Resident Evil 3

Resident Evil 3

Den hett efterlängtade nyversionen av Resident Evil 3 är här och Henric har satt betyg...

Skärmen fylls av ett grått filter. Skärmens kanter blir röda. Jill haltar. Jag hade blivit lite för girig när jag trodde att jag skulle kunna komma förbi den där zombien för att plocka upp mer ammunition till min alltför välbehövliga pistol. Nu ligger han dock på marken och jag är utom fara. För stunden. Ögonblicket senare klättrar jag upp för stegen som ska ta mig upp till marknivå och plötsligt grabbar Nemesis tag om mitt huvud och slänger upp mig ur hålet framför sig. Mitt liv är ännu en gång i fara och jag är för stressad för att hantera ytterligare ett möte med denna monstruösa varelse.

Remaken av Resident Evil 2 var en av fjolårets mest trevligaste spelupplevelser samt det spel som kanske tvingade oss att byta underkläder flest gånger (tack för det, Mr. X). Spelare runtom i världen verkar dessutom vara eniga om denna åsikt, och med all rätt blev en hel värld av Resident Evil-fans galna när Capcom så tidigt därefter skvallrade om att en remake av trean också var på väg. Nu, redan ett år senare, är spelet här. En stund som många efterlängtat och som känns näst intill högtidlig. Ännu en gång har det blivit dags att skjuta zombiekranier. Ännu en gång har det blivit dags att återvända till Raccoon City.

Resident Evil 3
Resident Evil 3 ser för det mesta förbaskat läckert ut och har en underbart kuslig atmosfär.

Det bör klargöras redan nu att remaken av den tredje installationen i serien skiljer sig radikalt från originalet. Jag tänker dock inte berätta om olika sekvenser i spelet för att ruinera din spelupplevelse men om du tror att du vet exakt vad du ska göra för att du spelat originalet så har du fel. Ganska så ordentligt, dessutom. Spelets pussel är helt utbytta och händelseförloppet ser helt annorlunda ut och knyter an till Resident Evil 2: Remake mycket bättre.

Det som skiljer sig kanske störst från originalet är kombineringen av ammunition. I originalet kunde spelaren med hjälp av Reloading Tool skapa ammunition av olika typer men detta är nu helt utbytt och fungerar som i remaken av tvåan. Det som skiljde originalspelet från dess föregångare är alltså slopat och ärligt talat är det väl lika bra, för det var ärligt talat aldrig särskilt bra från början. Borta är även valmöjligheterna spelaren gavs när Nemesis, S.T.A.R.S. värsta fiende, helt plötsligt dyker upp och terroriserar Jill. Spelets berättelse förgrenar sig därför inte, utan denna gång är berättelsen mer linjär. Personligen anser jag att detta är ett element som Capcom inte borde ha gjort sig av med eftersom spelet är så relativt kort. Hade det funnits olika sekvenser att uppleva hade det varit mer motiverande att återuppleva äventyret ytterligare några gånger.

Resident Evil 3Resident Evil 3
Det blir flera obehagliga möten utöver vanliga zombier och Nemesis, och de kommer behöva matas mycket bly innan de ger sig.

Leif Östling sa en gång: ''Vad fan får jag för pengarna?'' Jag tänkte mycket på det citatet efter att jag hade sett eftertexterna rulla. Ryktena som påstod att Resident Evil 3 skulle vara kort stämde, även om det kanske inte var så kort som det skvallrades om. För undertecknad tog det cirka fem timmar att spela äventyret på svårighetsgraden standard. I jämförelse med remaken av tvåan tog det mig åtta timmar och då försökte jag göra så mycket som jag kunde. Spelet är alltså kortare hur man än vrider och vänder på det. Lägg därtill att tvåan hade ett stort omspelningsvärde eftersom man kunde uppleva olika scenarion med Leon och Claire och för att verkligen ha tagit del av allt skulle man lira det fyra gånger. Några olika scenarion existerar som sagt inte denna gång, utan en gång räcker. Såvida man inte vill samla troféer eller achievements eller vill testa högre svårighetsgrader är det alltså en gång som gäller. Upplevelsen är densamma. Resident Evil 3 känns därför lite som en aptitretare och jag hade verkligen velat spela mer, eftersom det i grunden är ett fantastiskt spel.

Så vad får jag egentligen för pengarna? Å ena sidan är berättelsen är extremt kort (vilket påverkat mitt slutliga omdöme) men å andra sidan får du trots allt Resident Evil Resistance på köpet. Denna recension ska däremot inte handla om Resistance men vad det gäller betyget och relationen till priset, bör man ändå ha det i åtanke om man tänker investera i spelet för omkring 600 kronor. Det är helt enkelt upp till dig om du vill tillbringa tid med multiplayer eller ej, men förvänta dig i vilket fall som helst inte en lång berättelse.

Fastän Capcom har raderat vissa element som gjorde trean till en unik upplevelse har man behållit möjligheten att undvika Nemesis eller zombiers försök att överrumpla dig. Förmågan att undvika fungerar dock lite annorlunda, men känns bättre än tidigare. Genom ett knapptryck kan du väja åt sidan och utförs detta i precis rätt sekund saktas tiden ned för en mycket kort stund och du kan kontra attacken med ett par snabba skott mot kraniet. Med tanke på att Nemesis dyker upp ett flertal gånger och att alternativet att välja mellan olika scenarion eliminerats blir denna teknik ofta avgörande för om det förbaskat målinriktade monstret gör slarvsylta av stackars Jill eller ej.

Resident Evil 3
S.T.A.R.S.-dräparen Nemesis är ett ihärdigt monster som inte ger sig i första taget utan kommer terrorisera Jill om och om och om igen...

Berättelsen är betydligt mer välberättad denna gång och de engelska rösterna är för det mesta ganska så imponerande. Som tidigare nämndes har vissa sekvenser förändrats, tagits bort eller adderats vilket således gör remaken till ett helt nytt, fräscht äventyr. Utan att försäga mig och avslöja några detaljer från berättelsen kan det nämnas att vi bland annat får se vad som händer precis innan originalspelet börjar med Jill i gränden med zombier hack i häl. Flera strider är dessutom helt omgjorda där vi möter Nemesis på andra sätt än vi tidigare gjort. De pusslen som har tagits bort och ersatts med nya hade dock behövts lite mer tid. Samtliga är busenkla att lista ut och får en aldrig att klia sig i huvudet som i Resident Evil 2 eller Resident Evil 7. Istället känns det ibland lika linjärt som den sjätte installationen i serien (dock avsevärt mycket bättre rent kvalitetsmässigt).

Till en början står tre svårighetsgrader till buds av välja mellan: Assisted, Standard och Hardcore. Personligen valde jag standard och fastän jag är en veteran inom serien som spelat alla huvudspel är standard en tillräckligt stor utmaning och totalt sett dog jag 14 gånger. Ibland var dödsfallen dumdristiga medan de i andra fall faktiskt var av ren svårighet. Lite provocerat bad jag spelet fara och flyga när jag flertalet gånger ombads justera svårighetsgraden till den lägre för att hjälpa mig. Något jag naturligtvis inte gick med på utan fortsatte dö några gånger till innan jag till sist avancerade.

Resident Evil 3
Det dröjer inte länge förrän man verkligen uppskattar protagonisten Jill Valentine vars röstskådespelare gör ett riktigt bra jobb.

Som väntat är det klokt att vara sparsam med sitt arsenal, för man vet aldrig när Nemesis tänker dyka upp igen och tvinga dig fly för ditt liv eller avlossa ett par mycket betydelsefulla skott mot honom. Att fly är såklart alltid ett alternativ men genom att bringa monstret ner på knä kan han lämna ifrån sig lådor med uppgraderingar till dina vapen som kommer att komma väl till pass senare. Något överflöd av förnödenheter är inte att vänta sig så tänk efter noga innan du väljer att avfyra ditt hagelgevär mot blodtörstiga zombier. Några bläckband behöver du däremot inte leta efter då de inte existerar på svårighetsgraden standard eller lägre.

Ett par bonusar går att låsa upp efter att ha lirat berättelsen en första gång som kan komma till nytta om man har planer på att skruva upp svårighetsgraden för en andra omgång. Bonusarna låses upp genom att spendera poäng du tjänar genom att klara specifika utmaningar. Det handlar exempelvis om att besegra bossar, förstöra Charlie-figurer, döda ett visst antal fiender med ett särskilt vapen och så vidare. Därefter kan du antingen spendera poängen på alternativa utseenden eller föremål som bland annat regenererar eller stärker din hälsa, men även flera saftiga vapen går att låsa upp för den som vill ha en rättvis chans att ta sig an spelets större utmaningar.

Då berättelsen förändrats en aning från originalet blir det ibland förvirrande vad som faktiskt är den rätta tidslinjen. Som jag tidigare nämnt har flera sekvenser bytts ut och det blir därför svårt att veta vad som egentligen är kanon och inte. Något som antagligen kommer frambringa många högljudda debatter bland fansen runtom i världen. Dock går det inte att komma ifrån det faktum att berättandet i remaken är betydligt bättre än i originalet. Därför kommer seriens veteraner finna mycket glädje i spelet och detsamma gäller alla nykomlingar. Det finns ingen anledning att som nykomling oroa sig över att man inte ska begripa berättelsen, även om det naturligtvis blir en mer njutbar upplevelse om man lirat remaken av det föregående spelet.

Resident Evil 3
Nemesis blir kanske aldrig lika skräckinjagande som Mr. X på grund av de mer öppna miljöerna, men nog förgyller hans närvaro spelupplevelsen alltid.

Remaken av Resident Evil 3 är en otroligt välgjord sådan som gör precis alla rätt som remaken av föregångaren gjorde. Berättelsen är dock oförskämt kort och det är inte alls särskilt lockande att återvända ännu en gång vilket är precis raka motsatsen till föregångaren. Om en cirka fem timmars lång berättelse är nog för dig att vilja återuppleva Jills mardrömslika natt bör det däremot inte hindra dig. De som vill samla ihop ett par vänner och spela tillsammans får dessutom Resident Evil Resistance på köpet som, förhoppningsvis, kan kompensera för treans korta, men ack så förträffliga, berättelse.

8 / 10
+
Fantastisk grafik, grymt röstskådespel, Resident Evil Resistance medföljer, snygg tolkning av originalet, suverän atmosfär