Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Guardians of Middle-Earth

Guardians of Middle-Earth

MOBA på konsol. Det låter som ett omöjligt koncept på pappret, men Monolith har gjort ett magiskt bra jobb med Guardians of Middle-Earth

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du har förmodligen inte sett Gandalf, Sauron och Arathorn slåss sida vid sida förr, men i Guardians of Middle-Earth sker det ofta. Och då om spelet dyker ned djupt i Lord of the Rings-världen, kommer de flesta spelbara karaktärerna att vara obekanta för de som bara sett Peter Jacksons filmer. Det här spelet bryr sig inte särskilt mycket om officiell kronologi, och de onda krafterna befinner sig ofta på samma lag som de goda.

Guardians of Middle-Earth fokuserar istället på att vara roligt. Vilket är något väldigt bra.

Detta är ett MOBA-spel, en Dota-klon eller ett Lords management-spel, beroende på vem du frågar. Det är en genre som exploderat i popularitet de senaste åren, kanske mest med League of Legends - förmodligen det mest populära spelet på PC dessa dagar.

Guardians of Middle-Earth
Det finns totalt 22 karaktärer i spelet, men till en början har du bara tillgång till en handfull. Insamlat guld låser upp nya.

Detta är en genre många tror bara kan fungera med mus och tangentbord. Det är tur att Monolith inte lyssnat på det örat. De har gett sig fan på att göra ett MOBA till konsol, och på något sätt har de lyckats. Guardians of Middle-Earth är ett rent nöje att spela, och spelkontroll är aldrig något problem.

Här kommer en kort sammanfattning av MOBA-genren, för de som ej prövat den: Två lag med fem spelare vardera ger sig på varandra och försöker att förinta motståndarnas bas. Banan du spelar på är indelad i tre "lanes". Datorstyrda drönare (creeps) rör sig med stadigt tempo mot motståndarbasen, och det är upp till spelaren att försvara sina egna trupper, slåss mot fiendens och försöka döda motspelare. XP-poäng trillar in stadigt och dessa gör att du kan uppgradera dina förmågor. Här finns också försvarstorn som måste förstöras innan du kan komma åt fiendebasen.

Guardians of Middle-Earth
I takt med att du spelar låser du upp så kallade Commands, magi som alla karaktärer kan använda, samt Gems och Relics som ger dig små bonusar som exempelvis högre hastighet.

Monolith har tvingats tänka om hela spelkonceptet från grunden för att anpassa det till konsol. Guardians of Middle-Earth är därför mer strömlinjeformat än sina konkurrenter och därför mer lättillgängligt.

Den största skillnaden ligger som sagt i spelkontrollen. I stället för att klicka på enheter i andra MOBA-spel har du direkt kontroll över dem i Guardians of Middle-Earth. Du rör dig med vänstra spaken, siktar med den högra, skickar ut specialattacker med A, B, X och Y (ja, vi har testat Xbox 360-versionen i detta fall). Mer avancerade manövrar som att uppgradera byggnader går lika smidigt, och det är imponerande hur smärtfritt allt styrs.

Guardians of Middle-Earth
Även om spelet är lättillgängligt kan det ta tid innan du vinner din första match. Men att förlora några gånger gör en bara peppad, inte frustrerad.

Rutinerade MOBA-spelare kommer kanske att störa sig på att det inte finns någon "last hitting" i detta spel. Här är det alltså inte spelaren som delar ut den sista smällen till en fiende som får guldet eller erfarenhetspoängen - istället belönas alla spelare i närheten. Detta har två effekter. Först och främst kan du inte springa in och "stjäla" XP från en lagkamrat, så det finns ingen risk för giriga lagkamrater som förstör din upplevelse. Det resulterar också i snabbare levling, vilket i sin tur resulterar i kortare matcher - ofta under 20 minuter.

En annan skillnad är att det inte finns någon affär i din bas där du kan spendera guld eller XP på nya saker. Det tar definitivt bort lite av djupet, men med tanke på att ett spel som Dota har över 1000 föremål i sin affär gör det också detta spel mer lättillgängligt.

Guardians of Middle-Earth
Grafiken är hygglig, men kanske inget mästerverk. Tydlighet är dock det viktiga i ett sånt här spel, och där lyckas Monolith.

Även om dessa förändringar har en stor påverkan på spelupplevelsen förändrar de ändå inte grundupplägget i spelet. Det är fortfarande enormt viktigt med lagarbete för att vinna, och skickliga spelare kan fortfarande äga i spelet och leda sitt team till seger.

Guardians of Middle-Earth
Att ha koll på kartans alla nyckelpunkter är förstås essentiellt.

Den största nackdelen är att spelet är väldigt känsligt mot lagg när man spelar online. Om värden har en dålig uppkoppling kommer du att behöva stå ut med hackiga rundor, vilket kan förstöra upplevelsen för dig. En annan sak värd att nämna är att om en spelare lämnar spelet mitt i en runda har resten av laget ingen egentlig chans att vinna. Men det är ett problem som finns i alla liknande spel.

Utöver detta är Guardians of Middle-Earth ett imponerande spel. Utvecklarna har verkligen fått ett spel som ansågs vara omöjligt på konsol att fungera - och på några sätt förbättrar det till och med genren. När du spelar med bra uppkoppling i ett sammansvetsat lag är detta hur kul som helst, och detta är också det perfekta spelet för den som vill doppa tån i MOBA-vattnet.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Guardians of Middle-Earth
Guardians of Middle-Earth
Guardians of Middle-Earth
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Roligt och fängslade upplägg, bra spelkontroll, hygglig grafik, bra anpassat för konsol
-
Laggig onlineupplevelse ibland
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content