Mortal Kombat: Armageddon

Stort Mortal Kombat-party när Midway plockar fram samtliga kämpar som någonsin varit med i serien. Jonas är dock inte road och hade hellre sett bättre balans och spelbarhet

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Mortal Kombat är en av de här serierna som har hängt med längre än flera av er läsare ens spelat spel. Spelet hade sin premiär i arkadhallarna 1992 och rivstartade genom att chocka hela världen med sitt otroligt blodiga upplägg som direkt uppmuntrade till grov tortyr. Nå, spelet innehöll faktiskt mer än så och var så pass kul att det på allvar tävlade mot Street Fighter II om att vara fightingspelens okrönte kung under 16-bitarseran.

Grejen med Mortal Kombat är att det i slutet av varje generation tycks tappa drastiskt i kvalitet istället för att höja sig. Till exempel var Mortal Kombat III långt fladdrigare och mindre genomtänkt än Mortal Kombat II, medan Mortal Kombat Gold var klart sämre än tidigare delar till Playstation/Saturn/Nintendo 64. Vart jag vill komma är givetvis att historien för tredje gången upprepar sej och att Mortal Kombat: Armageddon inte lyckas med att bli det där sköna slutet på en konsolera som Tekken 5 lyckas med, utan känns som en återanvänd produkt med alltför lite känsla.

Den stora nyheten med Mortal Kombat: Armageddon är att samtliga kämpar som någonsin varit med i serien nu finns spelbara. Det gör att den valbara ensemblen uppgår till smått ofattbara 62 bråkstakar som bara väntar på att få slita skallar av varandra. Här återfinns bland annat legenderna Johnny Cage, Rayden och Scorpion med mer ovanliga figurer som Ermac, Noob Saibot och Rain. Dessutom finns såklart nya figurer som Taven, vilken kommer från äventyrsdelen från Mortal Kombat: Armageddon.

Att ha såhär många figurer är givetvis en våt dröm för varje sant fightingfan. Men tyvärr är det oftast roligare i teorin än i praktiken, vilket även gäller här. Orsaken är densamma som i andra figurfester som Marvel vs. Capcom 2 - nämligen att det är näst intill omöjligt att balansera ett sådant enormt antal kämpar. Det finns alltså de som är sämre än de borde vara, men det finns framför allt de som är mycket bättre.

En annan nackdel är att Midway inte lyckats variera det enorma innehållet utan levererar en ganska slätstruken skara kämpar. Tänk exempelvis16-bitarseran då timingen var likadan för snarlika figurer i fightingspel. Så är det här med, men för nästan samtliga figurer. Så länge man inte använder specialattacker är det helt enkelt inte mycket som skiljer dem åt.

Anledningen till detta är att Midway tyckt att 62 figurer ändå kanske var i snålaste laget och har därför lagt till en riktigt välgjord figurskaparläge. Förutom att skräddarsy sitt utseende får man välja sparkar, slag och till och med skräddarsy sin spektakulära avslutning. Det säger såklart sig självt att det inte kan finnas ett obegränsat antal sätt att utföra allt, och sättet man kan variera hur man ska slåss med sin kämpe motsvarar inte alls sättet man kan designa sin figur på. Kort sagt får man nästan alltid samma figur hur den än ser ut och det är uppenbart att Midway själva använt detta system när de skapat de övriga 62 figurerna.

De blodiga avslutningarna är för övrigt också numera borta. Istället för en rå och hjärtlös men ändå humoristisk sekvens, serveras man nu med ett interaktivt vrak av saker man kan göra. Man har helt enkelt lagt till ett combo-system till avslutningarna, vilket inte tillför något alls utan tvärs emot tar udden av det helt. En snabbt levererat skämt får ju alltid långt bättre effekt än när man drar ut på allt.

Nå, allt är inte sämre och den kanske största behållningen med Mortal Kombat: Armageddon visar snabbt bli äventyrsläget, där man som nykomlingen och halvguden Taven ska slå sig igenom en ganska underhållande historia. Det är som en bantad version av fjolårets suveräna Mortal Kombat: Shaolin Monks med mängder av upplåsningsbart material som faktiskt hela tiden sporrar att fortsätta. Dessutom finns ett ganska underhållande go-cartspel kallat Motor Kombat där ett urval kämpar har varsin specialdesignad go-cart. Sedan är det bara att rejsa i bästa Mario Kart-anda. Motor Kombat stödjer även Xbox Live samt går att spela online till Playstation 2. Skulle man inte ha onlinemöjligheter går det även att spela delad skärm för upp till fyra på Xbox och upp till två på Playstation 2.

Rent grafiskt kan jag inte ärligt säga att Mortal Kombat: Armageddon ser bättre ut än det idag fyra år gamla Mortal Kombat: Deadly Alliance. Det mesta av grafiken känns återanvänd och endast bakgrunderna avslöjar att Midway lärt sig traktera åtminstone Xbox allt bättre. Dessutom är animationerna tveksamma och det blir liksom aldrig något riktigt flyt i spelet. Tittar man på exempelvis Tekken 5 eller Dead or Alive: Ultimate är detta helt enkelt så långt efter att det lika gärna skulle kunna vara separata generationer.

Som enkelt partyspel fungerar Mortal Kombat: Armageddon fortfarande. Men blodigheten känns idag inte ens komisk och med de blodiga utförande decimerade till långa menlösa fånerier känns har spelet tappat det enda som fick det att sticka ut ur mängden på riktigt, för bäst har inte serien varit på tio år, om ens då. Nej, nu hoppas jag att Ed Boon och hans Mortal Kombat-team sätter sig ned och på allvar funderar över om och hur de ska ta serien till nästa generation, för ett enda slarvigt Mortal Kombat-spel till och denna gamla legendar till spelserie är sannolikt död för alltid.

Mortal Kombat: Armageddon
Mortal Kombat: Armageddon
Mortal Kombat: Armageddon