The Outer Worlds

The Outer Worlds (Switch)

Adam har återvänt till Halcyon, men denna gången på Nintendos bärbara apparat

Det är intressant att se vad som kommer med och i vilket skick det är i varje gång ett spel menat för mer kapabla maskiner kläms ner på Nintendos glada hybridkonsol. Att förväntansfullt finna vilka spel som lyckas imponera stort trots kompromisser och vilka som kanske trimmat lite för mycket för sitt egna bästa. Obsidian Entertainment har, genom studion Virtuos, lyckats få ner ett av fjolårets mest uppskattade rollspel till något vi kan ha i resväskan, sovrummet eller på toaletten. Låt oss se hur väl de har lyckats.

För den som kanske missade min recension (Som jag rekommenderar att du läser!) av The Outer Worlds förra året så är detta ett rollspel ur förstaperson som försöker leva efter andan av Fallout: New Vegas. Detta betyder i runda slängar mer generell frihet i hur vi får forma vår karaktär och hitta flera olika lösningar till de problem som kommer framför oss. Ett stort urval av kunskaper och förmågor, tillsammans med kompanjoner, dialoger och fraktioner att interagera med, erbjöd en upplevelse vi inte har så hemskt mycket av idag när AAA-industrin ofta har en lite mer strömlinjeformad syn på moderna rollspel.

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer Worlds
Detaljrikedomen och upplösningen har fått sig en rejäl törn på Switch, men designen är fortfarande orörd.

Precis som då, så spelar vi som en överlevare från skeppet Hope; En enorm farkost sänd som andra våg för koloniseringen av Halcyon-systemet. Räddad av den rebelliska vetenskapsmannen Phineas Wells i hopp om att kunna rätta till kaoset som spridit sig bland de olika planeterna under de 60 år vi spenderat som djupfryst. Efter att ha gjort vår karaktär och en hastig introduktion så är vi sedan, för det mesta, fria att utforska och finna vår plats i denna antikapitalistiska satir där företagen löpt amok. Det är med glädje jag kan säga att The Outer Worlds i sin helhet är välbevarat på sin nya konsol, men det är inte helt utan sina skavanker.

Den absolut mest märkbara smällen spelet tagit på Nintendo Switch är upplösningen. Utgivaren Private Division gick ut med att spelet siktar mot 1080p med konsolen dockad under TV:n och 720p bärbart, vilket låter utmärkt. Men detta är antagligen bara ett mål för en dynamisk upplösning, som låter spelet reglera sin interna skärpa och klarhet utefter behov. Detta är väldigt populärt idag, och det känns väldigt aggressivt här. I spelets mer öppna områden, som slätterna utanför Edgewater, så tappar vi detaljrikedom snabbt och föremål långt bort smetas ihop till pastellfärgade skepnader, och detta var i det dockade läget. Lägg även till en antagligen aggressiv kantutjämningsteknik för att förhindra trappsteg på skarpa kanter och dyligt så har vi en överlag väldigt luddig bild.

The Outer Worlds
Det finns mer alternativ för kontroller, vilket är väldigt positivt.

Allmänna föremål, modeller och texturer har också fått sig rejäla nedgraderingar. Mark, växter och vissa dräkter har oerhört dåligt med detaljer, men även detta kan variera. Mycket har trimmats ner i hopp om att kunna hålla sig stabilt medan vi skjuter rövare eller konverserar oss fram i bosättningar, även om det inte alltid lyckas det heller. Ni är spelet inte det mest engagerande av skjutare även på ett Xbox One X, men det är fortfarande inte alltid så stabilt som jag hade hoppats. Jag hade även vissa stunder där jag kunde springa runt och spelets bilduppdatering stakade sig frekvent utan direkt anledning tills jag hade gått igenom en laddningstid.

Nu ska jag inte vara för hård. The Witcher 3: Wild Hunt fick sig också rejäla grafiska nedgraderingar men det är också ett spel av betydligt större magnitud. Kan vara så att jag också är lite bortskämd efter till exempel utmärkta portar av Metro: Redux, Alien: Isolation, Dark Souls: Remastered och även The Elder Scrolls V: Skyrim lever gott. Dessa har i alla fall ursäkten att också vara spel med sina rötter i generationer ännu äldre än Xbox One och Playstation 4 så vi ska hålla förväntningarna någorlunda realistiska. För jag kom ändå hyfsat snabbt över dessa problem och kom in i berättelsen, de underhållande kompanjonerna och resandet mellan planeter.

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer Worlds
Rollspelandet och allt det innefattade är väl bevarat på Switch.

Något som också lagts till är stöd för att sikta med rörelsekontrollerna som finns inbyggda i Joy-Cons och Pro Controller. Det är alltid trevligt att ha men jag fann det ganska oprecist. Detta är som sagt inte ett spel med ren action som huvudsaklig fokus, så jag valde istället att spela med det väldigt aggressiva siktesstödet, speciellt när jag satt med de små och låga spakarna på Joy-Cons. Det finns gott om inställningar att hitta just för detta så ni kan hitta den känslighet eller metod som passar dig bäst.

Men trots de väldigt märkbara visuella nedgraderingarna så är detta fortfarande samma utmärkta spel som tidigare. Skulle jag rekommendera det istället för till en av de andra konsolerna? Antagligen inte, men det är ett fungerande substitut i brist på annat. För oavsett texturupplösning är det samma fantastiska flexibilitet och rollspelande som erbjuds. Vill du skapa en karaktär av låg intelligens med unika dialogval som följd är det fritt fram, eller är det smygande och hackande som gäller för att kringgå många fysiska konfrontationer? Valet är ditt. Ett utmärkt spel som gärna hade kunnat prestera lite bättre.

7 / 10
+
Samma spel och innehåll, flexibelt rollspelande, intressant värld, älskvärda kompanjoner