Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered

Call of Duty: Modern Warfare 2 Remastered

Så har Activision släppt loss klassiska Modern Warfare 2 i ny tappning och vi har kollat in om denna actionpärla fortfarande står sig...

Jag gillade Call of Duty: Modern Warfare Remastered och tyckte att det nästan kändes mer som en remake när det släpptes år 2016. Det är därför ingen överraskning att Activision satte Beenox för att ge uppföljaren samma behandling. Men tiderna har förändrats, och skillnaden mellan en remaster och remake har ökat avsevärt, samtidigt som den förväntade kvaliteten höjts för båda. Detta gör att Call of Duty: Modern Warfare 2-kampanjen inte är så imponerande som den skulle ha varit för några år sedan, även om den fortfarande är ganska bra.

Missförstå mig inte. Modern Warfare 2 ser bra ut på en Playstation 4 Pro. Du behöver inte en jämförelsevideo för att se att grafiken har blivit så mycket bättre än vad vi fick för elva år sedan. Strukturerna och karaktärsmodellerna är så snygga att det faktiskt är svårt att känna igen John "Soap" MacTavish, General Shepherd och de andra karaktärerna ibland. På ett bra sätt. Det är helt enkelt fascinerande att se allt i ett nytt ljus. Och då menar jag bokstavligen faktiskt, eftersom remastern stöder HDR. Att springa över taken i Rio de Janeiros favela, se Washington DC i lågor och smyga genom en kraftig snöstorm i Kazakstan är verkligen en fantastisk syn. Beenox har helt klart gjort ett bra jobb med den visuella biten.

Flera av scenerna i spelet är otroligt ikoniska.

Ljudavdelningen förtjänar också skryt. Nu är inte exakt ljuddesignen av samma kvalitet som dagens Call of Duty-spel, men det är ingen tvekan om att det är mycket bättre än originalet. Skriken är tydligare, granater känns verkligen när de exploderar, varje vapen låter annorlunda och Hans Zimmers musik lyckas fortfarande få både intro och intensiva sekvenser att ge omedelbar ståpäls.

En annan sak som kommer att ta denna remaster till nya höjder för många fans, är antalet förändringar och påskägg utvecklarna lagt till. Jag tänker inte avslöja någon av dem här, men gillade du möjligheten att skjuta Makarov i Modern Warfare Remastereds "One Shot, One Kill" -uppdrag, så kommer du hitta mer sådant här. Vissa förändringar fixar uppmärksammade hål i storyn, andra gör sekvenser mer realistiska och ytterligare andra ger dig sekvenser med lätta troféer (eller Achievements när spelet kommer till PC och Xbox One den 30 april) som en extra belöning.

Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign RemasteredCall of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered
För den som minns originalet finns en hel del små nyheter att gotta sig åt.

Gameplay är det viktigaste, och det är här Call of Duty: Modern Warfare 2 verkligen visar sin ålder. Du kan älska eller hata det, men Call of Duty-serien brukade fokusera ännu mer på actionfyllda sekvenser och ett checkpoint-system som gärna kastade ett oändligt antal fiender i ansiktet på dig tills du nådde en viss plats. Remastern ändrar inte detta, så det kommer inte att ta lång tid innan somliga av er intar fosterställning med några hemska flashbacks efter att ha blivit bombarderad av ett dussin granater eller har slösat ett normalstort lands ammunitionslager på armén av fiender som ständigt väller fram bakom ett hörn eftersom du inte kan gå vidare. Det finns en anledning till att serien till stor del lämnat detta koncept bakom sig, och detta är en tydlig påminnelse om varför.

En del av de andra mekanikerna och systemen visar också tecken på ålderdom. Tjusigare grafik och omgivningar är naturligtvis bra, men samtidigt framhäver detta att animationer och aliasing (kantutjämning) som inte håller samma nivå som dagens spel. De har renoverats, men inte tillräckligt för att dölja det faktum att du spelar något som släpptes för över ett decennium sedan. Helt förståeligt eftersom spelet annars skulle ha behövts göras om från grunden, inklusive spelkontrollen. "Men spelkontrollen i CoD har aldrig förbättrats eller varit bra" kommer säkert några hatare att säga, men tro mig: denna aspekt har förbättrats enormt. Efter att ha spelat Call of Duty: Modern Warfare och Call of Duty: Warzone under de senaste veckorna och månaderna, känns det som att Modern Warfare 2 både är oprecist och närmast arkadliknande.

Spelet är ute nu till Playstation 4, men kommer till PC och Xbox One först den 30 april.

Slutligen har vi naturligtvis det faktum att multiplayer och Spec Ops inte ingår. Båda dessa var viktiga, om inte ikoniska, delar av originalet, så även om jag förstår anledningen till varför, så är det en besvikelse att inte få hela paketet. Detta är inte en fråga om pris eftersom det redan är lägre än nya spel, utan det handlar mer om känslan av att spela något ofullständigt. Lite tomrum i hjärtat om du så vill.

Det råder ingen tvekan om att de av oss som bara vill spela igenom den intensiva och berömda storyn på nytt, har något att hämta här. Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered gör det redan minnesvärda spelet ännu bättre med imponerande grafik och ljuddesign som ibland nästan kan tävla med dagens nya första spel i genren. Fans av originalet kommer också att uppskatta några fräna förändringar i flera uppdrag och sekvenser, men ha inte förväntningarna på ett spel som är lika varierat och förfinat som de senaste Call of Duty-spelen. Den här remastern är avsedd för dig som bara vill återuppleva en extravagant berättelse fylld med flera berömda moment i en mer modern kostym.

7 / 10
+
Skön actionstory, rejält omarbetad grafik, roliga tillägg, tyngre ljud, bra påskägg för fansen