Det är svårt att begripa hur framgångsrikt Pokémon faktiskt har varit för Nintendo genom åren. Spelserien, som först såg dagens ljus redan 1998, har dessutom ett vansinnigt bra grepp kring dagens unga generation spelare, som oproblematiskt kan rabbla all information om svitens alla delar.
Lika oproblematiskt är det inte att recensera spelen om fickmonstren. Utvecklingen hos de många delarna har nämligen nästan stått stilla, vilket gör dem svåra att skilja från varandra. Det är därför förvånande att Pokémon Black / White 2 är fullt av nytt innehåll, samtidigt som utvecklaren har tagit sig tid att förändra gamla möjligheter.
Konceptet består fortfarande av samma finurliga mix av monsterinsamling och enkla rollspelselement. Turbaserade strider låter dig fånga nya Pokémon (som läggs till din Pokédex), du kan uppgradera dem och lära dig om deras styrkor och svagheter, som alla är baserade på ett sten-sax-påse-system. Den som tidigare lagt 10 minuter på ett av seriens äventyr kan med andra ord greppa konceptet utan alltför mycket besvär.
Äventyret är dock inte detsamma som tidigare, vilket först framgår av att man får utforska en del av Unova, som inte tidigare varit en del av serien. Det har gett utvecklaren mer möjlighet att göra städerna mycket större, och alla gym mer skilda från varandra.
Målet är fortfarande att inkassera alla åtta gym-märken, men denna gång kommer du uppleva se hur varje enskilt gym är större och tematiskt mer inspirerat av sin ledare. Det är diskutabelt om de faktiskt erbjuder större utmaningar än i tidigare spel, men de är ändå kul att besöka och utforska.
Söker man fler utmaningar hittas de i Pokemon World Tournament, där du regelbundet får möjlighet att ge dig på särskilt svåra motståndare. Turneringen är särskilt rolig att delta i om du har lirat seriens tidigare äventyr, eftersom många av motståndarna är karaktärer från tidigare spel.
Om du vill se dina fickmonster i andra sammanhang än strider kan du lägga tid på att sätta upp små musikaler, där alla Pokémon kan kläs ut och sedan dansa ystert runt sig själva. Det är galet, nästan meningslöst och något bara de mest passionerade fansen lär få ut något av. Pokéstar Studios, däremot, ger dig chansen att bli en slags filmhjälte, men det kräver att du följer ett manus, och sedan väljer att säga rätt repliker vid rätt tidpunkt.
Om du vågar gå online med dina små virtuella vänner har det senaste Pokémon-äventyret också lite extra att erbjuda. Fun Fest Missions innehåller massor av små uppgifter som alla har olika mål och belöningar. Roligast är dock att kopior av de spelare du möter på din färd, kan stanna kvar i din värld och starta små butiker i det så kallade Join Avenue. Dessa butiker kan stiga i nivå, vilket resulterar i ett större och mer varierat utbud av varor.
Med alla dessa tillägg och förbättringar, är det en liten besvikelse att se hur storyn nästan inte har någon betydelse för spelet längre. Pokémon Black / White fick mycket beröm för sin överraskande djupa historia, men även om det återigen är Team Plasma som har huvudrollen i uppföljaren, verkar det som att de inte fyller något syfte denna gång.
Trots avsaknaden av en meningsfull historia, samt ett väldigt snarlikt spelupplägg jämfört med sist, är Pokémon Black / White 2 ett ymninghetshorn av bra innehåll för alla fans av serien. Jag skulle ha önskat lite mer verklig innovation, men med så mycket att göra, och så många olika möjligheter, är detta ett Pokémon-äventyr inga fans bör missa.