Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Både bygghjälmen och den rödgula overallen är äntligen på igen. Lever uppföljaren upp till förväntningarna? Johan har prövat...

Jag spelade knappt Super Mario Maker när det först begav sig till Wii U. Tillskillnad från mer traditionella Mario-titlar är detta en upplevelse som främst grundar sig i spelarsällskapets skaparförmåga där vi får bygga våra egna Mario-banor i stilar från rörmokarens tidigare 2D-äventyr. På grund av min begränsade kreativitetsförmåga köpte jag aldrig Super Mario Maker och följaktligen har jag inte spenderat särskilt mycket tid tillsammans med byggar-Marios första eskapad.

Därför kommer jag inte jämföra Super Mario Maker 2 med sin tidigare modell i alltför stor utsträckning. Trots det vågar jag självsäkert påstå att du som gillade föregående upplaga kommer uppskatta vad Nintendo lyckats koka ihop här. Super Mario Maker 2 proppar det allra mesta från ettan ihop med en drös nyheter där framförallt fyra sticker ut på både gott och ont: story mode, spelkontrollen, Super Mario 3D World, samt flerspelarläget.

Super Mario Maker 2
Story Mode bjuder på några riktigt underhållande och väldesignade banor som får inspirationen att flöda.

På grund av min bristande påhittighet valde jag att börja med det nya storyläget. Mario har precis byggt upp svamprikets slott ihop med en liga av Toads och allt är perfekt inför prinsessan Peachs ankomst. En hund härjar dock löst på herrgården och innan Mario och gänget hinner förhindra katastrofen lyckas byrackan skjuta upp raketen som raserar hela byggnaden. Nu måste Mario ge sig ut på äventyr och jaga stålar för att restaurera palatset.

Som du kanske anat kretsar inte storyläget kring det narrativa även om vissa dialoger är charmiga. Här får jag istället spela igenom över 100 banor som genererats av Nintendo för att redovisa hur byggmekaniken kan appliceras. Många av dessa banor är simpla men en del profilerar sig med fantastiska pussel eller utmanande svårighetsgrad. För den erfarne kan enspelarläget upplevas något tradigt med enstaka toppar men jag är tacksam att det finns. Story mode lyckas nämligen väldigt väl med att introducera mig till skapandets många möjligheter och samtidigt sporra min kreativitet, precis som det är ämnat att göra.

Det blir är även mödan värt att spela igenom detta läge i och med att det finns ett inbyggt achievementsystem i Super Mario Maker 2 som låser upp diverse föremål och kläder till din spelprofil. Jag har alltid saknat ett achievementsystem till Nintendos konsoler och trots att dessa är dolda är de ett välkommet inslag. Jag ges incitament att inte endast spela storyläget, utan även sätta rekord online samt producera välmottagna banor.

Super Mario Maker 2
Luigi gillar att påminna mig om mina haverier. Tyvärr gör han mig mest frustrerad.

Med det sagt vill jag passa på att introducera story modes riktiga antagonist, Luigi. Det är sällan någon lyckats gå mig på nerverna lika väl som min så kallade broder. Allt för ofta möts jag av ett poppuppfönster med Luigi som påminner mig om den arsenal av hjälpmedel som kan användas om jag vill förenkla upplevelsen. Att höra hans självbelåtna "Oh Yeah!" samtidigt som han sadistiskt njuter av att påminna mig om min otillräckliga skicklighetsförmåga får mig att vilja tvångsmata honom med en liter kylarvätska. Lite som Navi från The Legend of Zelda: Ocarina of Time dyker Luigi upp irriterande nog skamlöst frekvent.

Pånyttfödd efter storyläget med ny energi samt inspiration var jag nu redo att skapa mina egna banor. Och byggmekaniken är sin företrädare trogen. Super Mario Maker 2 bygger vidare på den robusta grund som var klippt och skuren för Nintendos gamla konsol. Med Wii Us extra pekskärm var det oerhört simpelt och praktiskt att bygga samt editera banorna. Till Nintendos hybridkonsol har spelkontrollen såklart fått justeras om. Trevlig nog har de lyckats väldigt väl med övergången. Eller tja, åtminstone om du spelar bärbart. Så fort jag dockar min Switch blir det däremot mer frustrerande.

Att bläddra sig igenom spelets menyer med styrspaken drar ut alla processer och känns betydligt mer stelbent än om du nyttjar pekskärmen. Byggmekaniken lämpar sig allra bäst i Switchens bärbara läge och att pussla ihop banor på den lilla skärmen är förvånansvärt behändigt och intuitivt även för en nybörjare som mig själv, vilket har varit essentiellt för min spelupplevelse.

Super Mario Maker 2
Menyerna är välsorterade vilket underlättar byggnadsprocessen.

I och med att vi inleder vår byggarkarriär på ett oskrivet blad är det lätt hänt att drunkna bland den stora mängd tillgångar som erbjuds. Men tack vare den lätthanterliga rutnätslayouten, de välorganiserade menyerna, så väl som den instinktiva spelkontrollen är det oförskämt enkelt att komma igång med ditt skapande, men likväl svårt att bemästra.

Det där med god bandesign tar jag ofta för givet. När jag nu sätts på prov att skapa själv är jag glad att Nintendo inte endast gjort designprocessen intuitiv, utan att det även finns en mängd välgjorda tutorials som är kategoriserade efter färdighetsnivå och helt frivilliga att se om så behagas.

När jag väl kommer igång med skapandet slås jag av hur mycket jag faktiskt har kontroll över. Bossar, dörrar, ikoniska rör, knappar; allt jag vill ha för att skapa ett Mario-äventyr sin anda trogen finns där. När jag sätter igång med ett koncept blir jag lika snabbt distraherad av en ny idé som dyker upp samtidigt som jag leker med spelmekaniken. Ska banan rulla på automatiskt? I vilken tempo ska den rulla och ska tempot skift i olika ställen? Nä, jag vill göra en demonsvår plattformsupplevelse med stigande lava istället.

Självfallet har även en handfull av nytt material introducerats till Super Mario Maker 2. Utöver backarna och nattläget (som i för sig är väldigt välkomna tillägg), så är den stora nyheten Super Mario 3D World som paketerats ihop med en mängd unika och spännande byggmaterial. När du skapar en bana får du välja en av de nu fem designstilarna som finns. När som helst kan du enkelt byta mellan dessa för ge din kreation rätt känsla samt fysik. Min personliga favorit är överlägset Super Mario World med sin underbara design och musik. Super Mario 3D World sticker dock ut gentemot de andra stilarna till den grad att du inte kan skifta mellan denna och de övriga stilarna.

Anledningen är den stora skillnaden på redskap och fiender mellan Super Mario 3D World och de övriga formaten. Nintendo valde därför att sätta det i sin egna kategori istället och om du försöker byta mellan någon av dessa så raseras hela projektet. Det är oerhört trist att de inte lyckats sammansvetsa alla stilar med varandra och Super Mario 3D World saknar även en hel del roliga föremål som finns i de andra. Samtidigt är det dock kul att vi fått något nytt och fräscht till Super Mario Maker 2. Men visst hade Nintendo kunnat bjuda oss på ännu en egenartad stil om de ändå inte inkorporerade denne med de andra. Hur grymt hade inte en läcker Paper Mario design varit?

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2
Alla stilar är verkligen sin anda trogen och Super Mario World 3D är ett trevligt tillskott. Men om det finns tre saker världen kan vara utan är det rasister, cancer och en jamande Mario.

Något som är grymt däremot är att Super Mario Maker 2 har multiplayer, min absoluta favorit nyhet. Att spela igenom vissa banor ihop med vänner är fantastiskt kaosartat och lyfter upplevelsen till nya höjder, precis som det ska. Även versus mode är hiskeligt skoj, något som tyvärr inte kan upplevas med vänner. Nintendo är nämligen sin vana trogen och således kommer flerspelarläget med en fotnot. Det går som sagt inte att spela med eller mot vänner online eftersom Nintendo var oroliga att det skulle förstöra rankingsystemet.

Varför Super Mario Maker 2 behöver ett rankingsystem för sitt PvP-läge förstår jag inte. Varför Super Mario Maker 2 har ett rankningsystem med divisioner som är bättre än Super Smash Bros Ultimate är också rätt knasigt. Varför detta rankingsystem förhindrar mig från att spela ihop med vänner online, även i samarbetsläget, är helt obegripligt.

Super Mario Maker 2
För den som vill komma igång med sitt skapande finns massor med handledning.

Utöver dessa fyra förändringar är mycket sig likt. Tekniken är densamma och även om sökfunktionen nu är uppgraderad med kategorier kan vi fortfarande inte manuellt mata in en kartas namn och söka. Även spelbarheten kommer, likt ettan, att definieras av spelarbasens långsiktiga engagemang och de banor som skapas. Nintendo spelar sina kort säkert med denna uppföljare när det nu är dags att slussa in en uppsjö av nya användare. Super Mario Maker 2 är ännu en uppfräschning av Nintendos tidlösa rörmokare som i samma veva lyckas trollbinda med nostalgi och en innovativ spelbarhet.

Det finns dock några saker som tagits bort i och med övergången till Switch. Ett av dessa är amiibo-stödet. Super Mario Maker hade stöd för tonvis av amiibos och innehöll utstyrslar som transformerade Mario till alla världens olika figurer. Yoshi, Donkey Kong, Skinny Mario, Hello Kitty, en Wii Fit-platta, fåret Shaun, ja i princip allt du kan tänkta dig kunde du förvandlas till i det ursprungliga spelet och det är beklagligt att allt försvunnit till tvåan.

Något att ha i åtanke är att du behöver Nintendo Switchs onlinetjänst för Super Mario Maker 2. Till Wii U var hela kalaset gratis men i och med att online-läget idag utvecklats till en betaltjänst måste du vara en prenumerant om du vill kunna ta del av andras banor.

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2
Super Mario Maker 2 är otroligt mångfacetterat utan att bli allt för tekniskt, en mycket god balans.

Just nu sitter jag främst och väntar på spelets officiella release. Jag har haft riktigt skoj med vänner, story mode, och även att bygga banor trots att alla mina försök mötts med halvljummet mottagande online. Men Super Mario Maker 2 är så mycket mer än så. Det är en upplevelse som skapas ihop med sin spelarbas och utan att klanka på oss spelkritikers skaparförmåga är det rätt snålt om bra banor för tillfället. Jag längtar därför ivrigt efter att få se vad alla ni andra lyckas knopa ihop och jag räknar med att detta får ett högt återspelningsvärde samt starkt kultfölje likt sin föregångare.

8 / 10
+
Intuitivt spelupplägg, inspirerande enspelarläge, snabblärda spelkontroller, underhållande multiplayer, mycket innehåll.