Fire Emblem: Three Houses

Fire Emblem: Three Houses

Det är dags att sätta sig i skolbänken igen, när Intelligent Systems nu släpper Fire Emblem: Three Houses till Nintendo Switch. Vi har recenserat...

Precis som med Pokémon-spelen, vilka alltid är uppdelade på flera spel där en version inte har allt innehåll, ställde Fire Emblem Fates till det för fansen. De båda versionerna Birthright och Conquest till Nintendo 3DS hade visserligen samma gameplay, men var i övrigt närmast att betrakta som två olika spel. I Fire Emblem: Three Houses fortsätter Intelligent Systems och Nintendo på samma premiss, men här behöver du inte köpa flera versioner eftersom detta bokstavligen är tre spel i ett.

Efter att du valt vilket av de tre husen i spelets titel du vill spela som, har du sisådär 30 timmars introduktion att se fram emot, och först i den andra halvan av äventyret kommer du på allvar börja märka av konsekvenserna från ditt initiala val. Det är min simplifierade beskrivning av detta stundtals absurda manga-spel om en jättelik konflikt på den fiktiva kontinenten Fódlan, vilken tagit all min tid i anspråk de senaste tre veckorna.

Fire Emblem: Three Houses
Det finns massor av nya trevliga bekantskaper att göra i Fire Emblem: Three Houses.

Fire Emblem: Three Houses bygger i huvudsak på de klassiska turbaserade striderna som utspelas på slagfält med rutnät, som serien alltid haft. Massor av enheter flyttas runt i ett isometriskt perspektiv och strider mot varandra med ett 'sten sax påse'-inspirerat upplägg. Mina enheter blir starkare genom att jag regelbundet använder deras färdigheter, som även kan utvecklas på flera olika sätt. Som vanligt kommer även terrängen du strider i, valet av klass och utrustning samt mina allierades passiva stöd påverka stridernas utgång.

En trevlig sak i detta senaste Fire Emblem är att du nu får spela rollen som professor på ett elituniversitet kallat Officer's Academy, vilket ligger vid klostret Garreg Mach. Det är här du får förbereda lovande unga adepter för framtiden och på så sätt förändra rikets framtid. Som en del i universitetsansvaret, får du varje månad en specifik uppgift att klara med hjälp av studenterna samt sidouppdrag under helgerna. Vissa karaktärer blir snabbt kraftfulla nog att ensamt förinta fienden, men i längden är det betydligt kokare att stärka dina svagare enheter eftersom inte en den starkaste hjälten kan vara förberedd på allt.

En annan orsak till att göra på detta sätt är spelsystemet i sig självt. Sådant som missar, critical hits med mera är redan förutbestämt och inte ens med Three Houses funktion som låter dig spola tillbaka tiden (ungefär som i Mila's Turnwheel från Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia och det kan användas generöst) kan du få en attack som missar en motståndare att träffa om du gör om det. Det är såklart frustrerande eftersom möjligheten att spola tillbaka ger illusionen av att jag kan få göra om mitt öde - men så är det i Fire Emblem. Konsekvenserna är stora. På samma sätt förhindrar detta förutbestämda system att vi kan fuska studenter genom svåra prov eftersom det inte hjälper att göra om dem, och det uppskattar jag.

Efter ungefär en tredjedel av äventyr blandas regelrätta monster in i fiendefloran. Dessa bestar kan ensamt ockupera fyra eller fler rutor samt att de har flera livmätare. Deras attacker är direkt brutala, men genom att förstöra deras rustning - vilken du har kolla på via en mätare - blir vissa delar av monstret exponerat för attacker och du kan då göra betydligt mer skada. Att verkligen fokusera sina attacker på ett genomtänkt sätt, är nyckeln till seger i dessa strider.

Fire Emblem: Three Houses
Universitetslivet blir snabbt involverande med nästan övermäktigt mycket saker att göra.

En annan ny funktion i spelet kretsar kring vår armés bataljoner, vilka knyts till mina mest erfarna enheter. Alla studenter kan bli kommendör över sin egen lilla trupp, vilket ger fördelar som kallas Gambits. Det handlar kort sagt om specialattacker som har bonusar som att fienden inte får samma möjligheter att röra sig, åkalla fördelar ur omgivningarna eller rent av provocera monstren. Om exempelvis en best drabbas av en Gambit-träff, så kommer den ge sig på den som attackerade nästa runda. Detta är inget som påverkar striderna på något avgörande sätt, men det är såklart trevligt med lite mer speldjup.

Intelligent Systems har verkligen lyckats bra med att simulera universitetslivet, och det är inte upplagt som några fria aktiviteter utan med hårt schema. Jag tränar studenterna från måndag till lördag, håller koll på dem under grupparbeten samt låter dem jobba individuellt kring specifika ämnen (som magi eller hur man svingar ett svärd). Allt detta har sedan direkt inverkan på striderna, och även en magiker kan med lite arbete bli en hejare på att traktera svärd. Det är något du i synnerhet kommer behöva använda dig av mot slutet för att nå Master-klasserna.

Fire Emblem: Three Houses
Ditt val av hus att spela med har enorm betydelse. Detta är verkligen tre äventyr i ett.

Söndagar kan därefter arrangeras lite mer fritt. Du kan välja om det ska utföras träningsövningar eller sidouppdrag - eller rent av bara slöas tid i klostret. Genom att utforska Officer's Academy kommer du hitta mängder av aktiviteter såsom fiske, trädgårdsskötsel eller göra ärenden åt folk. Att äta middag med studenterna är också en fiffig grej som ökar deras motivation, och det behövs för drabbas de av dåliga dagar (vem gör inte det?) så kanske de inte förbättras under vissa lektioner. Eller varför inte bara spendera tiden på dig själv, eller med att sova. Även studenterna uppskattar lediga dagar, visar det sig.

Jag får erkänna att jag hade väntat mig klart mer från Fire Emblem: Three Houses ur ett grafiskt perspektiv. Laddningstiderna är dessutom omotiverat långa och separerar bryskt gameplay från animerade sekvenser. De fula bakgrunderna och repeterande stridsanimationerna är också sådant som skaver helhetsbilden och jag klickar bort allt jag inte måste se., Designen är lyckligtvis fantastisk och inramningen är också bra, men sammantaget har ändå för lite hänt sedan Awakening - och det släpptes år 2012. Till Nintendo 3DS...

Fire Emblem: Three Houses
Runt 80 timmar tar en genomspelning av Fire Emblem: Three Houses.

Så länge du är i Garreg Mach ser spelet lyckligtvis desto bättre ut. Mycket tack vare vare de varierade omgivningarna som dessutom har mycket att kolla in. Tyvärr mäktar Switch inte riktigt med allt detta fria utforskande och bilduppdateringen tar stundtals stryk, vilket i synnerhet gäller i bärbart läge.

Universitetslivet är annars är självklar utveckling för serien som alltid känns relevant tack vare den fina karaktärsutvecklingen sam,t känslan av liv och död. Det är inte helt enkelt att förstå alla möjligheter och finesser som faktiskt finns, eller bygga en bra relation med alla studenter, men för den som tar sig tiden är det otroligt belönande. Storyn kommer säkerligen uppskattas extra av manga-fans som är bekant med det överdrivna japanska berättande och ju mer jag lär mig om de tre husen spelet handlar om, ju mer får jag ut av äventyret.

Fire Emblem: Three Houses
Grafiskt sett håller tyvärr Fire Emblem: Three Houses inte måttet.

Vill du verkligen förstå och göra allt, behöver du klara Fire Emblem: Three Houses tre gånger, en gång med varje hus. Det kommer dock att ta sisådär 200 timmar och jag gissar att det är en försvinnande liten andel spelare som gör detta. Omspelningsvärdet är det alltså inget fel på. Men även att spela igenom det en gång är ett sant nöje och det blir både personligt, ohyggligt involverande, spännande och mycket svårt att lägga ifrån sig - tekniska tillkortakommanden till trots. Kort sagt en ny fullträff från Intelligent Systems och en varm köprekommendation.

9 / 10
+
Klockren spelbarhet, underbar karaktärsutveckling, suverän hubvärld, bra story, välavvägd svårighetsgrad