Svenska
recensioner
WRC 9

WRC 9

KT Racing blandar sina tidigare titlar med en smula Richard Burns Rally för att kunna bjuda på en strålande rallyupplevelse...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

WRC som sport skulle absolut kunna må bättre än vad den gör idag. Visst, det slogs ett särskilt smarrigt TV-tittarrekord under 2019 åras säsong men med tanke på att Skoda, Peugeot, Subaru, Citroen och Mitsubishi alla övergett sporten där de alla varit otroligt framgångsrika (en gång i tiden) och med tanke på att det ser ut som om FiA och Dave Richards försöker apa efter det som Bernie Ecclestone gjorde med Formel 1-cirkusen tror jag att framtiden kommer att se ganska dyster ut, för WRC. Något annat skulle behöva sker här. Något ganska drastiskt. Jag har personligen alltid älskat WRC men har under de senaste fem åren ledsnat ganska ordentligt vilket känns sorgligt på flera sätt. Lyckligtvis blir de officiella spelen utvecklade av KT Racing bara bättre och bättre och årets upplaga har, trots ett antal frustrerande minuspunkter, imponerat på mig ganska ordentligt under den senaste veckan.

WRC 9
Fartkänslan är superb och simuleringen av förflyttning av tyngdpunkt likaså.

Redan för fem år sedan, med WRC 7, märktes det tydligt att KT Racing menade allvar med att försöka bygga en trovärdig, ultrakvick, välfylld och djup rallyupplevelse och även fast den ytterst rutinerade producenten Diego Sartori (GTR och GTR 2) lämnade teamet strax efter premiären av WRC 7, har studion arbetat hårt för att hela tiden göra nödvändiga uppdateringar/förbättringar för att hela tiden närma sig den briljans som återfinns i framförallt Dirt Rally och Dirt Rally 2.0.

WRC 9 är dock en ganska blygsam uppdatering. Spelet är mer välfyllt än WRC 8 men det märks att KT Games satsat på fler spellägen och djupare möjligheter att skräddarsy sin spelupplevelse snarare än några större förändringar. Tre nya länder/rallyn har tillkommit vilket innebär att det nu finns hela 16 stycken att välja mellan (nya länderna Japan och Kenya är strålande) och bilutbudet är även det bra. Karriärläget har biffats till ytterligare och det handlar lika mycket om att läsa mail från sponsorer, lyda regler och orders från din biltillverkare som det gör att se över ens team och hålla alla medhjälpare nöjda och glada mellan varje rally. Personligen tycker jag att karriärdelen blir lite stelbent och hela grejen med detaljerad resurshantering känns mer som ett faktiskt jobb än underhållning för egen del vilket har gjort att jag hellre slungat mig in i andra delar av WRC 9, och lyckligtvis finns det gott om spellägen här.

WRC 9
Finland är kul, snabbt med bra känsla i gruset men jag hatar verkligen att KT Racing lagt till massa skit i grafiken som diken fulla med tulpaner samt röda rökgranater på sidan om sträckorna. Varför?

KT Games har verkligen tagit i från tårna gällande djup och variation i det här spelet och det går nu exempelvis alldeles utmärkt att skapa sina egna tävlingar för att själv delta i dem, lägga upp dem online eller bjuda in väl valda kompisar. "Club Mode" är en ljuvlig liten nyhet som jag verkligen lagt ordentligt med tid på och jag tror och misstänker att detta spelläget kommer att bli ordentligt populärt nu när spelet rullas ut på butikshyllorna. Det finns nu även möjlighet att göra mer detaljerade set-up och testa dem i olika typer av träningsbanor vilket jag också uppskattar. Split screen finns med, också. Och fungerar väldigt väl, anser jag. Precis som möjligheten att köra enstaka rallyn eller bara testa ensamma sträckor i specifika bilar. Ingenting är låst, ingenting är gömt bakom dryga betalväggar och för detta ska KT Racing naturligtvis ha tonvis med uppskattning.

Bilfysiken och den tillhörande körkänslan är riktigt bra, den också. Utvecklarna har naturligtvis fortsatt putsa på däckfysiken och simuleringen av friktion från WRC 8 och jag skulle vilja påstå att de gjort ett antal riktigt trevliga uppgraderingar här. Fartkänslan är strålande. Balansen mellan vridmoment och toppeffekt är strålande och känslan av hur man förflyttar tyngdpunkt samt hur däcken arbetar mot de olika underlagen är också riktigt bra. Ibland blir det lite... Lite som om bilen flyter ovanpå gruset på vissa ställen men det tror jag kanske mer handlar om att det finns en inbyggd lathet i hur force feedback-systemet jobbar mot vissa specifika underlag och när man går från ett underlag till ett annat. I övrigt är rattstödet för Fanatecs produkter riktigt, riktigt bra här och känslan i min DD2:a strålande.

WRC 9WRC 9
Grafiken blir för skarp, för mörk ganska ofta. Nästan lite... Knastrig.

Grafiken är väl kanske den delen av det här spelet som jag gillar minst. Visst, det ser helt klart mer realistiskt ut än tidigare spel. KT Racing har satsat på "fotorealism" rakt av här och vissa länder (Italien, Grekland, Mexiko) är ursnygga med alla den sand och sten som återfinns här men det finns en pixlig känsla här som jag har problem med. Grafiken ser nästan självlysande ut i hur skarp den är på vissa ställen och det känns som att kantutjämningen inte fungerar på flera ställen i WRC 9. Det ser helt enkelt knastrigt ut, i rörelse. Särskilt till konsolerna. Särskilt om man jämför med exempelvis WRC 7 som var renare, enklare, mer städat och mjukare i grafiken utan att för den skull inte se förhållandevis verkligt ut. Jag har dessutom problem med skalningen av hur stor bilarna är i förhållande till själva miljöerna. Jag har spelat utvalda sträckor ur årets WRC-säsong i spelet för att sedan kika igenom samma sträcka ur samma rally, från verkligheten, och konstaterat att bilarna genom hela spelet gjorts lite för små. De ser ibland ut som miniatyrer på vissa vägar och det begriper jag inte riktigt resonemanget bakom. Detta stör dock inte alls om man kör inifrån bilen i cockpit-vy, men jag har ändå lyckats reta mig på det under mina timmar med WRC 9.

Förutom strålande variation, härlig djup, möjligheter att ställa in ganska precis allt, riktigt fin fysik samt hela 16 olika rallyn är det ljudet som är den enskilt bästa delen av detta spel. WRC 9 låter så otroligt mycket bättre än till exempelvis Dirt Rally 2.0 att det ibland känns direkt larvigt. På det sätt som bilarna viner, på det sätt som det smäller i växellådorna, på det sättet som gruset smattrar mot underredet samt upp hjulhusen samt hur det tjittrar och blåser ut bilarnas recirkulationsventiler är svårt att inte älska. Kartläsaren och det tempo han håller är dessutom snudd- på perfekt.

WRC 9
Det finns 16 länder att tävla i och över 30 bilar inklusive klassiska sådana.

WRC 9 är inte perfekt, men det är ett riktigt bra spel som jag tycker blandar WRC 7 med WRC 8 och kryddar med en liten smula Richard Burns Rally för att skapa en riktigt smarrig huvudrätt. Om bara den verkliga versionen av WRC var såhär underhållande nu, skulle denna sport inte ha några som helst problem med att attrahera båda mer publik och fler intresserade biltillverkare.

WRC 9
WRC 9
WRC 9
WRC 9
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Riktigt bra bilfysik, strålande fartkänsla, massor av innehåll, tonvis med inställningsmöjligheter, fungerar lysande med Fanatecs produkter, superb ljudbild, korta laddningstider
-
Pixligt knastrig grafik på sina ställen, karriärläget känns mest som ett tråkigt arbete
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

WRC 9Score

WRC 9

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

KT Racing blandar sina tidigare titlar med en smula Richard Burns Rally för att kunna bjuda på en strålande rallyupplevelse...

Nu är premiärdatum spikat för WRC 9

Nu är premiärdatum spikat för WRC 9

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Alla med intresse för WRC-rally har nu anledning att fira. Franska KT Racing (före detta Kylotonn) har nämligen utannonserat hela tre spel; WRC 9, WRC 10 och WRC 11. Som...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy