Startsidan
Crash Team Racing Nitro-Fueled

Crash Team Racing Nitro-Fueled

Kart-genren är hetare än någonsin. Mario Kart 8 Deluxe hemsöker än idag försäljningstopplistor, Sonic fick sin egen racing-upplevelse nyligen och nu har Crash och gänget även gett sig ut i tävlingsspåret. Lyckas de köra om sina konkurrenter?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Som gammal Mario Kart-veteran har den mer lättsamma kartgenren attraherat mig betydligt mer än superrealistiska racingsimulatorer. Jag förfördes av i princip alla Marios rallyäventyr som liten snorunge. När jag därför startade Crash Team Racing Nitro-Fueled på min Switch gjordes det med ett leende på läpparna. Men kanske inte samma typ av glädje för dig som växt upp med Crash.

Crash Team Racing Nitro-Fueled är nämligen en extremt upphottad remake av det första racingspelet som kom till Playstation år 1999. Jag som endast växte upp med Nintendohårdvara missade tyvärr Crash Team Racing när det först begav sig för 20 år sedan, vilket är närmast ett sekel inom teknikvärlden. Lyckligtvis har alla tekniska framsteg kommit till god användning för utvecklarna Beenox. Det är lätt att jämföra detta med Mario Kart och jag lovar att detta blir sista gånga jag nämner det spelet. Med det sagt så tycker jag, utan att bära nostalgibrillor, att Crash Team Racing Nitro-Fueled stundtals överträffar sin storebror.

Crash Team Racing Nitro-Fueled
Ett enspelarläge med en story är alltid välkommet, även om det är en ytlig sådan.

Som veteran inom genren påbörjade jag högmodigt äventyrsläget med hösta svårighetsgraden bara för att snabbt komma till insikt att detta inte var någon Mario Kart-kopia (ok, det här var sista gången, verkligen). Crash Team Racing Nitro-Fueled bjuder på en säregen och superb spelbarhet som ställer högre krav på min skicklighetsförmåga än jag ursprungligen anade.

Det blir snabbt viktigt att bemästra spelkontrollen för att lyckas ta sig runt många av de otroligt snäva svängarna så smidigt som möjligt. Till en början klankade jag på bandesignen: "Det är ju fullkomligt omöjligt att slira här! Skit bana." Snabbt kom jag dock att inse vikten av att utnyttja sladdning, hopp, och bromsen för att kunna behärska tävlingsspåret.

Det tar några försök innan du kommer underfund med hur du bäst tar dig an en skarp kurva och dessutom mycket träning för att bemästra spelkontrollens hela register flytande. Men allt blir mödan värt. För så fort du lyckas slira runt en kurva helt perfekt slängs du troligtvis in i ett gupp därefter som kan hjälpa att maxa din hastighet. Och det vill du inte endast för att vinna, utan även för att Beenox verkligen prickat rätt med en utomordentlig fartkänsla.

Crash Team Racing Nitro-FueledCrash Team Racing Nitro-Fueled
Jag blir lycklig av de fantastiska miljöerna. Allt från sprakande neonmijöer till ljuvliga aquarium värmer även det kallaste av hjärtan.

Så fort jag kommit upp i maxhastighet blir det en otrolig fröjd att köra, en känsla jag likt en missbrukare jagar. Jag kan nämligen manuellt uppnå topphastigheter på två sätt. När jag slirar fylls en mätare och genom att trycka på någon av kantknapparna vid rätt tidpunkt ges jag en boost. Alternativt kan jag åter igen trycka på en av kantknapparna precis när jag når toppen av ett gupp vilket ger mig en välbehövlig knuff när jag landar. Glädjande nog är alla spår proppade med både hopp och kurvor för att kunna ge mig så mycket fart under hjulen som möjligt. Det som behagar mig allra mest är däremot den enastående bandesignen.

Det finns över 30 banor här, hämtade från seriens två tidigare spel, som alla är oerhört läckra samt levande. Vi bjuds på en alldeles färgsprakande racingfest som inte endast är ett hommage till de klassiska banorna, utan ger dem även nytt liv med tonvis av små inslag som får racingupplevelsen att utstråla ännu mer karisma. Från den detaljrika graffitikonsten i Tiny Arena, till alla djur och krabater som simmar runt i Roo's Tubes; varje karta andas charm och sprudlar av liv som jag inte kan erinra mig ha upplevt i något annat kart-spel.

Crash Team Racing Nitro-Fueled
Spelar du lokalt med fler spelare på Nintendo Siwtch är det så lågupplöst att en snorkråka är vackrare.
Crash Team Racing Nitro-Fueled