Age of Empires III: Definitive Edition

Age of Empires III: Definitive Edition

I och med det tredje och sista Age of Empires-spelet har hela den remastrade trilogin nu avslutats. Vi har recenserat...

Så har det blivit dags att avrunda arbetet med att remastra hela Age of Empires-trilogin, där det efter två mycket fina spel som anpassats efter dagens standard, nu blivit dags för Age of Empires III: Definitive Edition. Jag har spelat alla delar både som original och remaster, och här är alltså min recension av del tre 15 år efter den ursprungliga versionen av spelet först anlände till PC.

Age of Empires III är ett realtidsstrategispel med stort fokus på ekonomi, och baseras på en era som kännetecknas av utforskning och exploatering av mindre utvecklade delar av världen från tidens europeiska stormakter. Som du kanske anar har utvecklarna fått gå varsamt fram. World's Edge och dess samarbetspartners har uppdaterat inhemska amerikanska civilisationer och tillhörande innehåll på ett sätt som mer respektfullt skildrar människorna som levde under denna period av erövring och kolonisering, men denna förändring är bara en av många.

Age of Empires III: Definitive Edition
Grafiken har fått sig ett rejält lyft, men känns ändå som man tycker att man minns det.

Självklart är det första du kommer att märka den renoverade grafiken. Age of Empires III: Definitive Edition, liksom sina båda, ser ut som ditt nostalgiminne förmodligen kommer ihåg originalen. Vi snackar en 4K- uppdatering med underbart detaljerad grafik och animation, och allt från världskartan till de enskilda arbetarenheterna som rusar runt för att göra som du säger, har realiserats med omsorg och omtanke. Byggnader snickras i etapper, explosionerna ser trovärdiga ut och när du skickar en jättearmé in en annan, är resultatet inget annat än imponerande (och kaotiskt). Ljudet har också gjorts om, temamusik har lagts till i alla civilisationer och totalt sett är presentationen riktigt stark.

Eftersom den här utgåvan släpps tillsammans med de båda större expansionerna, finns det mer än 50 kampanjuppdrag. Jag kunde inte spela dem alla, men samtliga jag testade var bra. Varje scenario ger dig ett tydligt mål, något jag kände bidrog till att forma mitt beslutsfattande och gjorde det extra vanebildande. Nackdelen med det är om du tar ögonen från bollen, och därmed missar ett uppdrag av någon anledning, måste du spela om scenariot och gå igenom allt från början till slut igen (såvida du inte hade vett att spara dina framsteg med jämna mellanrum - något jag inte gjorde men klagar gärna ändå).

Age of Empires III: Definitive EditionAge of Empires III: Definitive Edition
Nu kan du göra livet surt för andra med civilisationen svenskar.

Kampanjuppdragen ger spelet riktig variation, om än inom ramen för den bredare spelmekaniken. För det mesta börjar du med en liten enhet och du måste slutföra dina mål samtidigt som du förbättrar din hemmabas. Min erfarenhet är att det nästan alltid är bäst att gå in i konflikter med löjligt mycket vapen - för det är inte alltid tydligt hur många trupper du behöver och de går sällan så långt som du tror att de kommer att göra. I detta fall är den säkraste vägen till seger att bygga din ekonomi och sedan använda din ackumulerade rikedom för att driva din militaristiska expansion. Det fungerar inte alltid så, men huvuddelen av spelet bygger på att hitta rätt balans mellan ekonomisk makt och militär styrka.

Det finns tre huvudkampanjer, och paketet har förbättrats ytterligare av helt nya utmaningsuppdrag och historiska strider. Naturligtvis kommer många människor att gravitera mot skirmish-läget, och det var där jag fick grepp om de två nya civilisationerna som lagts till i spelet: Sverige och Inca. Naturligtvis kunde jag inte motstå svenskarnas lockelse, och tillsammans krossade vi alla i en match som avslöjade deras mer aggressiva sida. Det finns många alternativ att utforska i den här delen av spelet, med 16 distinkta civilisationer, en mängd kartor att slåss om och olika utgångspunkter att välja mellan. Det finns till och med en scenarioredigerare om du vill ha ännu större kontroll över vad som händer i ett spel.

Age of Empires III: Definitive Edition
Det är inte bara snyggt, utan även precis lika välljudande.

Jag vågade mig inte förbi den vanliga svårighetsgraden, men det kan hända att jag måste göra det i framtiden eftersom den artificiella intelligensen ibland var lite blandad kompott. Mer än en gång kände jag nämligen att jag fick vinster gratis på grund av brist på aggression vid nyckelögonblick. Naturligtvis är spelet balanserat för skojs skull, men på lägre nivåer är artificiella intelligensen inte något att skriva hem om.

Hela tiden är din Home City ditt centrum, men jag tyckte att den här delen av spelet var lite för ogenomtränglig och dess funktion kunde ha förklarats bättre. Du kan anpassa hemstaden med kosmetiska föremål för varje civilisation genom att spendera poäng som låses upp under spel, men den mer intressanta funktionen är den som låter dig låsa upp bonusar som skickas till dig i spelet, och det lönar sig verkligen att tänka noga över vilka bonusar du väljer.

Age of Empires III: Definitive Edition är ett fristående spel, men det är också oundvikligen det tredje i en serie och spelarna kommer att tjäna på att ha lirat de två föregångarna. Det är en riktigt intressant fortsättning som bygger på vad som gjorde 1 & 2 så bra, men ändå förändrar det också saker med en massa spelfokuserade tweaks som återspeglar den nya eran. Age of Empires III är en intressant realtidsstrategiupplevelse som levererar smockfullt av innehåll till ett mycket frestande pris (och ingår med Xbox Game Pass). Mitt råd är att spela dem i tur och ordning, och njut av resan genom historien. Jag är så tacksam att dessa strategiklassiker har fått ett nytt liv.

8 / 10
+
Läcker grafik, suveränt ljud, massor av innehåll, genomtänkta förbättringar, varje aspekt har setts över