MLB The Show 20

MLB The Show 20

I brist på riktig sport finns de virtuella versionerna. Är årets basebollspel något du kan svinga loss i medan du väntar på att sporterna ska komma igång igen?...

Nu när nästintill all sport är inställd eller uppskjuten får vi nöja oss med den virtuella versionen. Det gäller också den amerikanska versionen av brännboll, kallad baseboll. Eller är det tvärtom? MLB-säsongen skulle precis ha dragit igång, men det har ju inte hänt av den rådande världsbilden. Vi får därför nöja oss med det kanske bästa sportspelet på marknaden, MLB The Show. Årets version bjuder inte på några stora förändringar, men bygger samtidigt vidare på vad som redan är ett väldigt bra spel.

Nyheterna är som sagt få, så jag kan gå igenom dessa på en gång. I det största spelläget kallat Diamond Dynasty, vilket är motsvarigheten till Ultimate Team, men mindre girigt, hittar vi Showdown-läget. Vilket äntligen ger en typ av offlinedraft. Tidigare har du endast kunnat drafta ditt lag, genom att välja en spelare utav fyra i tio omgångar och sedan spela mot andra lag. Showdown låter dig göra detsamma, men med en liten tvist. Du får nu spela mot datorn i olika uppdrag och om du klarar alla dessa får du möta en slutboss där det gäller att hämta in ett underläge på ett specifikt antal outs (som bland annat sker när motståndarlaget fångar bollen innan den landat eller att du missar bollen tre gånger). Kul idé, men fantastiskt svårt.

Diamond Dynasty har också lagt till några nya korttyper för dig att samla och spela med. Varja lag har nu en "Future Star" och en "Face of the Franchise" som du kan få helt gratis bara genom att spela spelet och klara av diverse utmaningar. I övrigt är det mesta sig likt, men MLB The Show har det bästa Ultimate Team-läget av alla sportspel. Till slut kommer det dock till att de som spenderar mest pengar får de bästa lagen. Det går dock att ha kul utan att spedera ett enda öre.

MLB The Show 20
Att göra en perfekt sving är nu mycket mer belönande än tidigare.

Karriärläget Road to the Show är så klart tillbaka, denna gång med väldigt små tillägg. Allt är uppbyggt som vanligt där du först visar upp dig under en scoutingdag, spelar två träningsmatcher inför scouterna och blir draftad av ett lag. Därifrån jobbar du dig upp från MLB-lagets farmarlag till att förhoppningsvis bli en legendar i ligan för de stora pojkarna. Det finns dialoger och dialogval, men de verkar vara precis lika som förra året. Den enda nyheten är egentligen en förbättring av lagkamratsystemet. Förra året lades det till att du kunde bli vän eller "bro" (engelskans bro, inte det svenska ordet med en väg över en annan väg). Det ändrade dock ingenting i spelet om du hade vänner eller ej.

Det har ändrats till i år. Om du bygger en vänskap med en lagkamrat får du en extra bonus varje gång ni spelar tillsammans, som snabbare reaktionstid. Du kan förbättra vänskapen genom att antingen spela tillsammans, slänger du som andra basman bollen till spelaren på första bas kommer ni bygga vänskapen. Det går också att bygga på den genom att prata med dem på lediga dagar. För att uppgradera din spelare kan du på lediga dagar träna speciella egenskaper. Vissa genom små minispel och andra får du automatiskt. Du kan också förbättra spelaren genom att klara dynamiska utmaningar under matcher. Det kan vara att träffa bollen på varje sving eller inte svinga på bollar utanför zonen.

MLB The Show 20
Du kan uppgradera din spelare i karriärläget genom att klara dynamiska utmaningar.

På tal om små förändringar är spelläget March to October tillbaka. Det här är som Franchise Mode light. Du väljer ditt lag och spelar bara delar av vissa matcher. Du kan till exempel slängas in i slutskedet för att försöka vinna en match du ligger under i eller kommer in i mitten av en viktig match mot en rival. Vinner du påverkas ditt momentum positivt och du kommer troligtvis vinna de flesta av de simulerade matcherna. Förlora och det omvända händer. Här har trading-systemet uppdaterats. Förra året kunde du bara göra ett spelarbyte och det var det. I år kan du ställa in hela din bytesstrategi. Du kan inte erbjuda några spelarbyten själv, men du kan välja allt från vilken position som behöver uppgraderas till vilka spelare du vill byta bort och vilka du helst vill få in. Du kan sedan få byteserbjudanden fram till deadline och du kan få fler än ett. Borta är nu förra årets vinna eller försvinna.

Trots att det är ett eget spelläge är det kopplat till Diamond Dynasty. Ju bättre du gör ifrån dig desto mer kommer du få där. Förra året fick du bara pris om du vann World Series (seriefinalen), men i år delas priser ut vid flera tillfällen under säsongen beroende på hur bra du gör ifrån dig. Ett mycket välkommet tillskott. När säsongen är färdigspelad förs ditt lag över till vanliga Franchise Mode, vilket är precis vad vi har vant oss vid. Men du kan äntligen flytta ditt lag. Är du trött på att spela i Baltimore? Då kan du efter säsongen flytta till en ny stad. Detta är något som funnits länge i andra sportspel så det är trevligt att det också kommit hit. Tyvärr får du dock inte designa din nya arena.

En av de riktigt stora nyheterna detta år är att farmarligorna (eller Minor Leagues) nu har full licens. Det betyder att samtliga lag och spelare från de tre ligorna nu är korrekta. Tidigare har lagen fyllts ut av datorgenererade spelare. Tillagt är också Online Leagues. Det är precis vad det låter som där du väljer ett lag och spelar en säsong online mot andra vänner och spelare. Du kan också spela med ditt Diamond Dynasty-lag. Tyvärr finns ingen draft, ingen free agency och inga av Minor League-spelarna att kalla upp till ditt lag. Det är en säsong och färdigt. Ett steg i rätt riktning, men något som måste förändras och förstoras till nästa år.

Nu när jag gått igenom spellägena kan vi ta en titt på själva basebollen. Inte bollen då, utan sporten på planen. Kommentatorerna är fortfarande bra, men extremt upprepande. Speciellt om du spelat tidigare år, då kommer dina öron blöda efter ett tag. Det är annars på planen som du märker de största förändringarna. Det har fått kärlek, men inte så mycket att det känns som ett helt annat spel. Skillnaden mellan bra spelare och mindre bra spelare är mer tydlig. Spelare med bra reaktion kommer snabbt förstå var bollen kommer landa medan en med sämre reaktion tar längre tid på sig vilket kan leda att bollen landar.

MLB The Show 20
Bra spelare fångar nu bollarna mycket bättre än sämre spelare.

På tal om reaktioner finns nu också en ny indikator på bollar som kommer vara lite för korta för din spelare att hinna fram till. Du har nu ett val att göra. Vill du försöka nå bollen i alla fall, vilket kan leda till att du missar den helt och håller? Eller dyker du efter den? Eller spelar du säkert och väntar på att bollen landar innan du fångar den? Om du lyckas fånga den kan du få ta del av en annan nyhet, den nya "throw home indicator". Varje gång du kastar bollen som utespelare måste du tajma knapptrycket för att hamna i det gröna fältet på mätaren. Hamnar du i det gula eller röda kommer du kasta bollen nåt rejält bedrövligt. Skulle du behöva kasta bollen "hem", det vill säga till den fjärde basen finns det en minimal perfekt yta i det gröna fältet. Träffa denna och du kommer få till ett perfekt kast.

Även den viktigaste delen av baseboll har fått sig en liten uppdatering. Det gäller ju såklart delen där du svingar ditt trä. Att träffa bollen "perfekt-perfekt" är nu mycket mer belönande. Vad detta betyder är att du lyckas ha perfekt tajming på din sving och placera din PCI (Plate Coverage Indicator, en indikator var du kommer svinga trät) perfekt i strikerutan. Denna indikator är större för bättre slagmän, vilket ger en bättre chans att träffa bollen och den är mindre för sämre svingare, vilket gör det svårare att få till en kanonträff. "Perfekt-perfekt" ger dig nu den bästa chansen till en homerun och ljudet från när trät träffar bollen än fantastiskt. Kanske till och med perfekt. På tal om ljud så blir musiken upprepande, precis som vanligt i sportspel. Den goda nyheten är att du kan lägga in din egna musik i spelet med en USB-sticka.

MLB The Show 20
Ett litet steg framåt detta år. Men bara ett litet.

MLB The Show 20 är det kanske bästa sportspelet på marknaden som tyvärr bara når en relativt liten spelarbas, speciellt utanför USA. Spelet behåller alla bra egenskaper från tidigare år, men gör små myrsteg i förändringar, som alla hjälper till att knuffa spelet en liten bit i rätt riktning. Förändringarna är dock minimala. Nästa version borde komma till den nya konsolgenerationen, så förhoppningen är att vi får se ett stort steg då.

8 / 10
+
Fantastisk basebollkänsla, bra men små förändringar, full licens för Minor Leagues, perfekta svingar är nu mer belönande