Svenska
Gamereactor
recensioner
Crysis Remastered

Crysis Remastered

13 år efter det att Crytek flyttade fram alla tänkbara gränser för hur snyggt ett spel kunde vara, har Petter återvänt till den soldränkta paradis-ön...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Crysis slog, för 13 långa år sedan, ned som en bomb. Cryteks explosiva sandlåda står för ett av de största och mest anmärkningsvärde kliven framåt för spelgrafik, som denna underbara industri någonsin skådat, och vi har såklart alla hört den välkända termen "Will it run Crysis"? under årens lopp. Den ihåligt pannkaksplatta, berättarmässigt fattiga historien om fyra stycken topputrustade specialsoldater som får i uppdrag att utforska och neutralisera ett terrorhot på en ö i Söderhavet, som visar sig bli rena rama mardrömmen när en bunt ytterst dödliga utomjordingar hälsar på, känner vi alla till. För mig, för 13 år sedan, var Crysis i allra högsta grad något av det mest imponerande jag spelat och då inte enbart på grund av den fantastiska grafiken, nej. Friheten och den mängd möjligheter som det öppna sandlådan som utgjorde spelvärlden erbjöd, attraherade mig mer än vad jag hade kunnat föreställa mig på förhand. Att kunna skräddarsy sin egen spelstil utifrån de olika färdigheterna i Nomads Nano-dräkt gjorde att Crysis var ombytligt och öppet på ett sätt som actionspel år 2007 helt sällan var. Åtminstone inte utanför Liberty City/San Andreas.

Crysis Remastered
Grafiken är fortfarande ganska snygg, men den har knappt uppgraderats alls från 2007-originalet. Oavsett vad som sagts på förhand, under Cryteks PR-turné.

Studion som ett par år tidigare hade debuterat med Far Cry, sålt licensen till Ubisoft och nu skakat om hela industrin med vad som utan tvekan var världens snyggaste spel, såg ut att göra precis allting helt rätt. Grundaren och storbossen Cevat Yerli pratade under ett av mina många besök till huvudkontoret i Frankfurt om hur de med flit hade skapat en upplevelse som skulle komma till sin fulla rätt och verkligen kunna köras på "Ultra" med minst 60 bilder per sekund - först fem (!) år efter Crysis först släpptes.

Crysis Remastered
Ray tracing hir, ray tracing dit. De hypade förbättringarna sett till ljuset, skuggorna och reflektionerna i vatten och andra blanka ytor - märks knappt av alls.
Detta är en annons:

13 år har, som sagt, passerat och nu släpper ett splittrat, nyligen konkurshotat Crytek som består av spillrorna från det team som en gång i tiden byggde världens mest inbjudande spelvärldar - samma spel, igen. Upphottat, eller "re-mastrat" som det så fint heter. Crysis körs nu av Cryengine 5 och här finns bland annat inbakat stöd för "ray tracing" och annat grafiskt godis, för den som avser dundra igång Nomads mardrömssemester på sin speldator. Jag har kika lite raskt på PC-versionen men tillbringat merparten av min tid med Crysis Remastered med PS4-versionen som spelats på en Pro-konsol, och det vore direkt lögnaktigt att kalla detta för re-mastrat på så sätt att grafiken blivit snyggare. För det har den inte.

Crysis Remastered
Spelmässigt är det lite slarvigt nu såhär 13 år senare, men samtidigt roligt.

I PC-versionen, med allt uppskruvat på max, finns det ljuseffekter som slår originalet på fingrarna, men skillnaderna upplever jag som ytterst små och till PS4 Pro eller Xbox One X ser det ut som exakt samma spel som släpptes under hösten 2007. Det har på förhand gaggats en hel del om hur hårdvarubaserad ray tracing kommer att bidra till framförallt reflektioner i Crysis Remastered som få moderna spel kan tävla med, något som jag dessvärre inte håller med om. Visst går det att se hur delar av spelvärlden reflekteras i vissa ytor, men det handlar om så olidligt minimala skillnader jämfört det gamla originalet, att jag inte riktigt begriper varför man ens valt att kalla detta för "Remaster". När det gäller skillnaden mellan de olika konsolversionerna kan Xbox One X köra Crysis Remastered i något högre upplösning (1800p vs 2160p) utan tak för bildskärmsuppdateringen. Med ray tracing-funktionen påslagen kryper dock båda versionerna ned till 1080p med en låst uppdateringshastighet på 30 bilder per sekund.

Crysis Remastered
Crysis Remastered är dåligt optimerat och CPU-tungt.
Detta är en annons:

Crysis är rätt kul, dock - än idag. Hur bra, dålig, förbättrad eller inte, själva grafiken nu är. Crysis är fortfarande ganska beroendeframkallande sett till hur många olika sätt som det går att attackera fienderna på och hur det i många olika scenarion endast är spelarens fantasi som sätter gränserna. Variationen blir i och med detta alldeles strålande och själva spelkontrollen är klart godkänd i konsolutgåvorna. Saber Interactive har haft den goda smaken att implementera kontrollschemat från Crysis 2 till PS3 och Xbox 360 vilket innebär att Nano-dräktens olika funktioner mappats till olika knappar snarare än det där förbannade hjulet från PC-originalet, som ställde till det ordentligt ibland, i stridens hetta. Vissa delar känns väl lite föråldrade, kanske, men överlag har jag roligt i stort sett hela tiden och spelets senare del, när hela den soldränkta paradis-ön frusit till is, har jag denna gång upplevt som roligare än när det begav sig. Sen är fienderna precis lika idiotiskt superpricksäkra som alltid. Otroligt frustrerande hur de vilt vrålande soldaterna kan pricka Nomad på 200 meters håll fast man kryper i höggräset likt en ninja. Vapnen saknar fortfarande lite punch och berättandet i mellansekvenserna är som alltid riktigt dåligt.

Crysis Remastered
"Putti'n on the ritz!"

Crysis Remastered är i min värld mer en regelrätt konvertering av ett 13 år gammalt actionspel, än en re-mastrad produkt med klart förbättrad grafik/ljud. Detta innebär dock inte att Crysis inte underhåller, för det gör det. Men strax över 300 kronor för ett 13 år gammalt, klent optimerat spel som redan släppts till mängder av plattformar och format och som knappt förbättrats en mikromillimeter? Det känns rätt bisarrt, ärligt talat.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Spelmekaniskt är det fortfarande lyckat, mycket frihet och möjligheter, fortfarande ganska snygg grafik
-
Väldigt små och betydelselösa uppgraderingar, känns bitvis precis så gammalt som det nu är, dåligt optimerat och CPU-tungt så in i Norden
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Crysis RemasteredScore

Crysis Remastered

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

13 år efter det att Crytek flyttade fram alla tänkbara gränser för hur snyggt ett spel kunde vara, har Petter återvänt till den soldränkta paradis-ön...



Loading next content