Svenska
Gamereactor
recensioner
Magic the Gathering: Battlegrounds

Magic The Gathering: Battlegrounds

Kortspel i TV-spel har blivit allt vanligare. Därför känns det roligt med ett TV-spel som bygger på ett kortspel som omväxling.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Magic the Gathering är i första hand känt världen över som ett kortspel med ett otal expansioner, men under åren har även flertalet titlar släppts till framför allt PC. Med Battlegrounds är det nu dags för serien att göra entré på Xbox. Tyvärr så blir det inte någon särskilt lyckad sådan, för trots goda idéer och ett intressant upplägg så är genomförandet allt annat än bra.

HQ

Det finns flera olika spellägen att ta sig igenom, men alla går de ut på en och samma sak - att besegra sin motståndare. Vägen för att lyckas med detta kan dock te sig på många olika sätt. Det första man bör prova på och köra igenom är Quest, vilket är spelets storyläge (men i princip helt utan story) och går egentligen bara ut på att samla på sig de drygt sjuttio magier (vilka kan liknas vid spelkort) som förtjänas efter avklarat uppdrag. Det är inget problem att ge sig på detta spelläge som nybörjare då man i början bara har ett kort att nyttja sig av och allting förklaras noggrant. I Arcade kan man låsa upp nya karaktärer att spela med. Även Practice och Versus finns att köra, men det är via Xbox Live spelets styrka finns.

De kort (eller magier) som tidigare nämndes är dels spridda över fem olika färger med olika egenskaper, men är även indelade i tre kategorier; besvärjelser, frammana varelser samt förtrollningar. Allt eftersom du låser upp fler kort blir det nödvändigt att konstruera den spellek din duellist ska ha till sitt förfogande, då endast tio kort från två olika färger kan nyttjas per strid.

Striderna går till på så vis att din duellist (den som kastar magier) befinner sig på ena planhalvan av en spelplan, din motståndares på den andra. Planen är delad på mitten av en linje, och om du går över till andra halvan kommer din duellist inom kort att börja förlora liv samt att du inte kan spela dina kort. Målet är naturligtvis att döda din motståndares duellist, och eftersom duellisterna är begränsade i sina rörelser och bara har en enkel attack till sitt förfogande gäller det att vara listig och strategisk och nyttja sig av sina kort istället. Använd attackmagier eller mana fram en goblin som kan röra sig fritt och ge din motståndare på käften. Liksom i kortspelet kostar varje kort mana att spela, och det tar tid att bygga upp mycket mana för att kunna spela de bästa korten.

Inför varje strid gäller det att skapa en spellbook innehållandes tio kort, och varje kort kan användas obegränsat antal gånger så länge tillräckligt med mana finns kvar. Själva stridssystemet fungerar på så vis att varje kortkategori är tilldelad en egen knapp, och genom att trycka på den kommer man åt en meny med alla de kort man har valt till sin spellbook och som tillhör den kategorin. Via X-knappen kommer man till exempel åt en meny för sina besvärjelser. Det går förvisso även att göra en attack med R-knappen samt samla på sig mana med sin duellist, men det är din taktik som vinner striderna åt dig. Spelarna kämpar på varsin planhalva, med tid och ronder, och den som först dödar sin motståndare har vunnit.

Detta är en annons:

Trots att Quest snabbt blir enformigt så är upplägget till en början riktigt intressant, och när man ger sig på att spela Live är det bitvis riktigt roligt. Det är i Xbox Live som spelets styrka kommer fram. Det är intressant att se hur andra lägger upp sina strategier och att få idéer av dem, det finns ett bra rankingsystem (olika för vecka, månad och totalt) som bygger på samma idé som i schack, där vinst mot bättre motståndare ger mycket poäng och vice versa. Tyvärr är detta spelets enda styrka, och räcker inte särskilt länge innan man tröttnar.

För snart märks spelets alla brister, förutom alla de uppenbara vi ständigt måste dras med, som intetsägande story, grafik vi helst vill slippa uppleva på en Xbox, dåligt tal och musik som är bortglömd i samma ögonblick som lampan på konsolen slocknar. Det enda egentligen positiva här är att bakgrunderna bitvis är riktigt vackra och bidrar till en mysig fantasyatmosfär. Redan efter några matcher via Xbox Live finner man flera personer som använder sig av samma kort, samma mönster och enformigheten lyser igenom alltför snabbt. Drygt 70 kort kan låta som mycket, men jämför man med kortspelet inser man snabbt att 70 kort inte räcker särskilt långt, och tyvärr räcker det inte särskilt mycket längre här. Det blir svårt att vara finurlig och knåpa ihop en egen lek som skiljer sig från mängden.

Spelare av kortspelet kommer att känna igen sig på många punkter, bland annat vad gäller story såväl som bekanta varelser och andra kort. Tyvärr så faller den intressanta tanken bakom spelet snabbt igenom och av det som gjorde kortspelet till en succé märks inte mycket. Detta spel lämnas till seriens fans, som kanhända finner intresse av att spela med bekanta figurer i en värld där de känner sig hemma.

Magic the Gathering: BattlegroundsMagic the Gathering: BattlegroundsMagic the Gathering: BattlegroundsMagic the Gathering: Battlegrounds
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Kort inlärningskurva, god idé.
-
Dåligt genomförande, många brister
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content