Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Wreckfest

Wreckfest (PS4)

Racingtoken Hegevall har satt löständerna i finska Bugbears nysläppta PS4-konvertering

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag tävlade i folkrace en gång i tiden. Jag och min gamla barndomspolare Jimi. Det var en intressant tid, även om jag inte riktigt är villig att gå så långt som att kalla det för "roligt". Detta eftersom vi hela tiden blev av med våra bilar. Mest troligt eftersom vi lade för mycket krut på dem och därför alltid tvingades sälja skiten efter avslutat race (så funkar folkrace, för den som inte vet. Om någon annan tävlande vill köpa din bil måste du alltid sälja den). Just den delen, tvingas sälja en bil vi skruvat på och målat, likt galningar - var aldrig kul. Jag gjorde det med ett påklistrat, ytterst motbjudande leende (med knytnäven hårt knuten i jeansfickan) medan min partner-in-crime Jimi aldrig kunde hålla masken. Men folkrace som tävlingsform, är skoj. Vansinnigt. Vansinnigt roligt när man väl får lite flyt i körningen och lär sig hur man smartast nyttjar det frikostiga regelverket för att knöla sönder konkurrensen.

Detta hade såklart finska tokfrassarna som utgjorde den i början mycket lilla indiestudion Bugbear snappat upp när de för drygt 15 år sedan utvecklade det första Flatout-spelet där folkrace i en finsk urskog stod på huvudmenyn. Vedtravar, träskor, Koskenkorva, jeansvästar och finsk polka (där överdrev jag, förlåt) var grundreceptet för studions debuttitel och jag minns mycket väl min första kontakt med dessa herrars racingspektakel. Flatout var långt, långt ifrån perfekt men det var sanslöst underhållande och i mångt och mycket helt vansinnigt.

WreckfestWreckfest
Det är snyggt, varierat och hutlöst beroendeframkallande.

Flatout levde vidare, frodades och utvecklades. Jag fortsatte att njuta av dem till den dagen då Bugbear inte längre utvecklade spelen i serien utan hoppade istället på licensfiaskot Ridge Racer: Unbounded medan Kylotonn Games sabbade Flatout fullständigt med det minst sagt medelmåttiga Flatout 4: Total Insanity. Det tog dock inte länga för originalskaparna av världens bästa folkrace-simulator att återvända till grovgruset som gjorde dem till superstars och under fjolåret släpptes äntligen det crowdfunding-finansierade Wreckfest, som på alla tänkbara sätt och vis är en andlig uppföljare till Flatout, originalet.

Jag har spelat ganska mycket Wreckfest till PC och gillar det. Precis som i fallet Flatout är det långt ifrån perfekt, dock. Men det finns en tjusning i att det är lite opolerat på sina ställen. Det passar på flera sätt hela inramningen med rishögsbaserad vansinnes-racing som äger rum i grusgropar och ute i de finska urskogarna. Innehållsmässigt är det fullknökat. Karriärläget är väl utbyggt och riktigt lyckat medan den givetvis går alldeles utmärkt att skapa sina egna event, tävlingar samt tävla mot andra krockdårar online. Variationen mellan olika typer av racing och banor gör att Wreckfest är knökat med variation. Bugbear har blandat Flatout med Destruction Derby samt kryddat med lite Stunt Racer vilket i slutändan bildar en beroendeframkallande helhet som jag i princip alltid har tokroligt tillsammans med. En del dryga buggar existerar fortfarande trots det senaste årets polerande, vilket ibland irriterar mer än vad det kanske borde men överlag är detta superkul.

Precis som i Flatout samt i Destruction Derby är systemet för realtidsdeformering av spelets alla dammigt buckliga rishögar till racingmaskiner lite av själva kärnan här. Allt går att ha sönder, bilarna demoleras på det mest verklighetstrogna vis som du kan tänka dig och det märks att Bugbear verkligen tagit i från tårna när det gäller att modellera varenda liten aspekt av en bil av den här typen, samt pusslat ihop kollissionsdetektion som med enkelhet skåpar ut i princip allt annat inom denna underbara genre.

WreckfestWreckfest
Bugbear har byggt en mycket solid grund här och jag längtar redan efter uppföljaren.

Grafiskt då? Bilarna är som sagt ursnygga precis som banorna. Det finns även en del rysligt snygga vädereffekter och presentationen är stilfullt designad. Buggarna drar ned just denna del av Wreckfest till PS4 dock inte minst eftersom spelet totalkrachat min PS4 inte mindre än två gånger under cirka 12 timmars speltid, vilket ärligt talat aldrig hänt mig förut, någonsin, när det kommer till spel till Sonys senaste konsol. Och just därför drar jag ned betyget från en given åtta till ens stark sjua. För detta är en strålande racingspel, det är bara kanske inte riktigt så finpolerat som jag hade önskat sett till renodlad prestanda.

Wreckfest
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Fantastiskt krockfysik, klockren spelkontroll, läcker grafik, massor av variation
-
Buggigt, hängde vår PS4 Pro vid två olika tillfällen
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Wreckfest (PS4)Score

Wreckfest (PS4)

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Racingtoken Hegevall har satt löständerna i finska Bugbears nysläppta PS4-konvertering

WreckfestScore

Wreckfest

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Bugbear Entertainments evighetsprojekt är äntligen släppt på PC. Kim Orremark har sladdat sig svettig och medvetet krockat med allt och alla...

GRTV klämmer lite mer på Wreckfest

GRTV klämmer lite mer på Wreckfest

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Varje dag klockan 16:00 smäller det, för oss på Gamereactor. GRTV sänder varje vardag ut ett program där vi streamar spel och för ett par dagar sedan spelades det...

Wreckfest släpps på konsol i augusti

Wreckfest släpps på konsol i augusti

NYHET. Skrivet av Kim Orremark

Wreckfest kommer äntligen till konsol, den 27:e augusti är det dags att ta fram bästa bilen och bege sig ut på lerbanorna för att krocka omkring med andra förare....



Loading next content