Awesome Pea 2

Awesome Pea 2

Henric har levt livet som en ärta och satt betyg på uppföljaren till Awesome Pea...

Efter att ha tillbringat en del tid med Awesome Pea 2 kan jag konstatera att jag inte hade velat vara prinsessan på ärten om det var just den här ärtan. För som den skuttar och rör sig hade jag nog inte kunnat sova alls. Varför någon ens fick en idé att utveckla ett spel där du styr en hoppandes ärta förundrar mig, och vad den lilla grönsaken ens har för syfte att samla pengar och resa land och rike förblir oklart.

Awesome Pea 2

Awesome Pea-serien kan förklaras ganska enkelt. Du spelar som en ärta som du i sidledes kan röra dig med och du kan även hoppa och göra ett extra skutt i luften för att ta dig dit du vill. Spelet är uppdelat i en rad mindre banor som kan ta alltifrån några sekunder till flera minuter att klara. Beroende på om du är en samlartyp eller inte så finns mynt och diamanter att samla på varje nivå som påverkar hur lång tid en nivå kommer ta. För att samla alla mynt på varje bana är verkligen inte så enkelt som det låter då pengarna ofta kräver att du tar risker och måste undvika andra varelser eller föremål på vägen som kan kosta dig livet. Blir du nuddad dör du på momangen och du får börja om hela banan på nytt. Några extraliv behöver du däremot inte bekymra dig över utan du kan dö hur många gånger som helst utan några bestraffningar. Och tur är väl det, för du kommer att dö. Många gånger.

Awesome Pea 2 påminner mycket om de äldre spelen till Gameboy, sett till grafik och färglös design. Medan det första spelet var allt mer pixligt har uppföljaren inte en lika kantig grafik. Det är också lite mörkare än ettan som hade ett mer ljusgrönt filter över sig. Faktum är att jag tycker ettan ser bättre ut och känns mer retro än tvåan och tycker det nya designvalet inte riktigt känns rätt. Är det däremot något som man inte försämrat så är det musiken. Ljudspåret är verkligen suveränt och mysigt att ha på i bakgrunden. Det är nästan så pass bra att man inte vill nå slutet av en nivå för att musiken då ska ta slut, men lyckligtvis erbjuder alla nivåer en ny, härlig låt att digga till medan man dör femtioelva gånger.

Svårighetsgraden är otroligt ojämn i Awesome Pea 2 och det är lite trial and error över det. Det vill säga att du måste dö för att lära dig vad du ska göra för att ta dig vidare. Dessutom är responsen från handkontrollen inte alltid särskilt bra vilket i mitt fall ofta ledde till onödiga dödsfall som jag inte kunde rå för. Personligen brukar jag alltid samla allt jag kan i samtliga spel jag spelar men det hände inte få gånger under min tid med Awesome Pea 2 som jag i slutändan struntade i mynten och siktade på att ta mig i mål istället. Eftersom spelet saknar berättelse och antalet pengar egentligen inte fyller något syfte så finns det i slutändan ingen mening med att samla dem, såvida du inte vill låsa upp achievements/trophies.

Awesome Pea 2

Prislappen på Awesome Pea 2 ligger på knappt 50 kronor och tar mellan 30-60 minuter att klara vilket känns som en rimlig prislapp. Vad det gäller återspelningsvärde finns egentligen ingenting att uppleva efter att du klarat den sista nivån (25 totalt). Är du däremot ute efter ett mysigt retrospel som testar dina färdigheter kan detta spel dock vara väl värt den låga prislappen.

6 / 10
+
Ljuvlig musik, lagom speltid för pengarna, härlig retrokänsla