Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Trine 4: The Nightmare Prince

Trine 4: The Nightmare Prince

Vi har vandrat genom Trine 4: The Nightmare Prices magiska omgivningar för att hitta ett betyg att ge den fjärde delen i serien...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Berättelsen om Trine och dess hjältar Amadeus, Zoya och Pontius fortsätter efter seriens fyra år långa sömn och den har vaknat på rätt sida. Trine 4: The Nightmare Prince fortsätter den underbara sagan och höjer ribban som satts av Frozenbyte-teamet. I den fjärde delen jobbar du för att hitta och rädda prins Selius, en ung adelsman som blivit delvis övertagen av mörka krafter, vilka tar form av hans egen skugga i och med hans nyfikenhet på magi och när kraften blir för mycket för honom.

För att rädda prinsen ger du dig ut på en episk resa genom ett stort, magiskt land genom att lösa pussel, klara plattformssekvenser och slåss mot den unga prinsens mardrömmar. Som vanligt när det kommer till Trine som serie ligger huvudfokuset på de olika pusslen som kommer ta upp den största delen av spelarens tid - som det bör vara med tanke på hur välgjorda pusslen är.

Trine 4: The Nightmare Prince

Dessa använder alla tre karaktärer, så om du spelar ensam kommer du behöva byta mellan karaktärerna ganska ofta, vilket görs med ett enkelt knapptryck. Om du spelar co-op däremot, vilket du kan göra antingen lokalt eller online med upp till två vänner, kommer du bara behöva jobba tillsammans för att klara av målen.

När det gäller att faktiskt ta sig igenom miljöerna har de tre hjältarna av Trine, så klart, olika egenskaper. Amadeus, trollkarlen, kan trolla med fyra olika typer av objekt - en låda, en planka (som kan användas som ramp eller bro), ett metallklot och en studsboll. Tyvärr fick vi inte använda det sistnämnda speciellt mycket. Dessa objekt kan fastna på vissa underlag - som djup snö, spikar och magiska paneler - och de kan också flyttas runt fritt med Amadeus telekinetiska förmågor eller ha rep sättas fast i dem av Zoya för att antingen svingas från eller sätta fast i andra underlag för att skapa en bro att gå på.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Zoya har förutom att kunna spänna fast rep (av vilket det finns två varianter, gammalt hederligt rep och ett annat som låter fastsatta objekt sväva) till olika underlag och skapa broar också tre olika pilar att använda: standard, eld och is. Eldpilar används för att lösa pussel som involverar specifika termiska tryckplattor och ispilarna används för att frysa rörliga ytor som behöver vara still för att spelaren ska kunna fortsätta. Pilarna används också, så klart, i strider och vissa fiender är svaga mot specifika element. Zoya är också den enda karaktären som kan svinga från metallringar och även Amadeus framtrollade objekt, vilket så klart är användbart.

Till slut har vi Pontius, gängets slagskämpe med tre karaktärspecifika egenskaper. Han har en användbar närstridsattack, en "dash" (som är annorlunda än de andra två karaktärernas) som låter honom smasha objekt in i specifika väggar - vilket vi kommer prata mer om senare - samt har en sköld som han kan reflektera ljusstrålar med, något som används för att lösa några pussel senare i spelet, skydda mot projektiler och levitera med. Allt eftersom skölden uppgraderas kan Pontius använda en "spektralsköld" upp till två gånger vilket gör ljuspussel enklare att hantera.

Alla dessa olika förmågor och deras variationer fungerar unisont mellan varje karaktär på ett spektakulärt sätt. Amadeus kan till exempel stöta på en kristallvägg som bara kan slås sönder med en av hans metallklot eller en sten. Zoya kan sedan sätta fast detta klot i en metallring i taket vilket följs upp med att Pontius slår klotet vilket svingar det i repet in i kristallväggen som går i tusen bitar. Det finns många variationer av sådana scenarier och varje gång du lyckas lösa pusslet känns det verkligen som att du åstadkommit något.

Spelet är väldigt linjärt, men det finns många hemliga vägar att hitta om du utforskar nivåerna och när de hittats finns ofta ännu svårare pussel däri, vilka ger en tuffare upplevelse för spelare som vill testa.

Trine 4: The Nightmare Prince

När pusslen blir mer utmanande, vilket de så klart blir, kommer du vilja uppgradera dina karaktärer - någon du gör genom att använda spelets valuta, vilket i princip är klot som du hittar när du tar dig igenom varje bana och där de hemliga platserna oftast ger dig fler. Huvudförmågorna låses upp när du spelar medan vissa förmågor måste köpas (vilket vi glömde bort många gånger trots att det dyker upp ett meddelande på skärmen när du har tillräckligt med poäng att spendera, vilket gjorde vissa fajter ganska tuffa).

Spelets story är intressant och det som delas kommer precis vid rätt tillfälle mellan varje kapitel, vilket betyder att pusseläventyrandet du behöver göra inte störs av mellansekvenser. Några klagade på att det förra spelet i serien hintade om DLC när inget var planerat, men det känns inte som att så är fallet i Trine 4: The Nightmare Prince. Spelet känns komplett och har ett definitivt slut medan det fortfarande lämnar utrymme för framtida äventyr, vilket vi absolut vill se om några år efter att ha spelat detta.

Något som verkligen står ut i Trine 4: The Nightmare Prince, förutom de mästerligt gjorda pusslen, är dess fantastiska utseende. Trine är väldigt vackert och trots att det senaste spelet i serien expanderade dimensionerna till 3D har Frozenbyte gått tillbaka till sina 2,5D-rötter och det känns helt rätt. Omgivningarna är otroligt detaljrika och den nyckfulla designen tillsammans med ett underbart soundtrack och ett vackert berättande gör att det känns som att hoppa in i en sagobok när du spelar. Varje val som gjordes under skapandet av världen i Trine 4: The Nightmare Prince känns som det rätta valet eftersom varje aspekt fungerar så bra med de andra.

Trine 4: The Nightmare Prince

Vi kunde inte sluta spela, knappt över huvud taget, och spelade det i över fyra dagar. Vi må inte ha hållit reda på tiden, men vi kan definitivt säga att spelet har en ganska stor storlek för sin genre och det blev aldrig tråkigt. Vi stötte inte på några buggar i spelet heller, förutom att Xboxens Achievements slutade låsas upp efter ungefär en tredjedel av storyn.

Trine 4: The Nightmare Prince är en vacker, nyckfull berättelse om tre älskvärda hjältar som ger sig ut, med spelaren, på en episk resa. De tre hjältarna har var och en deras egna distinkta egenskaper och det är härligt att lyssna på skitsnacket mellan karaktärerna när du tar dig igenom den pusselfyllda världen. Vi hade riktigt kul med spelet både solo och med en vän och vi kan, utan att tveka, rekommendera det till alla gamers som letar efter ett episkt pusseläventyr att förlora sig i.

Trine 4: The Nightmare Prince

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Vackra omgivningar, god balans mellan strider, story och pussel, pusslen är utmanande men roliga, fantastiskt soundtrack, rolig dialog, bra uppgraderingssystem
-
Lokal co-op initialt svåraktiverat
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content