Super Monkey Ball: Banana Blitz HD

Segas apgäng rullar tillbaka igen i en nyversion av den tretton år gamla Wii-titeln och Henric har satt betyg...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Tretton år har passerat sedan Super Monkey Ball: Banana Blitz släpptes i samband med Nintendo Wii. Sedan dess har vi inte sett mycket av AiAi och hans vänner mer än i mobilspel och något enstaka spel till Playstation Vita och Nintendo 3DS. Nu är Segas apgäng åter igen tillbaka i form av en HD-version av det tretton år gamla spelet och det ser bättre ut än vad det någonsin gjort förr.

För de som inte lirat något av spelen i Super Monkey Ball-serien så är kanske en kort förklaring om spelets upplägg nödvändig. En förklaring som egentligen inte är särskilt svårbegriplig alls. Du spelar som en apa, och du får själv välja vilken apa du vill lira som, som är fast inuti en boll. I denna boll ska du ta dig från punkt A till punkt B utan att falla av banan. Det är egentligen allt du behöver veta och bara efter någon minut känner man sig väl bekant med upplägget.

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD
Trots högre upplösning känns Super Monkey Ball: Banana Blitz HD inte särskilt snygg på Playstation 4 Pro.

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD kommer med allt man hade kunnat förvänta sig av en HD-version. Först och främst har vi kampanjen som går ut på att återta en guldfärgad bananklase från Captain Crabuchin. Kampanjen utspelar sig över åtta världar där du får chans att besöka spökskepp, djungeln, öknen och andra platser. Förvänta dig däremot ingen längre speltid då kampanjen inte tog undertecknad mer än knappt fyra timmar att spela igenom. Tillhör du däremot gruppen som vill göra precis allt som ett spel har att erbjuda finns dock två hemliga världar att låsa upp om du klarar spelet utan att få slut på extraliv.

I jämförelse med originalet till Nintendo Wii ser Super Monkey Ball: Banana Blitz HD ljusår bättre ut på Playstation 4 med högre upplösning, 60 bildrutor per sekund, samtidigt som det är betydligt färggladare. Det märks däremot att spelets grafik inte åldrats särskilt väl då originalets grafik redan då var ganska så simpel. Trots förbättring av det visuella ser alltifrån omgivning till karaktärer ganska så bleka ut och får en knappast att vilja stanna upp bollen för att njuta av omgivningen. Till skillnad från originalet som spelades med hjälp av rörelser från kontrollen så spelas nyutgåvan med hjälp av analogspaken. Något som på sätt och vis tar bort det som gjorde originalet mer spännande. Personligen tillhör jag inte de som gillar att styra bollen med hjälp av rörelser, men jag tycker det är synd att man helt plockat bort möjligheten att kunna göra det till de format som stödjer det. Detta kan tyckas vara en bagatell men det påverkar i slutändan spelets innehåll.

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD
Under spelets kampanj kommer du stöta på flera djur som vill hindra dig från att nå din slutdestination.

Något vi hyllade Super Monkey Ball: Banana Blitz när det släpptes till Nintendo Wii var det breda utbudet av mini-spel. Hela 50 stycken fanns att tävla i men på grund av förändringen i sättet man spelar har utbudet nu reducerats till tio. Alltså innehåller HD-versionen av spelet bara en femtedel av originalet vilket påverkar spelets hållbarhet avsevärt men det får mig också att inte känna behovet att plocka fram spelet när vänner kommer över. För av dessa tio spel är inte alla särskilt roliga och därför känns detta spelläge inte särskilt spännande alls.

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD börjar busenkelt och känns inte särskilt roligt alls under de första världarna. Sedan trappar svårighetsgraden successivt upp några steg och framåt de sista världarna ställs dina färdigheter på test rejält. Dock kan jag tycka att svårighetsgraden ibland är alldeles för ojämn och många misstag är inte särskilt förlåtande. Ibland är de rakt av konstruerade att du måste misslyckas för att förstå vad du egentligen skulle ha gjort, men andra gånger beror misstagen också kameran som inte samarbetar särskilt väl alla gånger. Därför tröt mitt tålamod ganska snabbt in i spelet och jag struntade i att försöka samla på mig så många bananer jag kunde och satsade istället på att ta mig i mål så snabbt och enkelt som möjligt.

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD
Bossarna känns välbehövliga för spelets variation och får en att använda sig av allt man tidigare lärt sig.

HD-versionen är inte alls ett dåligt spel men originalet var aldrig ett toppenspel till att börja med. Det var absolut underhållande när det släpptes men eftersom man i nyutgåvan reducerat spelets innehåll markant och grafiken känns gammal blir det knappast ett bättre spel. Som familjespel kan det däremot gå hem och att lira kampanjen tillsammans med den yngre generationen är absolut att rekommendera. Förväntar du dig däremot ett långt äventyr, med många mini-spel att ta del av vid sidan av kampanjen kommer du dessvärre att bli besviken. Super Monkey Ball: Banana Blitz HD är i slutändan en okej nyversion som kommer underhålla i ett par timmar innan det kommer läggas åt sidan och förmodligen inte plockas fram igen.

6 / 10
+
Mysig design, härlig musik, spännande bossar