Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Grid

Grid

2008 års bästa racingtitel gör storslagen comeback men Petter är allt annat än imponerad...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Britterna som sitter i utkanten av Southam och har så gjort sedan mitten av 80-talet, har genom åren bjudit på ett par av mina favorittitlar inom racinggenren. Micro Machines II till Mega Drive var och förblir ett av tidernas mest lyckade partyspel och med Colin McRae Rally slog de en hel rallyvärld med häpnad. Mer då? Toca 2 var briljant precis som Colin McRae Rally 3 samt Dirt. Jag älskade Dirt 2, också, och det första Race Driver: Grid-spelet. Sen får vi naturligtvis inte glömma Dirt Rally som fortfarande regerar samt årets upplaga av F1 där Codemasters verkligen fått ordning på allt från bilfysik till fartkänsla samt grafik.

Men... Med Codemasters har jag genom året lärt mig att det allt som oftast handlar om ett bra spel, ett dåligt. Ett bra, ett dåligt. De lär väl, precis som många andra stora studios, husera två eller fler interna team och folket som gjorde Grid: Autosport, Dirt 4 samt det här - får racingen att kännas lika levande som en uppstoppad sill, lika intressant som torkande målarfärg och så spänningslöst platt att jag vid flertalet tillfällen somnat under mina Grid-sessioner den gångna veckan.

Grid
Det finns helt enkelt inget snällt säga det på så jag skriver det precis som jag känner: Fartkänslan i Grid är usel. Genomgående usel.

Grid är en "reboot" av spelserien som grundades med Race Driver: Grid för elva år sedan och i mångt och mycket är det samma spel, igen, fast omarbetat, uppfräschat och omstöpt med fler racingdiscipliner, ny grafikmotor, ny bilfysik och en lite annan inriktning. Det finns dock gott om banor från originalet instoppat här, gott om bilar som känns igen och nemesis-systemet där datorkontrollerade motståndarbilar hettar till om du knölar för många av deras plåtpaneler, och i gengäld börjar jaga dig, aktivt. Karriärläget innehåller mindre fokus på "story" eller en personlig inramning av racing som sport än vad jag vill minnas att originalet och dess uppföljare gjorde men det finns tafatta försök att knyta personer till de bilar som rattas, såsom en dansk stallchef som viskar poänglösa iaktagelser som att "You just crashed into your teammate" sekunden efter jag kört in i min lagkamrat.

Indelningen ser ut som följer; Touring cars / GT-kärror / Stock cars / Veteranekipage. Upplägget i karriärläget är utformat som en kalender där du har fyra olika kategorier med 12 stycken turneringar i varje samt en avslutning på säsongen, sen gäller det såklart att hoppa mellan olika discipliner, vinna race, samla på sig pengar för att kunna köpa nya bilar och fortsätta vinna lopp. Kruxet med den inbyggda valutan och bilarna som man "låser upp" genom att köra dem, dock, är att de inte ger mig som spelare några fördelar eller gör mig snabbare runt banorna. Skillnaden mellan de olika kärrorna i varje enskild klass är lika med noll och att lägga 200 000 kronor på något annat än gratisbilen som varje klass erbjuder, är minus den kosmetiska biten i stort sett poänglöst. Skillnaden på de olika disciplinerna, klasserna och bilarna är dessutom hopplöst liten.

Grid
Ljudet inuti kupén påminner om när man bankar mot en gammal garageport. Extremt dåligt.

Att hoppa mellan en WTCC-A4:a på Brands Hatch till en Porsche GT3 runt stadsbanan på Kuba torde enligt alla tänkbara parametrar innebära en ordentlig skillnad sett till vikt, bromsar, balansen mellan vridmomemt och maxfart samt steer-in och drivlina (fyrhjulsdrift vs bakhjulsdrift). men det gör det icke, inte tillräckligt i alla fall. Faktum är att det ofta känns som om Codemasters gissat sig fram och missat så pass mycket rent grundfysikmässigt att jag under mina första timmar med spelet kände mig mer än lovligt förvånad. En DB10:a känns exempelvis lättare och mer agil runt en bana än en S2000 vilket är löjeväckande, samma sak gäller jämförelsen mellan en Stock car-pickup och en GTLM-Z06:a. Samtliga av bilarna i Grid känns för tunga. Bökigt understyrda, rakt igenom, och med alldeles för obalanserad bromsförmåga. De känns också som om de skulle styra med bakjhulen och istället sitta fast i någon slags pivot-punkt längst fram i fronten. Jag är naturligtvis ytterst medveten om att detta inte är någon simulator, men avser man att åtminstone delvis efterlikna verkligheten så bör ju någon slags differens mellan bilklasser vara A och O.

För min del känns det lite som om Codemasters återigen (precis som i fallet Grid: Autosport och Dirt 4) inte riktigt vet vilken fot de ska stå på. För som regelrätt arkadracing är detta enformigt, långsamt och spänningslöst och som semisim är det om möjligt ännu tråkigare. Istället för en seg halvmesyr skulle jag mycket hellre ha sett ett spel med samma typ av vildsinta tokfysik som i exempelvis Dirt 2 där underhållningsvärde gått före allt annat i utformningen av hur bilarna kändes. Eller... Något i stil med Toca 2 där det fanns en nerv och en spänning i det begränsade grepps om fanns i BTCC-bilarna som gjorde att jag som spelare hela tiden satt på helspänn. I Grid (2019) sitter jag snarare och halvsover genom loppen då de kräver hysteriskt lite av mig som förare.

Grid
Racingen är slö, seg, tung med kroniskt understyra ekipage och där det går som enklast om man inte bromsa rutan istället mosar in i kurvorna och vallar sig fram på insidan av motståndarbilarnas karosser.

Samtliga bilar har oändliga mängder däckgrepp, även om det spöregnar. Det går liksom inte att åka av om inte en argsint AI-nemesis mosar in i ens bakända under inbromsning (då flyger man av som om man rattade runt ett tomt filpaket, däremot). I kombination med att racingen som sådan uppmuntrar buffligt plåtknycklande, blir detta till en enda stor soppa. Jag vann mina först 26 tävlingar (alla) med samma idiotiskt trötta skräptaktik och den innefattade att maximera hastigheten in i varje kurva och istället för att bromsa, valla mig runt på insidan av kurvorna mot motståndarnas bilar. Det är den bästa taktiken i karriärläget, utan några som helst tvivel. Och detta tillsammans med bristande fartkänsla och grepp som får bilarna att kännas som en valfri vagn från tåget mellan Gävle och Uppsala - gör Grid till ett av årets hittills fetaste besvikelser.

Rent grafiskt är det bitvis ganska snyggt, bitvis direkt horribelt fult med platta omgivningar och alldeles för uppskruvade ljuseffekter som bländar mig som förare med tonvis med linsöverstrålningseffekter och tröttsamt gammaldags "bloom". Presentationen är fin, däremot. Laddningstiderna extremkorta och menysystemet superenkelt och överskådligt. Men det spelar ingen roll när samtlig racing får mig att vilja stänga av, direkt. Ljudet är inte heller något som jag hade tänkt skryta om. Tvärtom. Bilarna låter väl rätt bra men miljöljuden och den där danska speakerrösten känns som om de hämtats från ett gammalt dussinspel och inuti cockpit-vyn låter det lite som att man slår knytnäven mot en garageport varje gång bilarna med dubbelkopplingslåda byter växel.

Grid
Grafiken (vi har testat PC och PS4) är undermålig, för dte mesta. Mängden ljuseffekter och "bloom" är hysterisk och banor/omgivningar ser tråkigt gamla ut.

Race Driver: Grid från 2008 var ett strålande racingspel. Grid (2019) är det inte. Det känns som att tiden kört ifrån Codemasters här, som om de mer eller mindre bara slungat ihop lite gamla ingredienser som de haft liggande på skissbordet och det är naturligtvis supertrist. Jag hade väldigt gärna velat älska det här men kan inte ens förmå mig att kalla det "mediokert. För det är sämre än så, tyvärr.

Grid
Grid
Grid
Grid
Grid
Grid
Grid
Grid
Grid
Grid
Grid
Grid
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Lysande presentation, extremkorta laddningstider, stiliga ljuseffekter
-
Bilarna känns grisigt tunga och som om de styr med bakhjulen, medioker grafik med för mycket ljuseffekter, burkigt ljud, horribel artificiell intelligens, spänningslös racing
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

GridScore

Grid

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

2008 års bästa racingtitel gör storslagen comeback men Petter är allt annat än imponerad...

GRTV pratar med Codemasters om Grid

GRTV pratar med Codemasters om Grid

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Codemasters chefsdesigner Mike Moretone slog sig nyligen ned med GRTV-teamet för att diskutera den kommande re-booten av Grid, om bilfysik, spelbarhet, lättillgänglighet...



Loading next content