WWE 2K20

WWE 2K20

Utvecklaren Yuke's lämnade, efter 18 år, WWE-serien inför årets spel. Hur mycket har det egentligen betytt för WWE 2K20? Johan har testat.

Det har varit ett spännande år i wrestlingvärlden med nya AEW som på allvar kan utmana WWE. Det sistnämnda företaget har stått och stampat på samma ställe väldigt länge nu och kvaliteten har inte varit speciellt hög. Tyvärr går det inte att säga mycket bättre om WWE 2K20, årets wrestlingspel. Det här spelet är så dåligt att jag inte vet var jag ska börja. När jag tänker efter finns det nog inte en enda aspekt som faktiskt är bra.

2K Sports hade förvisso en brant uppförsbacke framför sig när utvecklaren Yuke's valde att hoppa av årets spel. Detta är en utvecklare som gjort wrestlingspel sedan 1995 och varit med på varenda spel i WWE-serien sedan 2000. Detta ledde till att 2K vände sig till Visual Concepts som tvingades bygga upp spelet från grunden. Det verkar inte som att de hade tillräckligt med tid på sig eftersom detta spel är långt ifrån färdigt. Det är nästintill skamligt att släppa ett spel i detta skick.

WWE 2K20
"It's not torture if you're paying for it". Komik på högsta nivå.

Grafiken har på något sätt lyckats bli sämre än tidigare år med karaktärsmodeller som ser ut som ren skit. Randy Savage ser ut som Lord Farquaad från Shrek och den kanske största superstjärnan någonsin, The Rock, ser bedrövlig ut. Hårfysiken är skrattretande dålig. I storyläget, som du kan läsa om nedan, lever håret sitt eget liv i mellansekvenser. Det fladdrar och flyger som om du hade en mix mellan Medusas ormfrisyr och en fläkt som ständigt blåser på din karaktär. Har din karaktär skägg så rör det sig inte när munnen rör på sig, så ditt ansiktshår hamnar ofta inne i munnen. Det här spelet är fult, å så fult. Många saker ser ut att kunna vara hämtade från ett dåligt spel från förra generationen, speciellt i karriärläget.

Och då har jag inte ens nämnt den enorma mängden av buggar som finns i det här spelet. Precis nu när denna recension skrivs har 2K utannonserat att det kommer en patch som förhoppningsvis fixar detta. Det är dock oförlåtligt att släppa ett spel som är så här långt ifrån att vara färdigt. Det finns domare som antingen hamnar tre meter upp i luften eller sitter fast i ringmattan, brottare som sjunker igenom ringen och matcher där ansikten saknas och bara ögon och mun syns. I tid för Halloween är det ett riktigt skräckexempel. Detta är bara tre av en uppsjö grafiska buggar och det är bara att söka på internet om du vill skratta. Troligtvis med ett uppgivet skratt. Vad som är ännu värre är att det finns som är helt spelförstörande. I karriärläget kan du inte ladda nästa kapitel om du har redigerat din brottare och satt dit en logotyp eller märke på kläderna. Något som känns rätt uppenbart att du vill när du skapar en karaktär som du ska leva dig in med. Har du gjort det blir du fast på laddningsskärmen för all framtid. Inte nog med detta så kraschar spelet också. När jag skulle testa upplevelsen i årets Universe Mode kraschade spelet efter att jag spelat min första match.

WWE 2K20
Buggar. Buggar överallt. Eller en gymnastisk domare.

Det nyss nämnda Universe Mode, spelets manager/sandbox-läge, är annars det gamla vanliga med några förändringar, som att du nu kan ha fyra rivaliteter (som fortfarande är alldeles för lite om du försöker bygga en intressant show) och nya dialoger. Inget som kommer få dig att hoppa av glädje. Jag saknar fortfarande GM Mode från över tio år sedan.

Karriärläget testar detta år ett helt nytt grepp då du spelar som två bästa vänner, en man och en kvinna. Bra idé, sämre utfört. Berättelsen börjar i slutet där duon har avslutat karriären. De ser därefter tillbaka på sina karriärer via samtal med andra stjärnor och andra minnen. Du kan till exempel prata med AJ Styles precis i början av spelet och han påminner dig om den där matchen ni hade en gång i tiden. Du kan sedan välja om du vill spela denna match, som en typ av sidouppdrag, eller fortsätta med huvudberättelsen. "Prata med AJ Styles"... eh, ja, han pratar med inspelad dialog, men hans mun rör sig inte. Spelet är som sagt fult. Storyn hade kunnat vara intressant, men ibland verkar den vara skriven av en 14-åring. Trey, som den manliga brottaren kallas, fick sitt namn efter att ha halkat på en lunchbricka ("tray") och det finns många, många dåligt skrivna tonårsskämt. En annan sak som stör mig är att du alltid ser likadan ut oavsett när i tiden du är. I tillbakablicken till high school ser du lika ut som när du gått i pension, med skägg och allt om du valt det, medan barnen i bakgrunden ser ut att vara runt tio år gamla. Jag gillar idén bakom denna story, men det är inte bra utförd. Och det fruktansvärda utseendet på precis allt gör att detta mest gör ont i ögonen.

WWE 2K20
Det här spelet är så fruktansvärt fult.

En annan bra idé är årets Showcase Mode. Här kan du varje år spela igenom en stjärnas karriär eller liv. I år handlar det om det så kallade "womens' revolution", vilket gjorde att kvinnliga brottare fick mer tv-tid och inte längre behandlades som en eftertanke och toapaus. Vi får följa The Four Horsewomen (Bayley, Becky Lynch, Charlotte Flair och Sasha Banks) från deras start i NXT till att bli superstjärnor och vara i Wrestlemanias main event. Igen, bra idé och ett riktigt viktigt tema. Det blir dock snabbt upprepande då varje match handlar om att göra saker i ringen som "få ner X hälsa till röd", "gör en stående attack i ringen" och så vidare. Detta är också hur många av karriärlägets matcher är uppbyggda. Mellan matcherna får vi se intervjuer och riktiga matchvideor från dessa kvinnors matcher. Kul att se och lyssna på, så klart, men varför känns det som att alla klipp är i runt 240p? Licensen finns ju eftersom det är ett officiellt WWE-spel, så hur kan det inte finnas HD-klipp?

Allt detta kan ju på något sätt förlåtas om spelet bara är roligt i ringen. Men nä, inte ens här fungerar det som det ska. Swing and miss är en basebollterm som passar rätt bra här då du helt plötsligt totalmissar din motståndare eller inte ens slår åt rätt håll. Knappkonfigurationen har dessutom gjorts om för att göra det lättare för nya spelare, något som inte alltid fungerar. Och varför måste allting vara ett minispel? Submission? Minispel. Pinfall? Minispel. Comeback? Minispel. Det måste gå att göra det på något annat sätt. Dessutom verkar datorstyrda motståndare kontra din "finisher" nästan varenda gång.

WWE 2K20
Showcase Mode följer The Four Horsewomen. Bra idé, men inte så kul.

Det här är ett spel som du bör hålla dig långt bort ifrån, även om du är ett av de största wrestlingfansen i världen. Precis allt har blivit sämre från förra året. Grafiken är skrattretande dålig, det finns mängder av buggar, karaktärsläget är urfånigt och det är inte kul i ringen. Det finns knappt en enda sak detta spel gör bra. Det finns spel som är dåliga och det finns spel som är trasiga. Detta är både och. Inte riktigt i samma klass som WWE 2K18:s Switch-fiasko, men det är inte långt ifrån.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+