Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Dr. Mario World

Dr. Mario World

Adam har tagit sig an baciller i Nintendos senaste mobilsatsning och recenserat nya Dr. Mario World. Är detta något du bör ladda ner omedelbums?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det är lätt att vara cynisk kring Nintendos satsning på mobila spel. Speciellt när vi ser på Dr. Mario World som på pappret kan kännas som en titel just designat för att motivera valar att kasta ut sina riktiga pengar på slumpmässiga bonusar och låtsasvalutor. Det var min tanke till en början medan jag sakta petade mig igenom menyer för att kolla igenom spelets butik, kolla upp de olika karaktärerna jag kan låsa upp, mina assistenter och de olika gimmick-redskap jag kan införskaffa för att underlätta varje runda och så vidare. Men trots dessa lager av vad många fnyser åt idag, så har jag ändå lyckats finna nöje i det här spelet.

Jag var innan detta inte helt erfaren Dr. Mario-spelare. Men grunderna känner jag till, som hur spelet i princip är ett Tetris med baciller där vi ska försöka matcha korta rader av pastiller för att bekämpa dessa. Dr. Mario World har gjort små förändringar för att lättare fungera på en touch-skärm och på språng, som hur vi bara behöver rada upp tre av en färg istället för fyra, eller hur vi nu slänger fram våra piller från botten av spelplanen och dessa faller uppåt istället för tvärtom. Detta gör spelet väldigt lättillgängligt och mekaniskt behagligt att spela på bussen eller på jobbet när chefen inte anar. Men det är inte här spelets förändringar slutar.

Dr. Mario WorldDr. Mario World
Designen och pusslen är det inga som helst fel på

Trots att Marios namn pryder spelets titel så är det inte bara Mario som är protagonisten här. Flertalet karaktärer från Nintendo dyker upp som upplåsbara läkare. Efter spelets introduktion får jag välja mellan Mario, Peach och Bowser, som alla tre har sina olika förmågor. Bowser, den jag valde att spela med, kan när en mätare är fylld förinta två slumpmässiga rader av virus, block och piller, medan Mario själv bara kan ta bort en. Det finns flera olika karaktärer vi kan låsa upp utöver dessa tre och de har alla liknande men olika bonusar som kan underlätta. Viktigt att nämna är att trots att jag fick spela Mario i början så var han förlorad när jag valde Bowser som min karaktär. Jag är nu tvungen att spela och försöka låsa upp Mario om jag vill spela som honom igen. Det är här spelets ekonomi kan bli knivig, för det är helt slumpmässigt vad vi låser upp och det finns mer än bara läkare vi kan få tag i.

Utöver Mario, Peach, Yoshi, några Koopalings med flera vi kan ha som läkare så finns det också så kallade assistenter. Dessa assistenter är olika figurer och fiender vi mött i Mario-spelen och alla dessa har passiva bonusar. En Goomba ger en minimal procentmässig poängökning för varje bana medan en Shy Guy ger en ökad chans att ens huvudkaraktärs förmåga laddas snabbare. Med dessa i poolen av slumpmässiga begåvningar så har vi inte extremt höga odds (som uppskattat står specificerat i butiken) för att låsa upp de karaktärer vi vill ha. Lägg också till att vi kan få dubbletter av karaktärer vi redan låst upp. Jag fick till exempel två Shy Guys under mitt spelande. Något som milt lindrar svedan av dubbletter är i alla fall att de karaktärer vi får extra av går upp i nivå och deras bonus ökar när detta sker. Dessa karaktärer blir upplåsta antingen genom mynt som vi får genom att klara banor, spela multiplayer eller utföra dagliga utmaningar och så vidare. Men skulle vi sakna detta så kan komplettera med diamanter som vi kan köpa för riktiga pengar.

Dr. Mario WorldDr. Mario World
Spelet har fräschats till rejäl sedan originalet.

Dessa diamanter finns i allt från upplåsning av karaktärer till spelets extraliv. Vi har ett antal liv i spelet som fylls på med tiden och dessa extraliv är antalet chanser vi har på oss att klara en bana på. Skulle vi få slut på piller innan en bana är slut så får vi här chansen att betala med diamanter och få lite extra i hopp om att få bort de sista virusen från banan. Eller direkt köpa extraliv eller betala för en timmes oändligt spelande. Vi kan till och med betala med diamanter under spelets gång för att rensa bort kvarvarande piller som råkar lika kvar på banan eller direkt fylla på vår karaktärs specialförmåga. Vart jag än vänder mig så känner jag mig stundtals skeptisk över spelets ekonomi. Men trots det så känner jag mig inte helt orättvist behandlad heller.

För trots att jag gärna sluppit bli påmind av spelets monetära struktur så har jag fortfarande roligt under spelets gång. Spelet är proppat med olika gimmicks och kluriga lösningar som jag ofta ser era rättvist utmanande ut snarare än orättvist designade. Olika banor kan ha virus frusna i is som måste knäckas först eller inlåsta och jag måste bryta upp låsen innan jag kan börja ta virusen. Vi har även banor där jag ska rensa virus och piller för att utvinna mynt från block och flera andra utmaningar som håller spelet fräscht medan jag plockar de olika banorna och ser de olika världarna. Jag har haft roligt medan jag spelar, eller i alla fall så roligt jag kunnat tänka mig ha i ett pusselspel för mobilen. Det ska också nämnas att multiplayerläget där du tävlar mot andra spelare och ska försöka överleva längst med en fortsatt krympande spelplan faktiskt är genuint roligt och stressande på rätt sätt. Om inte annat så är det värt att prova på Versus några rundor om man kan.

Dr. Mario WorldDr. Mario World
Det har kommit flera uppdateringar med innehåll medan vi har spelat.

Dr. Mario World är som sagt nästan det spel jag provat från Nintendo som känns modernast i sitt upplägg, men inte på ett helt uppskattat sätt. Jag har haft roligt med det och jag rekommenderar helt klart att man kanske spanar in det. Men ni ska veta att det är gott om mikrotransaktioner och spelet kommer påminner er om det ofta om ni har otur. Det kunde ha varit mycket värre, men jag hade fortfarande vaga förhoppningar på något lite vänligare. Pusslen och spelmekaniken är fortfarande behaglig och välpolerad, så det kunde ha varit värre. Återstår att se hur Nintendo och deras mobilpartners väljer att fortsätta efter det här spelet.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Dr. Mario WorldDr. Mario World
Var beredd på massor av mikrotransaktioner...
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World
Dr. Mario World

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Bra ljud och design, kul gimmicks, smart utformade pussel, roligt versus-läge
-
Mikrotransaktioner genomsyrar nästan allt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här