Madden NFL 20

Är årets Madden en ljuvlig touchdown-passning eller en butt fumble à la Mark Sanchez? Johan har kastat virtuella amerikanska fotbollar...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det är alltid svårt att sätta betyg på sporttitlar nu för tiden. De är roliga att spela och ger mycket underhållning, men samtidigt är det nästintill samma spel varje år och mikrotransaktioner samt Ultimate Team-lägen är det enda utvecklare och utgivare verkar bry sig om. Faller Madden NFL 20 i samma fälla? Ja, tyvärr. Du hinner knappt start spelet innan det första pop up-meddelandet om nya paket i MUT dyker upp. "Skynda dig, du har bara X antal timmar att skaffa den här stjärnspelaren", "Få en gratis Patrick Mahomes för att komma igång".

Det är tydligt att det är i Ultimate Team EA har lagt att sitt krut även i år. Om du gillar detta spelläge så är det ju alldeles kanon, för det finns massor att göra och utmaningar som borde räcka fram till nästa års spel släpps. För att få de bästa spelarna krävs, så klart, oftast att du tar fram kreditkortet. Du tjänar en valuta för att bara spela spelet, men de bästa paketen går inte att köpa för detta. En annan valuta kan endast köpas för riktiga pengar och det är här de bästa paketen finns, surprise surprise! Som om inte det vore nog finns ytterligare två valutor, en som kallas "training points" som du kan uppgradera spelare med och "troféer" som du tjänar genom att göra bra ifrån dig online. Fyra olika valutor för samma spelläge alltså. Galet.

Madden NFL 20
Flertalet versioner av George Kittle finns tillgängliga i Ultimate Team, det enda spelläget som fått kärlek.

Nyheter är det annars riktigt dåligt med. EA slog på den stora trumman för två stora nyheter, införandet av Pro Bowl i Franchise Mode och X-Factor, vilket ger de 50 bästa spelarna en fördel då de kan låsa upp extra egenskaper under en match. De är av när matchen börjar, men genom att klara av olika uppdrag, till exempel att som wide receiver fånga två passningar som är längre än 20 yards låses de extra egenskaperna upp. Ta Tom Brady till exempel, om hans X-Factor aktiveras kommer den första öppna (omarkerade) wide receivern få en symbol som visar att du bör passa till honom. Alla spelare som har en X-Factor-förmåga har ett X under sig så du vet vilka du bör se upp för. Man tycker att dessa förmågor borde varit utspridda till åtminstone en spelare per lag, men sex lag (Bills, Cardinals, Dolphins, Lions, Redskins och Titans) är helt utan medan Chargers och Saints har fyra var. X-Factor är ingenting som kommer förändra spelet drastiskt, men det är en bra sak EA har inkluderat.

Och så kommer vi till Pro Bowl, NFL:s all-star-match. Detta var något som EA Sports stolt meddelade som en stor nyhet i årets Franchise Mode. Här är problemet: detta är inte alls någon nyhet. Pro Bowl fanns i Madden NFL för några år sedan innan det plötsligt togs bort. Man kan inte ha något, ta bort det och sedan lägga till det några år senare som årets stora nyhet. Det är ingen nyhet, det är ett återinförande. Hur mycket kärlek har Franchise Mode fått i övrigt då?

Madden NFL 20
Madden NFL 20