Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Efter tio års tid är Ultimate Alliance-serien tillbaka, och det är hög tid att på nytt ge Thanos på tafsen. Denna gång helst i glada vänners lag...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Sist det släpptes ett spel i Marvel Ultimate Alliance-serien var tio år sedan, då vi alltså fick hänga med Spider-Man, Wolverine med flera på ett episkt äventyr. Sedan dess har det hänt ohyggligt mycket (det var faktiskt bara elva år sedan den första Marvel Cinematic Universe-filmen hade premiär, nämligen Iron Man) och nu är alltså serien tillbaka igen med Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order. Den här gången handlar det dock om ett Switch-exklusivt spel där vi slungas in i strid mot ruskpricken Thanos som håller på att samla ihop alla Infinity Stones.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black OrderMarvel Ultimate Alliance 3: The Black Order
Det finns mer Marvel-kärlek än någon rimligen kan behöva inbakat i Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order.

Det låter såklart bekant och mycket riktigt baseras detta spel på Marvel Cinematic Universe och storyn påminner hyggligt mycket om den vi senast såg i Endgame, med bidrag från Guardians of the Galaxy, Captain Marvel och Spider-Mans (japp, Spider-Mans) på samma premisser som i Into the Spider-Verse. Kort sagt, om du sett Marvel-rullarna och hängt med, så kommer du gilla detta. Till och med den som sett någon av Netflix många Marvel-serier, kommer känna igen saker och ting.

Allt detta välbekanta är såklart trevligt, men Ultimate Alliance erbjuder även lite variation (däribland klassiska dräkter till bland annat Wolverine och Cyclops) såsom att kasta in ett flertal nya karaktärer in i kampen mot Thanos. Därför får nu exempelvis X-Men och Deadpool vara med, liksom mindre kända ansikten som Scarlet Witch.

Upp till fyra personer kan vara med och spela.

Spelet startar dock med Guardians of the Galaxy, vilka läser av märkliga energivärden och kort därefter hamnar mitt i korselden bland Thanos underhuggare i kampen om Infinity Stones. Efter ett litet missöde med dessa stenar, fortsätter äventyret i Raft Prison där vi istället får träffa Nick Fury samt flera andra hjältar. Storyn växlar upp och din kamp för att samla ihop alla stenarna och rädda universum tar vid.

Detta första kapitel fungerar givetvis som en snabb genomgång för att du ska lära dig spelmekaniken. Om du mot all förmodan minns föregångarna, så är det mesta sig likt och du attackerar med Y-knappen, gör hårdare attacker med X, hoppar med B samt interagerar med A. Dessutom kan du hålla ner R-knappen och någon av dessa för att avfyra specialförmågor. Ytterligare en finess får du genom att hålla inne ZR, vilket möjliggör Synergy Attacks tillsammans med dina andra hjältar. Genom ett vältajmat tryck på R och L när din gula mätare är fylld, kan du även dundra igång en Extreme Attack. De är unika för alla hjältar och Team Ninja har kort sagt levererat ett actionspel med fullgod variation samt massor av behagligt kaos.

Level-systemet är oväntat väl utbyggt.

Storyn låter oss besöka ett flertal kända platser från Marvels digra universum, från Wakanda till Dark Dimension och bra precis allt däremellan. Det är verkligen fruktsallad av bästa sort för Marvel-fansen och detta fungerar naturligtvis som klockren ursäkt att slunga ännu fler hjältar in i mixen. Det ska sägas att storyn tar lite stryk av hoppandet, men det är ett pris jag gladeligen betalar för att få en ursäkt att sparka Thanos i ändalykten med så många hjältar som möjligt.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black OrderMarvel Ultimate Alliance 3: The Black OrderMarvel Ultimate Alliance 3: The Black OrderMarvel Ultimate Alliance 3: The Black Order