Harry Potter: Wizards Unite

Niantic Labs är tillbaka och avser förtrolla en hel värld av mugglare med Harry Potter: Wizards Unite. Men frågan är: lyckas de?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

I Harry Potter: Wizards Unite får vi äntligen tillträde till den hemliga trollkarlsvärlden bortom mugglarnas ovetande tillvaro. På grund av ett utbrott kallat The Calamity har nu magiker, Hogwarts-elever, redan examinerade samt alla möjliga fantastiska vidunder släppts lösa i vår egen mugglar-värld. Och det blir upp till oss, tillsammans med Statue of Secrecy (ett samarbete mellan trollkarlsministeriets olika nivåer och vars syfte är att kontrollera och åtgärda utbrott som dessa) att skicka hem dem alla.

Harry Potter: Wizards UniteHarry Potter: Wizards Unite
Gör dig redo att fånga in varelser som inte hör hemma i vår värld.

Upplägget påminner mycket om den runt tre år gamla vansinneshitten Pokémon Go (både i upplägg och utförande), men känns lite djupare och mer omfattande än sin avlägsna släkting. För att vara ett mobilspel har vi här trevliga produktionsvärden, en fullgod historia och även ordentligt röstskådespeleri (som, trots att det inte omfattar styrkan från främst filmerna, duger mer än väl i sin tolkning av bland andra, Hagrid, Hermione och såklart; pojken som överlevde).

Om du inte redan visste det så är det här Niantic Labs andra projekt som involverar AR-teknik och en misstänksamt hög nivå av fysisk aktivitet. Att spelet delar mycket med Pokémon Go är ingen tillfällighet; det var ju som bekant utvecklarnas första försök. Det fick svindlande många spelare och är än idag mäkta populärt, och därför är det kanske inte så överraskande att även Harry Potter-världen nu fått samma behandling. Du springer runt i den faktiska, fysiska mugglar-världen och samlar in varelser, tar dig an utmaningar och fyller på resurser vid speciella platser.

Här finns flera bekantingar med design från filmerna, som dock denna gång har andra röstskådespelare.

Just insamlingen går till på så vis att du knallar omkring, letandes efter så kallade "Foundables" och när du hittar dem, så drar du fram den virtuella trollstaven. Då alla dessa förrymda har olika svårighetsgrader, krävs det mer eller mindre avancerade formler för att lamslå och plocka in dem, men tillvägagångssättet är detsamma. Det betyder i praktiken att glida med fingret över skärmen och, genom en graciös fingertoppstango, fullfölja olika mönster. Hur väl du lyckas beror på hur snabb och precis du är i dina rörelser. Skulle dessa inte uppnå tonårs-SMS-nivå kan du alltid tillverka lite trolldrycker för att öka dina chanser...