Madden NFL 20

Madden NFL 20

Är årets Madden en ljuvlig touchdown-passning eller en butt fumble à la Mark Sanchez? Johan har kastat virtuella amerikanska fotbollar...

Det är alltid svårt att sätta betyg på sporttitlar nu för tiden. De är roliga att spela och ger mycket underhållning, men samtidigt är det nästintill samma spel varje år och mikrotransaktioner samt Ultimate Team-lägen är det enda utvecklare och utgivare verkar bry sig om. Faller Madden NFL 20 i samma fälla? Ja, tyvärr. Du hinner knappt start spelet innan det första pop up-meddelandet om nya paket i MUT dyker upp. "Skynda dig, du har bara X antal timmar att skaffa den här stjärnspelaren", "Få en gratis Patrick Mahomes för att komma igång".

Det är tydligt att det är i Ultimate Team EA har lagt att sitt krut även i år. Om du gillar detta spelläge så är det ju alldeles kanon, för det finns massor att göra och utmaningar som borde räcka fram till nästa års spel släpps. För att få de bästa spelarna krävs, så klart, oftast att du tar fram kreditkortet. Du tjänar en valuta för att bara spela spelet, men de bästa paketen går inte att köpa för detta. En annan valuta kan endast köpas för riktiga pengar och det är här de bästa paketen finns, surprise surprise! Som om inte det vore nog finns ytterligare två valutor, en som kallas "training points" som du kan uppgradera spelare med och "troféer" som du tjänar genom att göra bra ifrån dig online. Fyra olika valutor för samma spelläge alltså. Galet.

Madden NFL 20
Flertalet versioner av George Kittle finns tillgängliga i Ultimate Team, det enda spelläget som fått kärlek.

Nyheter är det annars riktigt dåligt med. EA slog på den stora trumman för två stora nyheter, införandet av Pro Bowl i Franchise Mode och X-Factor, vilket ger de 50 bästa spelarna en fördel då de kan låsa upp extra egenskaper under en match. De är av när matchen börjar, men genom att klara av olika uppdrag, till exempel att som wide receiver fånga två passningar som är längre än 20 yards låses de extra egenskaperna upp. Ta Tom Brady till exempel, om hans X-Factor aktiveras kommer den första öppna (omarkerade) wide receivern få en symbol som visar att du bör passa till honom. Alla spelare som har en X-Factor-förmåga har ett X under sig så du vet vilka du bör se upp för. Man tycker att dessa förmågor borde varit utspridda till åtminstone en spelare per lag, men sex lag (Bills, Cardinals, Dolphins, Lions, Redskins och Titans) är helt utan medan Chargers och Saints har fyra var. X-Factor är ingenting som kommer förändra spelet drastiskt, men det är en bra sak EA har inkluderat.

Och så kommer vi till Pro Bowl, NFL:s all-star-match. Detta var något som EA Sports stolt meddelade som en stor nyhet i årets Franchise Mode. Här är problemet: detta är inte alls någon nyhet. Pro Bowl fanns i Madden NFL för några år sedan innan det plötsligt togs bort. Man kan inte ha något, ta bort det och sedan lägga till det några år senare som årets stora nyhet. Det är ingen nyhet, det är ett återinförande. Hur mycket kärlek har Franchise Mode fått i övrigt då?

Det är ju trots allt kanske det mest populära spelläget. Inte mycket alls visar det sig. Det finns så många saker som saknas. Du kan inte skapa ditt eget lag, anställa nya tränare, se vilket lag en spelare spelat för när du kollar karriärstatistik, inget träningsläger, inga uppdateringar för scouter, ingen skärm med vilka som gått i pension efter en säsong med mycker mer. Många av dessa funktioner har funnits i tidigare Madden-upplagor och att det inte skulle kunna inkluderas år 2019 är ett stort mysterium. Detta är i princip samma spelläge som förra året.

Madden NFL 20
X-Factors gör sin debut. De 50 bästa spelarna har fått speciella egenskaper, som Khalil Mack här ovan.

Ja, just det. Det finns ett nytt spelläge, men det är knappt tillräckligt viktigt för att minnas. Madden har haft Longshot-läget under ett par år, ett litet enspelarläge med en berättelse. I år introduceras QB1 Face of the Franchise. Det börjar väldigt lovande. Du får skapa din egen spelare, som bara kan vara quarterback, kvartsback om du så vill och du får välja vilket college du vill spela för. College football är tillbaka. Berättelsen om när du tar dig från underskattad college-spelare till NFL-stjärna börjar... och slutar innan du hunnit satt dig ner. Spelläget består av två (!) matcher och en liten berättelse. Speltid? Två timmar. Japp, enspelarläget är två timmar långt. Direkt efter att du draftats av ett NFL-lag slutar alla röstinspelade dialoger och storyn förs vidare genom sms-meddelanden i Franchise Mode. Det hade kunnat vara kul, men faller platt som en stor besvikelse.

Spelets stora behållning är när du väl är på planen. Det är roligt att spela matcher i Madden NFL 20, och det är väl kanske det viktigaste när det kommer till sportspel. Det är kul att spontant reagera med ett "oooh!" när man lyckas med en brutal tackling eller att knyta näven i firande efter en klockren touchdown-passning i slutet av matchen. Det är inte utan sina problem dock. Jag har upplevt några buggar. Inga som förstör spelet, men ändå irriterande. Som en utmaning i Ultimate Team som krävde att jag inte gjorde en turnover (fumble eller interception) och helt plötsligt dök ett meddelande upp att jag misslyckats med detta trots att jag fortfarande hade bollen och statistikskärmen visade noll turnovers. Eller när alla mina spelare sprang åt fel håll istället för att springa sina rutter. Lyckligtvis följde motståndarna efter och jag kunde springa långt och ohotat med min quarterback. Grafiken är mestadels bra, med några småmissar här och där. Var tog domarna vägen? De lyser nämligen med sin frånvaro här.

Madden NFL 20
På planen är Madden NFL fortfarande roligt.

Som jag nämnde i början är det svårt att sätta ett betyg på sportspel. Jag har verkligen kul med Madden NFL 20 och på planen är det värt ett högt betyg. Jag vill så gärna sätta ett högt betyg tack vare det, men det går inte att ha överseende med allt som drar ner betyget och jag måste ju se till det stora hela. Ett misslyckat storyläge, ett Franchise-läge som är nästintill identiskt som tidigare år och att mikrotransaktioner är ett stort fokus gör detta till en känsla jag har varje år som 49ers-supporter. Stora förhoppningar, intressant inledning, men sedan kommer det igång på riktigt och för bara med sig besvikelse.

6 / 10
+
Djupt Ultimate Team-läge, kul på planen, X-factor är en trevlig nyhet