Hyper Street Fighter 2: The Anniversary Edition

För er som inte märkte det är det femton år sedan det första Street Fighter-spelet släpptes.

Åtminstone enligt Capcom, men vad jag vet släpptes Street Fighter på arkad 1987 och inte 1988. Nåja, jubileum brukar ju innebära spännande presenter åt alla fans. Döm då om min glädje när Capcom äntligen bekräftade ett nytt Street Fighter-spel. Den färdiga produkt som nu ligger i min Playstation 2 är dock varken spännande eller glädjande.

Hyper Street Fighter 2 är nämligen inte hyper på något sätt. Det är helt enkelt nio år gamla Super Street Fighter 2 Turbo, släppt till konsol för sjätte gången. Visserligen är det den mest arkadperfekta konverteringen någonsin - jo, inklusive den Japan-exklusiva Dreamcast-versionen - grafiken är precis likadan som i originalet, det finns inga laddningstider och spelet går faktiskt att spela i 60 hz. Men snälla nån! Alla som har något som helst intresse av Street Fighter har redan spelat det här spelet framlänges, baklänges och tvärlänges många, många gånger förut, och de flesta sitter ändå och vidhåller att Dreamcast-spelet minsann är perfekt det också. Då hjälper det inte mycket att spelet låter dig välja att spela med tidigare versioner av figurerna. Om du föredrar Ryu från Champion Edition framför Ryu från Super Turbo kan du alltså få använda honom, komplett med gamla ljudeffekter, gamla attackdata och det hysteriskt fula porträttet. Den enda skillnaden är förstås att han rör sig i Turbo-fart. Fast i gamla Street Fighter Collection kunde vi spela med figurerna från de tre första spelen, och i Super Turbo har de vanliga Super-figurerna alltid funnits tillgängliga. Att alla fem versionerna kan mötas känns därför ganska överflödigt. Eftersom AI:n bara kan spela Super Turbo får du aldrig heller möta en dator-Ryu som spelar likadant som i det första spelet.

Dessutom är det så mycket som Capcom hade kunnat göra om de hade brytt sig ett dugg om sina fans. Varför går det till exempel inte att använda Cammy i SF2-läge? In med ett nyritat helvetiskt fult porträtt och ännu en hemsk röst så har vi en låtsas-Cammy att testa. Det hade i alla fall varit något nytt. Om jag får föreslå ännu en finess hade vi kunnat ha Alpha-spritar i spelet. Final Fight One till GBA använde Alpha-versioner av Guy och Cody och passade på att ge dem ny dialog. Nu när figurerna från de fem spelen finns med, varför inte låta spelaren välja bakgrunder och interface också? Då hade man kunnat spela Street Fighter 2, fast med de nya figurerna, istället för tvärtom. Bonusbanorna hade blivit ganska intressanta med tillgång till super moves. Eller varför inte vara riktigt kreativa och släppa en skiva med samtliga spel från Street Fighter till Street Fighter 3? Titta så lätt det är, Capcom! Det är ändå inget jubileum för det femte Street Fighter 2-spelet, så varför ska just det konverteras igen?

Nu ska det inte sägas att Hyper helt saknar bonusmaterial, men inte finns det mycket att hämta. Det går att kolla på de gamla introsekvenserna och använda de gamla soundtracken. Valet står mellan arrangerad CD-musik från 3DO-versionen eller CPS1- respektive CPS2-musik från arkadspelen, dock inte den nyligen släppta arrangerade skivan där spelkompositörer fått göra nya versioner av de gamla goda trudelutterna. Annars är den enda bonusen den fantastiska animerade Street Fighter 2-filmen, ej att förväxla med Jean Claude van Dammes vedervärdiga spektakel. Men för att hålla spelet på sin 11-årsgräns har Capcom klippt bort den klassiska duschscenen med Chun-Li, så några tecknade bröst blir det inte tal om.

Super Street Fighter 2 Turbo Revival och Street Fighter Alpha 3 till GBA hade en massa smått och gott som motivation att köpa de gamla spelen igen (förutom det bärbara formatet och förlusten av någon som helst vettig kontroll). Alpha 3 bjöd på tre nya figurer hämtade från Capcom vs SNK 2. SSF2TR innehöll nya bakgrunder, nyritade valskärmar och slutsekvenser samt en handling som skrivits om en aning för att passa ihop med Alpha-serien. Vi slapp höra Bison säga att Cammy var hans älskarinna efter att i Alpha 3 fått veta att hon skapades som en klon av honom. Men när det hela ska portas till Playstation 2 verkar Capcom ha glömt alltihop igen. Bison hävdar fortfarande att han satte på en tjej som är trettio år yngre och biologiskt sett kan räknas som hans dotter, eller till och med hans sent födda tvilling. Är det någon annan som mår dåligt eller är det bara jag?

Förutom hela frågetecknet runt femtonårsjubileet känns Hyper Street Fighter 2 tyvärr bara som ännu ett monument över Capcoms lathet. Hade man ägnat mer än en helg åt att porta det gamla arkadspelet och klistra in lite attackdata från ännu äldre spel, så hade Hyper kunnat bli riktigt kul. Nu går det ju inte ens att spara sina inställningar, vilket innebär att du måste ställa om kontrollerna varje gång du spelar, och använda en kod om du vill spela med Akuma. Med en spelskiva fylld med bildgallerier, detaljerade biografier, combo-videos, reklamsnuttar och massor av nya finesser såsom inhopp från andra spel och nya bakgrunder i själva huvudspelet hade det kunnat bli en meny som hade mättat den värste Capcom-fanboy. Istället lägger Capcom allt detta i den svindyra japanska lyxutgåvan och lämnar själva spelet som en parodi på sig själv där huvudrätten i praktiken är samma spel jag köpte till PC 1995. Till råga på allt säger de att nästa riktiga Street Fighter-spel inte kommer att släppas förrän 2008. Jag sätter Hyper i halsen, hostar och lämnar upprört banketten.

5 / 10
+
Perfekt konvertering av ett klassiskt spel