Eliza

Eliza

Vi har inte kunna sluta tänka på Eliza sedan eftertexterna rullade. Här är recensionen av årets kanske mest tankeväckande spel...

Konceptet med artificiell intelligens är såklart väl utforskat i spelvärlden. I No Code's Observation fick vi själva axla rollen som artificiell intelligens, medan System Shock lärde oss mer om hur illa det kan gå med en ondskefull sådan. Men i Eliza - utvecklaren Zachtronics senaste spel - får vi däremot uppleva en story som inte utspelas i ett rymdskepp eller en scifi-värld. Istället bjuds det på en historia som känns ganska förankrad i nutiden, inte alls långt ifrån den värld vi upplever till vardags år 2019.

Eliza
Grafikstilen är väldigt tjusig, men den verkliga stjärnan är tveklöst spelets story.

Eliza är upplagt som en så kallad visuell novell, och det betyder i praktiken att du största delen av tiden kommer göra olika dialogval och lyssna till vad folk har att säga. I äventyret följer jag Evelyn, en kvinna som varit försvunnen i tre år, efter att ha hjälpt till med att skapa den artificiella intelligensen Eliza. Eliza är ett system avsett för att hjälpa till med behandling och terapi till folk som behöver det. Det enda kravet är att det arbetar via ombud, det vill säga en människa måste vara med och prata med klienten. Efter tre år återvänder Evelyn till Skandha - företaget som skapat Eliza - för att jobba som en sådan här mellanhand.

Redan från start står det klart att Evelyns förflutna är något som plågar henne, och hon förblir reserverad och tyst under de tre-fyra timmar som äventyret pågår. Medan jag tar mig framåt i äventyret, introduceras jag kontinuerligt för fler personer, såsom Rae, chefen för Eliza-enheten jag arbetar för, samt min gamla kollega Nora som vi kan prata gamla minnen med.

ElizaElizaElizaEliza
Eliza har ett väldigt finstämt soundtrack.

Jag vill såklart inte spoila något av storyn, så jag tänkte gå försiktigt fram här, men alla de olika karaktärerna påverkar Evelyns liv och leder henne i olika tankebanor. De utmanar både hennes känslor och intellekt - och trots att Evelyn är så tystlåten har hon även något att ge till folket runt omkring, beroende på hur du väljer att bemöta dem.

Eliza ser riktigt tjusigt ut med dess handmålade karaktärsporträtt och snygga omgivningar, men den verkliga stjärnan är utan minsta tvekan storyn. Den pågår i sex kapitel och är mycket lätt att relatera till och fick det ofta att kännas ända längst nere i hjärtat. Alla karaktärerna har sina egna liv med egna problem i livet, och ett fenomenalt arbete från röstskådespelarna förmedlar detta på ett mycket trovärdigt sätt. Jag får hela tiden bolla med dilemman av ett system som Eliza och om terapi från artificiell intelligens alls är något vi egentligen vill ha. Kan en dator någonsin fullt ut förstå riktiga känslor?

Eliza bidrar till denna filosofiska diskussion och jag noterar att den kognitiva beteendeterapi som används baseras på den som finns i verkliga livet. Det handlar alltså inte om futurism eller något liknande. Att som mellanhand behöva förhålla sig till det Eliza kommer fram till när man hör människor problem, är verkligen inte det lättaste och det är konstant en utmaning att välja mellan att strikt följa behandlingen eller att agera mer... mänskligt.

Just att ta del av alla människoöden från både klienter och annat håll, är vad som får spelet att bli så underhållande. Det vore såklart både förmätet och en riktigt klyscha att säga att spelet känns mänskligt, men det är faktiskt sant. Jag kommer osökt att tänka på Night in the Woods, eftersom båda är spel förankrade i verkligheten med omvälvande. Chansen finns att du kommer känna igen dig själv i en del av det som händer, och hur man även vänder och vrider på saken, så är det kraftfullt.

Eliza
Hur ofta kan du ärligt säga att du spelar igenom spel som får dig att grubbla vidare i flera dagar efteråt?

Det är inte bara massa pratande i spelet dock, äventyret utspelas i Seattle och teknologi är trots allt vardags. Du kommer därför även besvara emails och textmeddelanden och på så sätt vävs även Zachtronics sömlöst in i äventyret. Sakta men säkert blir bilden klarare över huvudpersonens förflutna, Elizas ursprung och varför Evelyn försvann i tre år.

Eliza tog bara några timmar att spela igenom, men stannade kvar i mitt huvud betydligt längre än så. Det fångar mänskliga känslor bättre än det mesta annat jag spelar och bjuder in till relevanta och intressanta diskussioner om balansen mellan etik och teknologi. Alla personer du stöter på i spelet är trovärdigt utmejslade med egna liv, bakgrundshistorier och mål. Det är knappast någon bergochdalbana på något sätt, men väl att jämföra med en åktur i tekopparna där din värld snabbt snurrar framför dina ögon.

ElizaElizaElizaEliza

Jag vill därför rekommendera Eliza till fler än fans av visuella noveller. Det här är värt ett bättre öde eftersom det kommer få dig att tänka och känna. Det är ett på flera sätt direkt mäktigt spel som erbjuder både en välskriven historia, trovärdiga karaktärer och faktiskt även ett fint soundtrack. Snabbare än du nog anar kommer du vara helt uppslukad av Evelyns liv och framtid, och det är vackert nog för vårt näst högsta betyg.

9 / 10
+
Trovärdiga karaktärer, känslosam story, provocerande tema, vacker design, bra musik, välskrivna spelarval