Oddman

Oddman

Hegevall har garvat gubbfrisyren av sig åt Joypacs snurriga slagsmål...

Herrejösses vad jag har skratta. Jag har fnittrat så pass att Jonas tvingat på sig extra stora, aktivt brusreducerande Sennheiser-lurar för att stänga mig ute. Jag har skrikskrattat så pass att André lämnat kontoret och stört resten av redaktionen med hur jag klappat mig själv på benet samtidigt som jag tiltat gubbhuvudet bakåt och skrattat så att näsborrarna vidgats maximalt. Inte sedan ett par av samtalen i det genomgående suveräna Disco Elysium (vilket förvisso bara var två månader sedan för mig, men ändå) har jag haft såhär roligt tillsammans med ett spel.

Oddman
Grafiken är larvigt simpel men samtidigt effektiv och rolig.

Oddman är ett fightingspel där utvecklarna Joypac blandat mellan inslag från titlar som Loco Roco, Divekick, Brawlhalla och Stickfight. Spelaren axlar rollen som Oddman, en ljusrosa korv som tränats i den ädla konsten Korv-Fu (Hahaha) som nu måste ge sig på en värld av ljusgula styggingar som hotar med att sänka hela hans mysiga planet. Varje fight sker på en liten ö-plätt och förlorar gör man, likt i Smash Bros, om man råkar trilla ned i det kringliggande plurret, eftersom det är proppat av köttsugna pirayor.

Själva spelmekaniken är hysterisk, hysteriskt kul och hysteriskt enkel. Slåss gör man genom att trycka på sin motståndare med pekfingret samt swipa med samma finger upp, ned samt åt sidorna. Oddman hoppat, svävar, dyker, undviker och delar ut tillräckligt många korvdoftande knogmackor för att stuva en hel galax med ruskprickar och för varje vunnen match dyker det upp minst två ännu giftigare fiender att dänga. Tempot är furiöst, dessutom. Pow-pow-pow. Nästa match. Smack! Nästa fight. Tjoff! Nästa match. Överallt på banorna finns det bonusobjekt eller samlarföremål som ger ett extraklirr i poängkassen och på det stora hela är spelupplevelsen sådär härligt kaotiskt tokig som den exempelvis är i Wario Ware-spelen.

Oddman
Det gäller att slåss för brinnande livet här så att Oddman inte hamnar i vattnet.

Grafiken är handtecknad, konturfattig, bubbligt supersimpel som en mix mellan Rolando samt Loco Rock och i kombination med lysande musik och ultrarapp, läcker presentation är Oddman ett kvalitetsspel som jag verkligen vill rekommendera. Visst, det finns mikrotransaktioner här men till skillnad från i stort sett allt annat som släpps till mobiltelefonerna idag är de väl dolda ändå och stör inte helhetsupplevelsen märkbart.

7 / 10
+
Hysteriskt tempo, klockren komik, lysande design, enkel och skoj mekanik