Contra Anniversary Collection

Contra Anniversary Collection

Konami har samlat de största Contra-klassikerna i en behändig samling, och Jonas Mäki har tuktat utomjordningar för att få reda på om det är lika underhållande som vi minns det...

Skulle jag rangordna mina favoritspel någonsin, hade Super Nintendo-klassikern Super Probotector ledigt hamnat på topp 20. Jag kan ärligt säga att ända sedan det släpptes har det inte gått ett år utan att jag och min bror axlat rollerna som två Robotech-liknande stridspittar med uppdrag att rädda jorden undan utomjordiskt avskum. Det är kort sagt kärlek rakt igenom.

Nu ska det ju sägas direkt att det inte saknats möjligheter att spela detta under de senaste åren och bland annat har det funnits till Virtual Console för både Wii och New Nintendo 3DS. Men då har det handlat om Contra III. Så hette nämligen spelet i resten av världen, komplett med två Rambo-typer i huvudrollerna. Här i Europa ansågs vi inte kunna hantera detta våld, så testosteronmonstren byttes ut mot robotar.

Contra Anniversary Collection
För konverteringsarbetet står M2 som har ett gediget rykte efter att bland annat ha gjort Sega Ages-serien.

Möjligen är det nostalgi och min uppväxt som spökar, men faktum är att jag föredrar dessa robotar än idag. Och varför jag tar upp detta, är för att vi i nyligen släppta samlingen Contra Anniversary Collection faktiskt får spela Super Probotector (och Mega Drive-spelet Probotector, vars egentliga titel är Contra: Hard Corps) igen. Möjligen en brutal petitess att inleda en recension med - men faktumet är att jag glatt mig nästan otröstligt mycket åt just detta.

Det betyder nämligen att ett av världens bästa spel nu går att avnjuta i sin bästa version till moderna format i en tämligen välfylld spelsamling innehållandes sju Contra-titlar (samt ytterligare varianter på dessa), nämligen:

• Contra (arkad)
• Super Contra (arkad)
• Contra (NES)
• Super C (NES-versionen av Super Contra)
• Contra III: The Alien Wars
• Operation C (Game Boy)
• Contra: Hard Corps (Mega Drive)

Contra Anniversary Collection
Att spela Game Boy på en modern storbilds-TV ger begreppet "pixligt" en ny dimension.

För mig som växte upp när det här med PAL-versioner av spel var ett stort problem, känns det än idag lite ovant att spela titlarna i det tempo de faktiskt är skapade för. Enkelt förklarat handlade det om att europeiska TV-apparater kördes i 50Hz medan de japanska och amerikanska rullade på i 60Hz. Det resulterade i att våra spel gick 17% långsammare än avsett, och våra TV-apparater hade dessutom fler pixlar - vilket löstes med tjocka svarta kanter upp och nere. Lite som när de första TV-apparaterna med widescreen kom och folk drogs ut på bredden då få program var avsedda för detta.

Puritaner lär säkert sakna några titlar i listan såsom Wayforwards underbara Contra 4 samt Contra Rebirth. Men Contra Anniversary Collection är avsett att vara en retrosamling och jag tycker urvalet känns utmärkt redan som det är, även om fler spel såklart hade varit ännu bättre. Jag har i huvudsak recenserat Switch-versionen av spelet och gjort det på resande fot dessutom. Och eftersom Contra är en serie som är underhållande för den som spelar ensam, men verkligen kommer till sin rätt i co-op, så känns samlingen verkligen som klippt och skuren för just Switch. Bara att haka loss varsin Joy-Con och spela.

Contra Anniversary Collection
Contra III är fortfarande ett sant mästerverk.

Det skyhöga tempot och den ofta ganska krävande utmaningen gör visserligen att de lilla skärmen ibland blir lite för liten för co-op, men den tydliga pixelgrafiken gör att det ändå är sällan jag ärligt kan skylla ett förlorat liv på att jag faktiskt inte såg vad som hände. Och ett spel som Super Probotector, som verkligen sitter i ryggmärgen, kan jag direkt avgöra känns precis som det ska.

Visst, Joy-Cons är inte direkt gjorda för sidoscrollande action, men det är inga problem att ha roligt ändå. Även om dessa klassiker är utmanande, är de långt ifrån några "bullet hell"-titlar och heller inte lika elakt toksvåra som så många nyare spel som ska imitera retrokänsla har kommit att bli. Det handlar i grunden om arkadspel gjorda för att du ska rulla femkronor ner i myntinkastet, och svårighetsgraden är därför alltid rättvis eftersom spelkontroll och underhållningsvärde behövde vara på topp för att du skulle fortsätta mata maskinen med cash. Nu går det dessutom att snabbspara, vilket gör att det faktiskt går hyggligt bra att komma igenom spelen även på tuffaste svårighetsgraden, i synnerhet om ni är två som spelar.

Contra Anniversary CollectionContra Anniversary Collection
Contra-titlarna är svåra, så se till att få med dig en medspelare.

Spelen håller generellt oväntat god klass. Super Probotector är klart bäst i samlingen, och konceptet med att varva banor sedda från sidan och uppifrån är fortfarande lika märklig som klockren. Att ratta runt tanks, svävare och hoppa mellan avfyrade missiler i jag på superhjärnan bakom invasionen till makalöst bra musik och osannolikt tjusiga pixlar gör ensamt samlingen värd pengarna.

Faktum är dock att även NES-Contra är underhållande än idag, och det gäller också Contra: Hard Corps som jag inte har några nostalgiska minnen från. Minns inte varför jag inte spelade det mer än flyktigast när det släpptes 1994, men jag är glad att jag fick chans att utforska det mer nu istället. Här finns fyra olika karaktärer att spela som (där man tidigare bara varit olikfärgade varianter av samma standardfigur).

Contra Anniversary Collection
För den som vill går det att spela två av spelen i Probotector-utförande.

Som sig bör i en retrosamling, har utvecklarna lagt till flera alternativa sätt att avnjuta spelet på. Det inkluderar inte minst olika bildfilter, från imiterade CRT-skärmar till en jättelik Game Boy. Skalningen av upplösningen blir långt ifrån alltid perfekt, och efter att ha provat diverse olika varianter och upplösningar, fastnar jag till slut ändå för standardinställningen och en 4:3-bild som lämnar en hel del outnyttjat utrymme (vilket i synnerhet gäller NES- och Super Nintendo-spelen, men även arkad, antagligen beroende på formatens originalupplösning).

För att ändå knyta ihop säcken, så är Contra-spelen bland det bästa denna genre har att erbjuda och Konami har här samlat seriens allra finaste delare i ett riktigt fiffigt paket med vettiga menyer och relevant extrainnehåll. För min egen del har detta resulterat i otaliga timmars retro-action, och fler lär det bli. Gillar du bra spel och vackra pixlar är detta en varm köprekommendation, även om jag gärna hade sett en lite lindrigare prislapp.

8 / 10
+
Sju riktigt bra spel, välgjorda konverteringar, Super Probotector finns med, 50Hz/60Hz-val, roligt extramaterial, vacker pixelgrafik