LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonsera
logo hd live | The Lord of the Rings - Adventure Card Game
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Anthill

Anthill

Alla i lövskogen verkar ha något otalt med myrorna. Wigert har visat sig vara en riktig krigsherre på millimeternivå i Anthill som nyligen portades till Switch.

Jag bekantade mig med Anthill redan i februari i år, på en mjuk liten kuddpuff på golvet medan Image & Form-bossen Brjánn Sigurgeirsson visade upp liret på ett stycke Switch (bildevis). Det var en härlig presentation då vi kunde dra Göteborgs-referenser om hur hårt hamnarbetarna till myror knegade för att hålla välfärden i schack, detta medan Söder-kisen Kim (iklädd bakvänd ungdomskeps, som alltid) satt som ett frågetecken bredvid och letade efter en tidigare tågresa hem till Stockholm. Brjánn berättade också att han var på vippen att missa boardingen till ett flyg som han skulle med då han lirade Anthill för fulla muggar. Jag förstår honom, för spelkonceptet är svettigt intensivt, fängslande och roligt.

Anthill
Anthill styrs helt genom att använda Switchens touch-skärm.

Spelupplägget i Anthill är som en modern tolkning av Tower Defence-genren. Du har en stack som måste skyddas till varje pris men istället för att bygga fast utplacerade kärnvapenstorn drar du en stig med fingret och väljer sedan vilken typ av myra som ska knalla på linjen. Det kommer välla ut andra bitska insekter från alla riktningar som vill erövra stacken och simpelt förklarat krävs det att du lägger ut två stigar i samma riktning för kontra en fiendeattack: en som du kommenderar soldatmyrorna att marschera på och en till för knegarna vars uppdrag är att hämta liken som används som mat. Käket kan jag använda för att bygga fler myror och det gäller såklart att vara lite smart. Göra rätt saker i rätt tid, hämta tillräckligt mycket krubb på ett effektivt sätt för att kunna bygga en monsterarmé som kan stå pall för cirka tio vågor av fiender som såklart blir svårare och svårare med tiden.

Belöningen för en välkoordinerad offensiv och en smart och taktisk resurshämtning är ett antal stjärnor som sedan används för att uppgradera de olika myrsorterna. Utöver likhämtarna och de klassiska fotsoldaterna finns även de som kan skjuta på avstånd och flygande saker som inte åker utefter en stig som du har ritat upp utan de gör istället en bombning på en plats som du har pekat på. Uppgraderingssystemet är på tok för smalt enligt mig och det finns ingen möjlighet till att satsa på vissa egenskaper framför en annan och därav få en unikt sammansatt armé som spelar på dina villkor, men suget efter att avla fram riktiga dödsmaskiner till picknick-sabotörer infinner sig förstås ändå.

Anthill
Tack vare ett uppätet SD-kort och strul med Switchens delningsfunktion till sociala medier fick det bli officiella pressbilder här istället för egenplåtade sådana. Vi kan dock intyga att banvariationen är bra sett till vilka utmaningar som stacken måste kontra.

Jag älskar Tower Defence-konceptet i sig. Pokémauls var det absolut bästa jag visste på den gamla goda Warcraft 3: Frozen Throne-tiden och även om Anthill är långt ifrån själva grundupplägget i genren så blir jag snabbt förbannat målmedveten om att få fem stjärnor på just den där banan, och visst tusan är det möjligt om jag bara tänker lite smartare nästa gång... Ett märkligt problem är att jag har fått ont i armarna av att lira då allt rent spelkontrollsmässigt sköts på skärmen med touch-kommandon istället för knapparna på konsolen. Detta är absolut inte någon kritik mot spelet i sig för utöver lite svid i lemmarna tycker jag att det fungerar urfint att styra insektsarmadan på skärmen och själva spelkonceptet är ju gjort med just touch-styrning i åtanke.

Anthill
Under de svårare uppdragen samt det oändliga Infinity-spelläget kan närmare tvåhundra insekter skickas ut på slagfältet, i alla möjliga riktningar och mönster för att säkra vinsten och göra den gravidtjuriga drottningen nöjd.

Image & Form bjussar på en bra portning från IOS till Switch. Det uppehöll mig i runt tio timmar innan jag hade gjort en respektabel insats på de olika banorna och som nämnt ovan finns det ett oändligt spelläge där motståndet bara blir mer hårdbarkat med tiden. Enligt mig skriker dock Anthill efter ett större uppgraderingssystem och som helhet är inte titeln så mycket mer än än ett bra mobilspel som portats till Switch-plattformen. Priset (på en ynka hundralapp) är schysst och visst tusan har jag haft skoj under de extremt intensiva striderna. Risken finns att jag också missar flyget såväl som förlossningen av min förstfödda i framtiden.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Intensivt spelkoncept, många banor, beroendeframkallande, vettigt pris
-
Inte mycket mer än ett bra mobilspel, smalt uppgraderingssystem
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

AnthillScore

Anthill

RECENSION. Skrivet av André Wigert

Alla i lövskogen verkar ha något otalt med myrorna. Wigert har visat sig vara en riktig krigsherre på millimeternivå i Anthill som nyligen portades till Switch.

Anthill utannonserat till Nintendo Switch

Anthill utannonserat till Nintendo Switch

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Göteborgsbaserade Image & Forms släppte år 2011 ett strategispel innehållandes myror - en väldans massa myror rent av - kallat Anthill till smartphones och nu låter de...



Loading next content