Fire Emblem: Three Houses

Det är dags att sätta sig i skolbänken igen, när Intelligent Systems nu släpper Fire Emblem: Three Houses till Nintendo Switch. Vi har recenserat...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Precis som med Pokémon-spelen, vilka alltid är uppdelade på flera spel där en version inte har allt innehåll, ställde Fire Emblem Fates till det för fansen. De båda versionerna Birthright och Conquest till Nintendo 3DS hade visserligen samma gameplay, men var i övrigt närmast att betrakta som två olika spel. I Fire Emblem: Three Houses fortsätter Intelligent Systems och Nintendo på samma premiss, men här behöver du inte köpa flera versioner eftersom detta bokstavligen är tre spel i ett.

Efter att du valt vilket av de tre husen i spelets titel du vill spela som, har du sisådär 30 timmars introduktion att se fram emot, och först i den andra halvan av äventyret kommer du på allvar börja märka av konsekvenserna från ditt initiala val. Det är min simplifierade beskrivning av detta stundtals absurda manga-spel om en jättelik konflikt på den fiktiva kontinenten Fódlan, vilken tagit all min tid i anspråk de senaste tre veckorna.

Fire Emblem: Three Houses
Det finns massor av nya trevliga bekantskaper att göra i Fire Emblem: Three Houses.

Fire Emblem: Three Houses bygger i huvudsak på de klassiska turbaserade striderna som utspelas på slagfält med rutnät, som serien alltid haft. Massor av enheter flyttas runt i ett isometriskt perspektiv och strider mot varandra med ett 'sten sax påse'-inspirerat upplägg. Mina enheter blir starkare genom att jag regelbundet använder deras färdigheter, som även kan utvecklas på flera olika sätt. Som vanligt kommer även terrängen du strider i, valet av klass och utrustning samt mina allierades passiva stöd påverka stridernas utgång.

En trevlig sak i detta senaste Fire Emblem är att du nu får spela rollen som professor på ett elituniversitet kallat Officer's Academy, vilket ligger vid klostret Garreg Mach. Det är här du får förbereda lovande unga adepter för framtiden och på så sätt förändra rikets framtid. Som en del i universitetsansvaret, får du varje månad en specifik uppgift att klara med hjälp av studenterna samt sidouppdrag under helgerna. Vissa karaktärer blir snabbt kraftfulla nog att ensamt förinta fienden, men i längden är det betydligt kokare att stärka dina svagare enheter eftersom inte en den starkaste hjälten kan vara förberedd på allt.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

En annan orsak till att göra på detta sätt är spelsystemet i sig självt. Sådant som missar, critical hits med mera är redan förutbestämt och inte ens med Three Houses funktion som låter dig spola tillbaka tiden (ungefär som i Mila's Turnwheel från Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia och det kan användas generöst) kan du få en attack som missar en motståndare att träffa om du gör om det. Det är såklart frustrerande eftersom möjligheten att spola tillbaka ger illusionen av att jag kan få göra om mitt öde - men så är det i Fire Emblem. Konsekvenserna är stora. På samma sätt förhindrar detta förutbestämda system att vi kan fuska studenter genom svåra prov eftersom det inte hjälper att göra om dem, och det uppskattar jag.

Efter ungefär en tredjedel av äventyr blandas regelrätta monster in i fiendefloran. Dessa bestar kan ensamt ockupera fyra eller fler rutor samt att de har flera livmätare. Deras attacker är direkt brutala, men genom att förstöra deras rustning - vilken du har kolla på via en mätare - blir vissa delar av monstret exponerat för attacker och du kan då göra betydligt mer skada. Att verkligen fokusera sina attacker på ett genomtänkt sätt, är nyckeln till seger i dessa strider.

Fire Emblem: Three Houses
Universitetslivet blir snabbt involverande med nästan övermäktigt mycket saker att göra.

En annan ny funktion i spelet kretsar kring vår armés bataljoner, vilka knyts till mina mest erfarna enheter. Alla studenter kan bli kommendör över sin egen lilla trupp, vilket ger fördelar som kallas Gambits. Det handlar kort sagt om specialattacker som har bonusar som att fienden inte får samma möjligheter att röra sig, åkalla fördelar ur omgivningarna eller rent av provocera monstren. Om exempelvis en best drabbas av en Gambit-träff, så kommer den ge sig på den som attackerade nästa runda. Detta är inget som påverkar striderna på något avgörande sätt, men det är såklart trevligt med lite mer speldjup.

Fire Emblem: Three Houses
Fire Emblem: Three Houses
Fire Emblem: Three Houses