Gamereactor Close White

Batman: Arkham City

Batman: Arkham City - Armoured Edition

Ett av denna generations bästa spel kommer till Wii U redan såhär på premiärdagen. Jonas Mäki har hårdtestat Armoured Edition av Batman: Arkham City och satt ett betyg...

Facebook
TwitterReddit

Om jag skulle rangordna mina tio bästa spelupplevelser denna generation, så skulle Batman: Arkham City mest troligt finnas med på listan. Och det av flera anledningar. Inte minst för den enorma lekstugan med nya utmaningar bakom varje knut, för den nervpirrande historien, för de episka bossfighterna, för spelkontrollen och för allt som fanns att utforska.

Att Warner skulle släppa en uppgraderad version till Wii U kändes därför som strålande nyheter. Med bättre grafik, mer innehåll och smart användande av Wii U Gamepad hoppades jag att Batman: Arkham City - Armoured Edition skulle bli den slutgiltiga versionen av spelet som gjorde att jag med gott samvete kunde dela ut en efterlängtad tia i betyg.

Batman: Arkham City
Grafiken i Batman: Arkham City - Armoured Edition är märkbart sämre än de över ett år gamla versionerna till Playstation 3 och Xbox 360.

Men tyvärr. Det tar mig inte många steg i Batman: Arkham City innan jag inser att det rent grafiskt faktiskt till och med är sämre än det 13 månader gamla originalet. Det känns liksom mindre skarpt och detaljerat samt att bilduppdateringen inte är riktigt lika smidig. Nå, det är såklart inget som stoppar detta superspel från att vara just ett superspel och med tanke på hur mycket extra grejer som Rocksteady lagt till så är jag ändå vid gott mod de första timmarna.

Det som gett Wii U-versionen dess namn - Armoured Edition - är att både Batman och Catwoman fått sina dräkter förstärkta av något man kallar B.A.T. System. Av oklar anledning suger de nu åt sig besegrade fienders energi tills en mätare fyllts, varpå man kan dela ut stryk ännu mer effektivt. Något som i sig fungerar alldeles utmärkt och är vanligt i andra spel.

Batman: Arkham City
Batman är betydligt starkare i Wii U-versionen vilket gör att det går snabbare att klara spelet som därmed heller inte känns riktigt lika stimulerande.

Bara det att Batman: Arkham City inte är gjort för detta. Det rubbar den fina balansen och strider där man tidigare kände sig så duktig, klaras nu med lite förstrött knapptryckande innan man superdräper allt. Jag begriper absolut ingenting, vem hade frågat efter detta? Vems dumma idé? De fruktade fienderna med elbatonger går nu att behandla som vilken fiende som helst och knivar och sköldar är att betrakta som plojprylar.

Batman: Arkham City
Batman: Arkham City
Batman: Arkham City