Dragon Quest Builders 2

Adam har konstruerat en recension av Dragon Quest Builders 2, ett spel som på Minecraft-inspirerade premisser låter dig skapa fritt...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det första Dragon Quest Builders-spelet var en titel jag varmt såg fram emot när det utannonserades och jag var väldigt intresserad av att ha titeln specifikt till Nintendo Switch. När detta kom så var det tyvärr en titel som råkade försvinna i mängden för mig och jag kom aldrig tillbaka till att köpa det. Men nu fick jag chansen att sätta tänderna i uppföljaren som är nästan så mysigt som jag hade föreställt mig.

Dragon Quest Builders 2 fortsätter i samma spår som sin föregångare och är i en alternativ version av huvudserien. Världen är mörk, styrd av monster och vi spelar som en av de sista byggarna. Skapande, matlagning och allmän glädje har bannlysts av Hargons ondskefulla kult. Vi vaknar ombord på ett slavskepp där Hargons trupper verkar ha någon form av plan för oss. Men innan vi får reda på vad detta innebär så sjunker skeppet och vaknar upp på en till synes öde ö. Snabbt så möter vi ytterligare överlevare, som den amnesidrabbade Malroth och den bossiga Lulu. Ön vi strandat på är The Isle of Awakening, en enorm landmassa som övergivits av de forna legendariska byggarna och inte allt för långt in får vi i uppdrag att forma ön till något majestätiskt igen.

Dragon Quest Builders 2
Spelvärlden och de olika öarna känns alla enorma

Detta är en lång, lång resa dock för Isle of Awakening är en ödemark med karga berg och djupa dalar. För att återuppliva öns potential så behöver vi kunskaper och resurser. Detta innebär att vi måste resa till andra platser och möta fler människor, samla material, lära oss mer och återuppväcka skaparandan som Hargons trupper kramat ur mänskligheten. Det var här i början som mina förväntningar kolliderade hårt med spelets verklighet.

Det som fångade mitt öga för Builders 2 var inte bara den grafiska stilen som blandar Akira Toriyamas klassiska manga med Minecrafts blockiga världsbyggande, utan också idén att fritt få bygga något inom dessa ramar. Det är inte riktigt så enkelt som man kan tro för spelet portionerar sakta ut ritningar i vår byggarbok och uppdragen leder oss sakta framåt i en rak linje med mål och delmål som ska fyllas innan jag får fler leksaker att nyttja. Som sporadisk Minecraft-fantast så hoppades jag på att få komma ihång och designa mina bosättningar direkt men det är inte riktigt vad spelet går ut på. Dragon Quest Builders 2 lättar med tiden på kopplet så jag får uttrycka mig lite mer i mitt skapande, men det är flera timmar in innan jag känner mig någorlunda fri.

Dragon Quest Builders 2

Trots denna till en början brist på fritt byggande så var det till slut en tröskel jag lyckades överkomma, för Dragon Quest Builders 2 gav mig något annat än att bara ett japanskt Minecraft, utan ett Minecraft med en känsla av syfte. Berättelsen är rent utsagt charmig med karaktärer som den peppiga Rosie som älskar att vårda sina trädgårdar eller Malroth som inte riktigt kan få grepp om hela skapargrejen men älskar att smälla monster i ansiktet. Även om det helt saknas röstskådespeleri så känns karaktärerna säregna och det märks att översättarna har haft roligt med spelet.

Dragon Quest Builders 2Dragon Quest Builders 2
Dragon Quest Builders 2
Dragon Quest Builders 2