Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry

Spelvärldens meste snuskhummer Larry Laffer är tillbaka för nya peka/klicka-äventyr och nu har Wet Dreams Don't Die även släppts till Switch. Jonas Mäki har recenserat...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

De två första peka/klicka-spel jag någonsin kom i kontakt med, var faktiskt Kings Quest III och Leisure Suit Larry. Medan förstnämnda definitivt har sina förtjänster, var det sistnämnda jag verkligen fastnade för. Respektlösheten, den svarta humorn och sjaskigheten i Larry själv, var något som föll mig på läppen. Även uppföljaren Leisure Suit Larry Goes Looking for Love var underhållande, liksom Leisure Suit Larry III. Men därefter skiljdes våra vägar åt.

Visst, jag spelade alla senare delar ändå, helt eller delvis, men magin infann sig aldrig igen. Möjligen på grund av (tack vare?) att tiderna förändrades och denna typ av erotiska äventyr blev helt enkelt fullständigt omoderna. De senaste tio åren har bara ett nytt Larry-spel släppts, nämligen Leisure Suit Larry: Reloaded, ett slags remake av det första spelet, men med flera nya tillägg.

Snuskhummern Larry är tillbaka - i fel årtionde.

Förra året hade dock Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry premiär, men tyvärr hade jag där och då inte möjlighet att spela det på grund av tajmingen. Det kom i november mitt bland alla storspel och försvann från min radar. Men jag var nyfiken, det var något med det nya äventyret som åtminstone utseendemässigt förde tankarna till snuskhummerns Larrys tidigare äventyr, vilka jag alltså gillade.

Det är återigen tvådimensionellt, där de senaste delarna experimenterat med aningen en deformerad design och/eller tredimensionell grafik, samt har precis rätt design. För utvecklingen står tyska CrazyBunch medan Al Lowe - som grundade serien - inte varit inblandad. Det kan tyckas avskräckande, men hans sista Larry-spel var å andra sidan rätt svaga, så jag valde att ge mig på detta med öppna ögon.

Larry får bekanta sig med världen av idag, vilket såklart betyder smartphones och sociala medier.

Här har Larry förflyttats från det glada 80-talet till det modernare 2000-talet. Och en gubbsjuk herre som Larry - klädd som kärleksbarnet mellan Sonny Crockett och Ragnar Vanheden - känns ungefär lika hemma i dagens samhälle som åderlåtning, tjurfäktning eller tjock-TV. Larry själv har ingen aning om vad som hänt, och tvingas snabbt bekanta sig med nymodigheter som smartphones och sociala medier. Det slungas gott om smockor mot samhället av idag, men framför allt är det Larry själv som får bjuda på lustigheterna just för att han är så totalt utdaterad.