Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
WRC 8

WRC 8

Hegevall bröt ryggen i en rallybil. Vilket gör att han idag enbart njuter av sporten från soffkanten... Den här gången handlar det om Kylotonns senaste licensfest

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

WRC 7 var ett kanonspel, rakt igenom. Visst, det hade absolut sina bekymmer och med tanke på att Kylotonn Games, då, bestod av cirka 60 utvecklare (Forza Motorsport-teamet är över 450 pers) var deras insats anmärkningsvärt ambitiös och välpolerat realistisk. Inför WRC 8 beslutade sig studion för att ta ett helt extra-år på sig för att kunna arbeta om hela grafikmotorn, skriva om däckfysiken, systemet som simulerar fjädring (gravitation), styra om fartkänslan, förhållandet mellan vridmoment och topphastighet samt implementera ett nytt system för realtidsrenderat väder. Och jag kan med glädje säga att detta inte bara är Kylotonns överlägset bästa spel såhär långt utan ett av de bästa rallysimulatorerna som någonsin släppts.

Karriärläget i WRC 8 har gjorts om från grunden och den här gången har man medvetet kikat på bland annat EA:s sportspel för att skräddarsy en mer personlig och framförallt heltäckande spelupplevelse. Det krävs mer av mig som aspirerande rallyproffs den här gången och min resa mot målet att bli WRC-världsmästare, är längre, djupare, mer detaljerad och framförallt mer utmanande än sist. Det krävs att man bemästrar ett antal superviktiga moment för att kunna nå framgång i sin karriär som WRC-ess. Först och främst måste man lära sig att planera. Det handlar om att disponera sin tid mellan de olika WRC-tävlingarna på bästa tänkbara sätt. Underhålla sponsorer, genomföra välgörenhetsrace, styrketräna, träna på sin körning samt vila.

WRC 8WRC 8
Kylotonn Games och utgivaren Big Ben pratar alldeles för lite om att producenten för WRC 7 samt WRC 8 faktist är mister Sartori som bland annat agerade producent för Simbins ikoniska GT3-simulatorer GTR och GTR 2.

Det är minst lika viktigt att i "management"-portionen av karriärläget i WRC 8 lära sig att styra sitt sex man starka team. Jag måste lära mig vad alla roller innehåller och betyder för min framfart inom WRC, sköta om mina anställda, nyttja och använda mig av deras särskilda färdigheter på bästa tänkbara sätt samt effektivisera vägen mot WRC-guld med både små och stora medel. Det krävs också naturligtvis att jag som teamchef och förare utbildar mitt team, och ser till så att de utvecklas i sina roller, delar ut nya färdigheter och ser till att växa i takt med att resultaten ute på vägarna börjar visa sig. Besluten som tas har såklart en påverkan på lagmoralen, på hur väl ens team utför sitt arbete och på racingen i stort. Om laget vinner mycket och man disponerar de olika figurernas förmågor på ett finurligt sätt, blir lagmoralen bättre och det går enklare att fortsätta att vinna. Det här karriärläget är väl i grunden ett ganska välgjort management-spel och även om det blir lite för pilligt ibland för egen del (jag vill oftast bara ut och köra) så ger det en riktigt trevlig inblick i rallyvärlden och skapar en strålande helhetskänsla för vad WRC kräver. Racingen blir naturligtvis mer spännande också när mer saker står på spel.

En viktig och enligt mig helt överlägsen del av de här spelen är att Kylotonn, med WRC-licensen i bakfickan, använder sig av de verkliga specialsträckorna från WRC. Denna gången har man kortat ett antal av de längsta och komprimerat dem för att skapa mer intensiva race, något som jag tycker att man kunde ha skippat men överlag handlar det om strålande dragningar som naturligtvis ger en känsla av realism som inget annat rallyspel på marknaden idag kan tävla med. Nu har ju även Dirt Rally 2 exempelvis sträckor som i mångt och mycket baserats på riktiga platser och miljöer, men de har inte de officiella WRC-partierna som jag såklart känner igen mycket väl från alla hundratals timmar framför TV:n, och det gör skillnad. Stor skillnad.

WRC 8
Grafiken aspirerar absolut inte på några priser, men den är detaljerad, ren och sansad - precis som det ska se ut i en simulator.

Sträckorna är ofta tighta, väldigt utmanande, snabba och underlaget är inte sällan förrädiskt med konstanta förändringar i hur marken ser ut. Texturarbetet som täcker framförallt körbanan är vida överlägset Dirt Rally 2 där marken ser klonat identisk ut under långa partitioner, något som alltså aldrig är fallet här. Kylotonn har även arbetet stenhårt på att öka på fartkänslan och jag skulle vilja påstå att detta är den rallysimulator, någonsin, som känns mest realistisk i just det avseendet. För det går hutlöst, hutlöst snabbt i WRC 8. Sådär blixt-il-kvickt som rally gör i verkligheten och att det fortfarande går att kontrollera bilarna i dessa sinnessjuka hastigheter, har med det nya fysiksystemet att göra.

För bilarna känns helt fantastiskt bra i det här spelet. Balansen mellan rent vrid och peakeffekten är perfekt. Det finns så mycket botten i WRC-kärrorna att man nästan ser ut som man är skjuten ur en kanon när man startar från stillastående (precis som det ska vara) och accelerationen upp till maxfart är ultrarapp och väldigt verklighetstrogen. Den nya däckfysiken är superb den med. Asfaltsfysiken är vida överlägsen den i Dirt Rally 2 där det ibland känns som om man styr bilen med bakhjulen. Här finns det där otroliga greppet hela tiden och bilen niger precis lagom mycket vid hårda inbromsningar på den varma, franska asfalten, något som gör att dessa lopp blir extra hisnande. På grus känns det minst lika bra. Bilarna är strama sett till hur lite de överstyr vilket rimmar perfekt på dagens WRC-ekipage och handbromsen är precis lagom greppig och låser upp bakvagnen på ett sätt som påminner mer om verklig racing än vad jag anser att det gör i Dirt Rally 2. Kylotonn har dessutom arbetet om systemet för bilarnas fjädring vilket gör att gravitationen och därmed friktionen, oavsett hastighet, är riktigt välbalanserad. Över vissa hopp känns bilarna kanske något lätta men överlag är tyngden och mängden tyngdkraft som man för med sig - väldigt snyggt simulerat.

WRC 8
Ljudet inifrån kupén är genomgående fantastiskt. Det finns inget annat sätt att beskriva det på.

När det gäller stödet för olika rattar/pedaler samt hur force feedback-delen fungerar har Kylotonn även här gjort rejäla framsteg. WRC 7 var långt ifrån perfekt i det här avseendet även om studion fortsatte att arbeta med diverse mindre uppgraderingar, detta medan WRC 8 är riktigt bra ur kartong. Fanatecs CSL-ratt plus pedaler känns kanonbra tillsammans med det här spelet och force feedback-mappningen, även om den speciellt på grus kan bli ännu bättre, slår Dirt Rally 2 - rakt av. Fanatecs snordyra Podium DD2-rattbas plus kringla anländer på tisdag och då ska jag naturligtvis testa hur den rackarn fungerar tillsammans med WRC 8 men fram tills dess vill jag prisa även denna del.

Precis på samma sätt tänkte jag lovorda ljudbilden här, för den är precis som fysiken och variationen mellan de olika spellägena - grymt bra. Det smäller, smattrar, viner och susar inuti bilen och på ett medelstort surroundsystem finns det gott om panoreringar och effekter som placerats i bakkanalerna för att man som rallygalning ska må ganska precis hur gott som helst. Presentationen är bra, också. Det märks att Kylotonn gjort sin hemläxa här, slängt ut alla beståndsdelar från menysystemet från det förra spelet och börjat om, och det vi får här är en sober presentation utan trams, som laddar svinsnabbt och som aldrig tvingar mig som spelare att leta efter vissa specifika val eller menyer. Det enda som är lite knepigt är att det inte går att trycka bort den 15 sekunder långa intro-sekvensen som drar igång inför varje rally, i Playstation 4-versionen. Det uppenbarar sig en visuell X-knapp på skärmen och det står "Press to skip" i nederkant men hur mycket jag än håller in eller pumpar krysset, tvingas jag vänta och kika på dessa sekvenser varje gång WRC besöker ett nytt land och varje gång en ny specialsträcka laddas in. Detta lär Kylotonn lösa redan under dagen men visst har det varit en smula irriterande, att skriva något annat vore direkt lögnaktigt.

WRC 8WRC 8
100 sträckor som alla baseras på verklighetens WRC-dragningar... Det är inte illa det inte.

När det gäller utbudet bilar är mängden klassiska rallymonster riktigt bra, men inte perfekt. Jag älskar Lancia Stratos, HF:n, 037:an, Kadetten och så vidare men hade velat se fler ikoniska grupp B-monster, helt klart. Annars finns det såklart mängder av kärror i kategorierna WRC, WRC2 samt Junior WRC och här hittar vi naturligtvis alla de licensierade bilarna från årets WRC-säsong. Personligen har jag mestadels rattat Ogiers Citroen C3 WRC som jag tycker har underbar chassibalans men jag har även dykt ned i Grönholms Yaris WRC och mosat lite storsten upp i Timos rumpa (igen). Allt för den underbara nostalgins skull, såklart. Mer bilar, överlag - är mitt önskemål inför WRC 9, dock. Dubbla mängden, helst.

Sen har vi det här med grafiken, som verkligen stämmer så pass bra just i detta spel att jag inte kan göra annat än radda upp ett gäng superlativ. Kylotonn har plockat bort den något bloom:iga, Codemasters/Dirt-aktiga grafiken från WRC 7 och istället sneglat på Assetto Corsa samt Iracing för att hitta en look som rimmar bättre på hur det ser ut i verkligheten. Man har dessutom lagt in betydligt mer detaljer i sträckorna och gjort bilden mer klar, renare, mer städad och även fast WRC 8 absolut inte är uppe i topp och tävlar om tronen gällande världens snyggaste bilspel, ser det verkligen helt rätt ut för att vara en simulator. För vi ska inte lura oss här, bara för att det även släpps till PS4 och Xbox One och bara för att det därmed går utmärkt att spela med en handkontroll - gör det inte WRC 8 till någon slags arkadräzer. O-nej. Med rätt inställningar, en ratt och tungan rätt i mun är detta farligt nära riktigt rally och jag ser verkligen fram emot fortsättningen för vad som idag gått och blivit en superb racingföljetong.

WRC 8
WRC 8
WRC 8
WRC 8
WRC 8
WRC 8
WRC 8
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Strålande spelkontroll, ljuvligt realistisk fysik med helt nytt system för friktion och fart, detaljerat och pilligt karriärläge, riktigt bra simulatorgrafik, fenomenalt ljud
-
14 bilar räcker inte riktigt, en del knepiga menybuggar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

WRC 8Score

WRC 8

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Hegevall bröt ryggen i en rallybil. Vilket gör att han idag enbart njuter av sporten från soffkanten... Den här gången handlar det om Kylotonns senaste licensfest

Kolla in det nya karriärläget i WRC 8

Kolla in det nya karriärläget i WRC 8

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Självklart finns ett nytt och väl utbyggt karriärläge i det kommande WRC 8 som släpps i september (datum ej fastslaget) till PC, Playstation 4, Switch och Xbox One. I en...

Kolla in när GRTV spelar läckra WRC 8

Kolla in när GRTV spelar läckra WRC 8

NYHET. Skrivet av Kim Orremark

Den årliga rallyserien WRC släpps som bekant i höst men under E3-veckan fick möjligheten att klämma och känna lite på vrålåken och gruset i den kommande åttan. Hur det...



Loading next content