Förutom karies, liggsår och E-Types musik finns det inget jag avskyr så mycket som licensspel. Visst, det finns undantag som Golden Eye 007 och The Chronicles of Riddick, men överlag är kvaliteten skrämmande låg, så även i fallet Jaws Unleashed.
För spelet är uselt. Punkt. Tyvärr. Det är faktiskt samma utvecklare som gjorde Ecco the Dolphin-spelen som stått bakom spakarna och då blir det extra märkligt varför allt i Jaws Unleashed faktiskt är dåligt. Appaloosa Interactive brukar faktiskt veta vad de sysslar med... dock inte i detta fallet.
När spelet börjar har trettio år har gått sedan Hajen tuggade sönder badande turister i Spielbergs kultiga klassiker. Spelaren intar rollen som haj, och får i uppdrag att käka så många skrikande lokalbor, sälar och ovetande delfiner som möjligt. Rent strukturellt har utvecklarna bakom Jaws Unleashed försökt imitera det fria upplägget från Grand Theft Auto-spelen och därmed låtit spelaren simma omkring och efter eget huvud äta allt som kommer i ens väg. Väljer man att inte utföra de uppdrag som erbjuds kan man ägna sig åt rent undervattensutforskande eller spendera tid med något av de minispel och extrautmaningar som finns med i spelet.
Problemet är bara att alla dessa minispel, eller något av de uppdrag som driver själva huvudstoryn (om det ens kan kallas det då en fisk attackerar en strand och politikerna blir rädda) förstörs av en fullständigt horribel spelkontroll.
Som komplement till det usla spelsystemet innehåller Jaws Unleashed även en rent utsagt värdelös spelkamera som mer än gärna stannar bakom de stenar som Hajen simmar förbi. I kombination med instabil skärmuppdatering och ojämn grafisk kvalitet gör detta Jaws Unleashed till ett av höstens allra sämsta spel. För mig känns det helt obegripligt att utvecklarna bakom Jaws Unleashed är samma studio som faktiskt gjorde Ecco the Dolphin-spelen. Schämmes!