Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Shadowbringers blåser in mer liv i det redan sprudlande onlinerollspelet och gör det till det kanske bästa någonsin...

Storslagna onlinerollspel känns på många sätt som något gammalt, en produkt av sin tid. Vi tenderar att se snabbar upplevelser i dag, spel som Warframe, Destiny och The Division har effektivt tagit över de massiva spelens roll och strömlinjeformat det mesta. World of Warcraft tickar såklart vidare, men det är inte lika sprudlande som det en gång har varit, trots en gedigen skara fans. The Elder Scrolls Online har också haft sin beskärda del med sin spelarbas, kort sagt; genren är inte riktigt vad den en gång varit. Med ett undantag, Final Fantasy XIV, som tillsynes växer så det knakar i princip hela tiden. Den senaste expansionen, Shadowbringers, bygger vidare och levererar en av de bästa berättelserna i spelets historia samtidigt som nyheterna känns fräscha och spännande.

Eorzea, världen där Final Fantasy XIV utspelar sig, är på randen till fullskaligt krig. Imperiet Garlemald och Alliance of Free Nations domderar slagfälten med hjälp av nyligen frigjorda Eastern States. Samtidigt har spelarkaraktären, The Warrior of Light, blivit tvungen att besöka världen The First för att stoppa en flerdimensionell katastrof. I början känns det som att berättelsen här mest fungerar som ett sätt att ge själva spelet lite artificiellt liv men ju mer jag spelar desto mer märkes det att allt knyts samman otroligt väl på ett sätt som lämnar mig väldigt imponerade i slutändan.

Den förra expansionen Stormblood levererade inte riktigt då alla stora händelser blev märkbart komprimerade till små berättelser och områdena vi fick besöka kändes aldrig så där jätteintressanta. Square Enix verkar ha varit ytterst medvetna om det eftersom Shadowbringers har väldigt välutvecklade världar, nytt (och fantastiskt) soundtrack och en berättelse som överträffar alla våra förväntningar - med råge.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Den nya storyn är fantastisk och suger verkligen in oss totalt i spelvärlden

Vi får se ett gäng klassiska karaktärer återvända och skina på nytt, tvillingarna Alisae och Alphinaud får flytta sig i förmån för Urianger och Y'shtola och de bjuder på ett spektakel till show med sina magiska egenskaper, jag gillar verkligen den rebelliska attityden som osar här. Lägg där till att Shadowbringers lyckas med någonting som Stormblood bara kunde drömma i form av skurkar, här får vi inte bara en eller två, nej - tre skurkar, och de är alla mycket välskrivna karaktärer med massor av djup och relaterbara motiv.

En ny berättelse hade dock inte enskilt räddad Final Fantasy XIV från att kännas stagnerat och tur är det väl då att det finns massor och åter massor mer att uppleva här. Jobsystemet har fått sig en rejäl omgörning och utöver de nya klasserna Gunbreaker och Dancer har det skett många förändringar. Jag skulle inte gå så långt som att kalla de för simpelt nu för det finns fortfarande massor av mekaniskt djup men det är lättare än någonsin att skilja på bra- och dåliga spelare för någon som kollar på från utsidan. Jag spelade som Tank som efter den senaste uppdateringen känns mycket lättare att kontrollera. Andra klasser som Munk och också fått sig välbehövliga justeringar.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Final Fantasy XIV: Shadowbringers visar var skåpet ska stå - så här gör man en expansion

Tyvärr är de två nya klasserna, redan nämnda Gunbreaker och Dancer, inte särskilt spännande eller ens unika. Notera dock att vi inte riktigt har spelat igenom allt end-game med de nya klasserna och det finns absolut möjlighet att de växer fram ju mer tid vi tillbringar med dem. Shadowbringers lägger också till det gamla Trust-systemet (gamla Final Fantasy XI-fans nickar säkert uppskattande nu). Systemet bygger på att du kan samla ihop ett gäng datorkontrollerade karaktärer att ta med dig ut på upptäcktsfärd och det är kul att se bekanta ansikten som Thancred, Urianger och Alphinaud. Jag var inte helt övertygad om att det här systemet verkligen passade in men efter ett tag verkar det vettigt då de kan lära nya spelare massor om hur man sätter ihop olika lag baserat på klasser utan att behöva handskas med andra spelare som bara suckar åt dem för att de gör någonting fel. Det finns dock en sak som saknas i Shadowbringers. De jobbbaserade uppdragen som fanns förr är nu utbytta mot rollbaserade sådana istället. Det betyder alltså att själva berättandet ter sig aningen annorlunda nu, och för oss som har spelat länge känns det som att nya spelare går miste om det fantastiska berättandet vi fick ta del av en gång i tiden.

Som ett helt paket lägger Shadowbringers till massvis med innehåll i form av nya utmaningar, fantastisk story och uppdatering av generella system. Det gör att spelet känns fräschare än någonsin. Final Fantasy XIV: Shadowbringers gör verkligen allting rätt och visar vägen för genren och hur den bör gå framåt. Gör dig själv en tjänst och pausa den där World of Warcraft-prenumerationen ett tag och gör en djupdykning i Shadowbringers, du kommer inte att ångra dig.

9 / 10
+
Häpnandsväckande, mångfacetterad berättelse, nödvändig effektivisering av färdigheter och jobb, grymma nya områden, utmanande nytt innehåll.