Call of Duty: Mobile

Call of Duty: Mobile

Activision och Tenct bjuder på det bästa actionspelet till Android & Iphone som vi på Gamereactor hittills testat...

Jag har spelat en hel del Fortnite, Modern Combat, Guns of Boom samt PUBG Mobile på min Iphone XS Max (som förra veckan byttes ut mot en Iphone 11 Pro Max) och även om flera av de titlarna bjuder på kvalitativ actionunderhållning via trevlig touchmekanik (virtuella joysticks, såklart) och snygg grafik är det inget av dem som verkligen fått mig att fastna. Inte som jag fastnade när jag började spela Rolando, eller Clash of Clans. Förrän nu. Jag installerade Call of Duty: Mobile förra veckan och startade det med väldigt låga förväntningar. Det fanns i princip inte ett gram av mina 104 kilo som trodde att detta skulle vara något annat än en neddummat avskalad, smygkorkad cashgrab-grej. Ack så fel jag hade.

Det är den kinesiska speljätten Tencent Games (League of Legends, Clash of Clans, PUBG Mobile) som utvecklat det första Call of Duty-spelet till mobiltelefoner och det råder inget som helst tvivel om att detta är den bästa förstapersonsskjutaren till Iphone och Android, men rätt ordentlig marginal dessutom. För Tencent och Activision har haft den goda smaken att inte skala ned upplevelsen för mycket. De har även lyckats med konststycket att skapa en touch-mekanik som inte ger känslan av att man mest bara fladdrar omkring och ibland "råkar" pricka en fiende, utan har arbetat fram ett system som kräver precision, timing, träning och hela tiden ger belöning till den som, verkligen tar sig tid att sikta, röra sig under tiden som man avfyrar sitt vapen och använder rätt vapen vid rätt tillfälle. Detta är Call of Duty, rakt igenom. Utan kompromisser.

Call of Duty: Mobile
Grafiken är verkligen toppenläcker och flyter helt perfekt på en Iphone XS, Oneplus McLaren, ZTE Axon 10 Pro eller en Iphone 11.

I teorin är spelkontrollen otroligt simpel. Vänster tumme styr benen, höger styr huvudet. Precis som det ser ut i Call of Duty till vilken annan plattform som helst. Skillnaden här är att spelaren aldrig själv avfyrar vapnen, det sker per automatik så snart man lyckats placera siktet på en anstormande fiende och även om jag vet att det låter automatiserat svintrist och korkat, fungerar det väldigt väl. För det är absolut inte så att man inte behöver sikta eller koncentrera sig på var kulorna hamnar. För att göra maximal skada är det såklart headshots som gäller, som vanligt, och för att bli bra på detta krävs det såklart att man klickar på symbolen för "iron sight" och håller tungan rätt i mun. En salva av skott mot skallen innebär såklart att motståndaren dör direkt medan ett magasin mot bröstkorgen (särskilt mot den som bär skottsäker väst) ibland inte ens räcker till för att säkra sin kill. Detta är såklart inga nyheter för den som någon gång spelat ett actionspel sett ur första personsperspektiv och/ eller inte slumrat sätt under en normalstor gråsten de senaste 20 åren, men det fungerar otroligt väl i Call of Duty: Mobile. Bättre än i stort sett allt annat av samma speltyp till mobilformatet som jag någonsin testat.

Call of Duty: MobileCall of Duty: Mobile
Laddningstiderna är korta och servrarna fungerar klockrent, hittills.

Andra delar som överförts direkt från exempelvis Black Ops 4 (eller äldre versioner av världens mest populära spelföljetong) är såklart "killstreaks", möjligheten att plocka upp utrustning och vapen som motståndaren tappar när han/hon dör, möjligheten att nyttja granater, flashbangs, airstrikes (de förtjänar man genom visst långa killstreaks) samt skicka ut explosiva drönare. Allt detta sköts via små ljusgula knappar på skärmen precis som möjligheten att hoppa och ducka och precis som den grundläggande mekaniken för att röra sig och skjuta, fungerar allt detta väldigt, väldigt bra. Det finns en belönande känsla i det här spelet varje gång man dräper en hop med motståndare med en airstrike efter att ha prickat fem fiender på rad med prickskyttepuffran, som få andra mobilspel kan tävla med.

När Call of Duty: Mobile dundrar igång är det bara 5-vs-5-läget som är tillgängligt och för varje match levlar man upp sin karaktär ett steg (eller två, om du vinner matchen, koras till MVP och drar in mer än 20 kills per omgång). Efter att ha nått nivå sju öppnas Battle Royale-spelläget upp och detta är precis som andra delar av det här spelet hämtat mer eller mindre direkt från Black Ops 4. Kartan är en något förminskad version av den i fjolårets storspel och upplägget är identiskt. 100 spelare hoppar fallskärm ned mot marken för att så snabbt som möjligt krafsa rätt på ett vapen och börja panga varandra i huvudet. Precis som i Black Ops 4, PlayerUnknown's Battlegrounds eller Fortnite infinner sig en härlig känsla av euforisk stress varje gång jag landar på marken och inser att alla vill döda mig och att alla har exakt samma grundförutsättningar för att stå ensam kvar, på slutet.

Call of Duty: Mobile
Touch-spelmekanik brukar oftast ställa till det för den med ordentliga tummar men i Call of Duty till Android och Iphone fungerar det väldigt bra.

Jag trodde när jag drog igång Call of Duty: Mobile att jag skulle tillbringa mest tid i Battle royale-läget och mina första sju multiplayermatcher för att skrapa ihop tillräckligt hög rank för att nå dit, kändes som en enda lång transportsträcka (även om jag hade roligt, varenda sekund). Efter tre timmar med Battle Royale-delen återvände jag dock till det mer traditionella 5-vs-5-läget som jag idag skulle säga är den bästa delen i detta fantastiska actionspel. Det finns en intensitet här som är svår att beskriva, som är omöjlig att stå emot för egen del. Kartorna är krympta versioner av en rad älskade Call of Duty-klassiker och det finns i stort sett inte en enda av dem som jag anser vara något annat än superskoj. Visst, vissa som har mer vertikalitet är roligare än andra men överlag är banorna rysligt väl optimerade för tio spelare och ett sjuhelsikes tempo.

Ett orosmoln för egen del som gjorde mig skeptisk inför premiären av Call of Duty: Mobile var det här med mikrotransaktioner och möjligheten att köpa sig bättre utrustning och därmed sabba balansen i själva grundspelet. Och ja, det finns såklart mikroköp här. Det mesta rör kosmetiska grejor som ljusgröna vapen-skins och blodröda granater men det finns även möjlighet att köpa lasersikten, större magasin, ljuddämpare och annat. Grejen här är dock att det aldrig känns sådär girigt, jobbigt påtvingat och "nödvändigt" som i exempelvis Mario Kart Tour eller Real Racing 3. Istället blir det lite som en bonus som aldrig skickas upp i spelarens ansikte med gigantiska, grafiska skyltar om att det nu är "Stor lagerrensning" i mikroköpsaffären.

Jag spelade Call of Duty: Mobile i en dryg vecka utan att stoppa in ett endaste öre och vann lika många matcher som jag nu gjort efter att jag testat köpsystemet och handlat XP-poäng för 299 kronor (för de köpte jag ett lasersikte och ett "snabbare" magasin). Mikrotransaktioner och pay-2-win är en styggelse, i grunden. Absolut inget annat än en styggelse som sakta men säkert sväljer vår kära spelvärld, men om det ska göras i ett högkvalitativt gratisspel så ska det genomföras som det ser ut här, anser jag. I bakgrunden, som en möjlighet och något som till 90% rör spelets kosmetik.

Call of Duty: Mobile
Battle Royale-läget är hämtat från Black Ops 4 och fungerar alldeles fenomenalt väl.

Grafiken och ljudet då? Klockrent. Call of Duty: Mobile är superläckert, rakt igenom och det går att skräddarsy grafiken på ett sätt som jag inte sett i fler än kanske ett Iphone-spel tidigare. Det finns flertalet inställningar rörande skuggor, ljussättning, partiklar, rök och skärmuppdateringshastighet som du kan pilla med beroende på vilken telefon du kör på, och hur mycket prestanda du vill offra för att få en tjusigare upplevelse. Banor, karaktärsmodeller, vapen och effekter ser verkligen toppenbra ut och på både Iphone XS och Iphone 11 flyter Call of Duty: Mobile alldeles perfekt med alla inställningar upp mekade på max. Ljudet är dessutom riktigt bra med härlig akustik och trevlig speakerröst som informerar om vem som gör vad och vilket lag som leder matchen.

Presentationen är klockren. Plottrig till en början men inte för rörig och med tanke på hur innehållsrikt detta spelsystem verkligen är (skins, perks, badges, upgrades, loadouts, streaks) har Tencent gjort ett strålande arbete med att lägga saker ting på rätt plats för att skapa så lite förvirring som det bara går. Jag har aldrig testat ett spel av den här typen till någon av mina mobiltelefoner som känts bättre. Faktum är att jag aldrig testat ett storskaligt fullmatad actionspel till mobila plattformar som ens kommer nära Call of Duty: Mobile.

9 / 10
+
Strålande spelmekanik, massor av belöning samt utmaning, fenomenal grafik, massor av djup, lysande kartor, mängder av vapen