Codemasters är tillbaka på banan med årets formel 1-upplevelse som bygger vidare på seriens extremt robusta grund.

• Graham Bellars, GR EU (Översättning: Johan Jolin)Graham Bellars, GR EU (Översättning: Johan Jolin)

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Vi belönade F1 2018 med en stark nia förra året och nu, endast tio månader senare (vilket är två månader tidigare än vad installationerna vanligtvis kommer) är spelare redan uppradade på startfältet i F1 2019. Det är föga förvånansvärt att jag inte saknar något här som finns i de tidigare spelen, men att Codemasters lyckas leverera ännu en toppupplevelse med årets upplaga, trots en begränsad utvecklingstid, är imponerande. Grafiken så väl som körkänslan har fått sig ett lyft, men inkludering av F2 Championship (en formelbilklass lägre och agerar kanske främst som feeder för F1) är det tillägg som tar denna racingsimulator till en ny nivå.

I det nya karriärläget måste du slutföra diverse säsongshöjdpunkter från F2 2018 innan du kan ge dig ut på spåret ihop med ditt F1 lag. Denna korta story introducerar dig till den officiella uppsättningen av förare och även några fiktiva karaktärer som är extremt klichéartade. Lukas Weber är din lagkamrat och troligtvis den snällaste och trevligaste racerföraren i hela motorsportvärlden. Din rival, Devon Butler, är å andra sidan en hetlevrad, arrogant och ytterst självisk krabat. Den här trion, inkluderat dig själv, befordras sedan till de stor pojkarnas liga, F1, och baserat på era resultat påverkas kontraktsförslagen ni får.

De rookies som trädde in i F1 förra säsongen, nämligen Alex Albon, George Russel och Lando Norris, involveras inte i historien, torts att de alla kommer från F2. Ett medvetet val eftersom de troligtvis inte kunde bjuda på samma nivå av rivalitet eller berättande som dem i denna fiktiva paddock. Precis som i föregående upplaga är intervjuer en stor del av karriärläget och har nu ännu större påverkan på din säsong samtidigt som rivalspecifika frågor kan få saker och ting att hetta till rejält.

För den oinsatte är Formel 2 som en lägre division. Här är motorer, chassin, samt däck standardiserade för att behålla fokuset på körandet istället för lagutveckling och pengar. Även tävlingshelgerna är annorlunda och består av en kvalificeringsrunda som följs av två lopp, ett feature race samt ett kortare sprintlopp med omvända startpositioner. Det leder till några riktigt spännande race och intensiva strider för toppositionerna. Den kommande säsongen av F2 kommer som nedladdningsbart material utan extra kostnad senare under året med den nuvarande uppställning som inkluderar Mick Schumacher, son till F1-legendaren Michael Schumacher.

F1 2019
Bilkänslan är fortfarande lika bra som alltid.

Ihop med tillskottet av F2 kom även de nya reglerna som använts i årets F1-säsong. Du kan nu tjäna ett extra poäng genom att ha den bästa varvtiden. Skulle du nu ha ett stort gap mellan dig och bilen framför kan det således vara väl värt byta till fräscha däck för att fixa ett blixtrade varv. Nya däckregleringar har också tillkommit. Denna säsong har Pirelli dumpat regnbågsblandningen för ett simplifierat men ändå komplicerat tre-däcksystem. Det finns tre typer, mjuk, medium och hård, och beroende på bana så väl som temperatur varierar dess användningstillfälle.

Det sker också en del förändringar till ditt kontrakt under säsongens gång som verkligen skakar om ditt schema. Gör du bra ifrån dig ökar möjligheten att erbjudanden från rivalstallen trillar in, vilket kan stärka dina chanser att bli nästa världsetta.

När det kommer till gameplay bygger årets upplaga vidare på den otroligt robusta grund serien står på. Du kan anpassa upplevelsen så att den matchar din skicklighetsförmåga. Om du därför vill ha en verklighetstrogen formel 1-simulering och köra alla kvalificeringsrundor kan du det, men om du vill ha en mer lättsam tillställning kan du slå på all hjälpverktyg och endast tackla huvudtävlingarna istället. Hela din upplevelse kan alltså skräddarsys och allt är bärs av en tight spelkontroll samt realistisk spelfysik.

F1 2019