FIFA 21

FIFA 21

Den senaste installationen i FIFA-serien lär inte glädja särskilt många, och de flesta nyheterna gör spelet sämre...

Konami valde som bekant att helt enkelt uppdatera fjolårets upplaga av PES som en följd av utmaningar med utvecklingen på grund av corona-viruset. Istället lägger de allt krut på att göra nästa års upplaga så bra som möjligt för att dra nytta av den nya generationen. EA Sports kör dock på med FIFA 21, och det har faktiskt nog med nya funktioner att motivera ett fullpris, men tyvärr är det mesta sådant som försämrar upplevelsen.

Spelmässigt är jag helt enkelt väldigt besviken på FIFA 21. Anfallarnas artificiella intelligens är bättre och letar efter bättre positionering och arbetar mer effektivt med att förhindra offsides. Å andra sidan är den defensiva motsvarigheten nu mycket sämre när det gäller att täcka utrymmen, vilket gör den extremt sårbar för motattacker. Du kan även be medspelarna springa i en viss riktning med högerspaken, men eftersom den även har flera andra funktioner, får du räkna med att det du tänkt dig, kan bli något totalt annat istället. Inte så kul i stridens hetta.

Detta var ett mindre problem redan i FIFA 20, men här har det fullkomligt exploderat och tillsammans med L1/LB-dribblingen är det nu halvt omöjligt att få lagkamraterna att göra som de ska. En annan, mer välkommen nyhet är dock att du genom att trycka R3/L3 kan behålla kontrollen över en spelare även sedan du passat bort bollen, något som öppnar för nya strategier.

FIFA 21
Grafiken börjar se utdaterad ut.

En annan halvt bisarr ny funktion är Rewind, vilket låter dig backa tiden några sekunder för att göra om viktiga händelser (jämför med många bilspel). Om du släppte in ett mål eller brände en straff - kan du nu alltså bara göra om det. Oavsett om du tycker att detta låter som tidernas bästa eller sämsta funktion, så är det värt att minnas att en bara finns tillgänglig i Kick-Off, och alltså är rätt betydelselös.

Det sämsta i FIFA 21 är försvarsspelet. Det är betydligt svårare än i tidigare delar och kräver minutiös tajming. Och det är väl okej om det samtidigt känns rättvist och balanserat. Men eftersom anfallarna byter riktning så ofta går det verkligen inte att få till ett vettigt försvar, medan den artificiella intelligensen problemfritt kan ta dina bollar utan att någonsin (nästan) få avblåsning. I vissa lägen kan den artificiella intelligensen dessutom omgående ta tillbaka en boll de förlorat utan att ge dig chansen att reagera, och bollen tycks i vissa fall nästan vara klistrad till spelarna. Jag har även noterat att det generellt tycks bli fler mål nu, något jag möjligen kan tänka mig är för att attrahera amerikanska fans.

Jag skulle säga att det inte är fotboll längre. FIFA handlar nu mindre om att simulera sporten, och desto mer om Ultimate Team. Tyvärr misslyckas spelet med att leverera fotboll. Det är obalanserat, har onödigt mycket spelmekanik, frustrerande spelkontroll och orealistisk artificiell intelligens. Det är helt enkelt ingen njutbar upplevelse.

FIFA 21 erbjuder annars samma typ av innehåll som FIFA 20, fördelat på tre huvudsakliga komponenter: Career, Ultimate Team och Volta. Karriärläget har lite nya funktioner såsom en utvecklingsplan för spelarna, där du kan välja de områden där de ska utvecklas samt att du kan träna dem till specifika positioner. Du kan även låna med köpe-klausuler samt dra upop svårighetsgraderna för förhandlingar.

Volta har däremot ett nytt storyläge, som även om det inte lever upp till Journey, kan vara underhållande. Här får du följa en gatufotbollsspelare (man eller kvinna) och delta i turneringar runt om i världen. Märkligt nog tycks FIFA 21-gameplay vara bättre anpassat för just Volta, vilket i och för sig kanske säger något. Oavsett detta är Volta fortfarande underhållande med ett eget ekosystem av FIFA-poäng och kosmetiska föremål.

FIFA 21
0-0 är ingen vanlig syn i FIFA 21. Här sprutar det in mål.

Till sist har vi såklart hutlöst populära FUT. Här finns inte särskilt mycket nytt, men det erbjuds ändå ett ökat fokus på anpassningsmöjligheter, i synnerhet vad det gäller arenor. Det finns kort som kan ändra färg på sätena, sånger för mål, och andra typer av firande. Dessa är bra tillägg i slutändan eftersom det ger lite mer personlig känsla till Ultimate Team Mode.

Ett område där FIFA 21 fortsätter att vara kungen, är kvaliteten på produktionen. Utöver de gräsligt lila menyerna, har FIFA 21 ett stort utbud licensierad musik samt i princip alla nödvändiga licenser för sådant som arenor, ligor och klubbar. Med detta sagt, märks det ändå att FIFA 21 ser lite utdaterat ut grafiskt redan vid lanseringen, i synnerhet jämfört med PES. Vi ser fram emot att få se vad Playstation 5 och Xbox Series X kan tillföra, vilka har förbättringar som inte finns med i PC-utgåvan.

Om du läst mina intryck från FIFA-spelen genom åren, så vet du säkert att jag anser FIFA 18 vara seriens höjdpunkt och jag belönade det med maxbetyg. Kanske blev EA nöjda där, för sedan dess har kvaliteten dalat och FIFA 21 känns både ogenomtänkt och dåligt balanserat samt lite utdaterat. Nu hoppas jag att EA koncentrerar sig bättre till nästa år, får då kommer det här verkligen inte räcka till.

FIFA 21FIFA 21FIFA 21FIFA 21
6 / 10
+