War of the Monsters

War of the Monsters är en glad överraskning och ytterligare en otippad höjdare i Sonys stall. Partyspel är en av konsolens brister, men det här är ett Godzilla-stort steg på vägen.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Incog Inc. heter det nya utvecklarteamet som gav oss Twisted Metal: Black häromåret. Ett liknande tema fast med enorma monster istället för mordiska stridsfordon är vad som erbjuds i War of the Monsters. Hela spelet är upplagt som en B-film med en passande handling: ett antal ufon anfaller jorden. Till slut lyckas mänskligheten slå tillbaka, men de kraschade rymdskeppen visar sig vara en akut miljöfara då grönt kladd rinner ut och får olika monster att mutera fram. Även om spelet inte innehåller några riktiga licenser får vi se (och styra) varianter på bland annat Godzilla, King Kong och en stereotypisk blågulröd japansk mecha. Varje karaktär har olika varianter av de grundläggande avståndsattackerna och närstridskombinationerna, och givetvis är den aztekiska stenstatyn stark och långsam medan en enorm bönsyrsa är snabb och klen.

Striderna utspelar sig i olika miljöer som samtliga är mycket detaljerade, även om jag gärna hade sett fler av dem. Roligast är att röja runt i någon stad eftersom ökenbanan och ufobasen är ganska tomma. Och röja är precis vad man gör. Gigantiska monster har nämligen en tendens att bete sig som 30-meters-elefanter på närmaste Duka – saker går sönder. Och det är inte bara en kosmetisk detalj, utan varje krossad byggnad innebär massvis med balkar, TV-torn och betongblock att använda som tillhyggen. Beroende på banans tema finns även mer speciella vapen att ta till. På Las Vegas-banan hittar du ett enormt svärd instucket i en sten. Precis lagom storlek för att King Kong ska kunna leka kung Arthur. Varje bana har även händelser som går att aktivera på olika sätt till din fördel, som översvämningar eller vulkanutbrott. Förstörelselustan är i det närmaste total när man först spetsar jättesyrsan på en kastad balk och sedan välter en skyskrapa över kräket. Eller varför inte springa ner i hamnen och göra åtskilliga miljonärer ledsna genom att polera din motståndares skalle med deras yachter? Kontrollen är fullt acceptabel, förutom det faktum att det tar ett tag att vända på sig och att det kan vara svårt att klättra på en del skadade hus. Jag saknar också möjlighet att använda en normal FPS-styrning för förflyttning och sikte.

Grafiken gör sitt för känslan. Det hade aldrig blivit så kul och så mycket känsla utan alla små detaljer. Där du klampar omkring springer hundratals små människor som givetvis går att kleta ut över asfalten. På gatorna kör bilar som går att fånga i flykten och kasta prick med. Och all denna förstörelse flyter på utan några allvarliga kameraproblem eller hack i animationen. Det enda som drar ner grafikbetyget är det faktum att samtliga banor utspelas i någon sorts skymningsland. Sikten är utmärkt, men allt känns lite mörkt och grått, vilket får åtminstone mig att sitta och kisa framför tv:n. Även ljudet passar utmärkt med tunga explosioner och genretypisk pampig filmmusik. Människor skriker, bilar tutar och monster vrålar.

Tyvärr finns det inte alls mycket att göra för en ensam spelare. Storyläget tar en knapp timme att klara och bonusarna är få, med bara två nya monster, ett par banor och tre helt meningslösa minispel. Det finns några bossar som inte går att använda i tvåspelarläget, men dessa är rätt snabbt avklarade eftersom du har obegränsade continues. Jo, du kan skaffa nya färger och modeller till dina monster också, men vem bryr sig huruvida stenmonstret är svart eller grönt? Men spelet lyfter betydligt för två spelare och fyller en lucka på Playstation 2 som varken har Power Stone, Smash Bros eller Kung Fu Chaos. Många hysteriska skratt väntas varje gång någon råkar stå under en tippande byggnad. I brist på ett fyrspelarläge (som troligen hade blivit ospelbart rörigt på den delade skärmen) kan du ta med några datorfigurer i dina dueller, men till uppföljaren borde nätverksstöd vara givet. War of the Monsters är en glad överraskning och ytterligare en otippad höjdare i Sonys stall. Partyspel är en av konsolens brister, men det här är ett Godzilla-stort steg på vägen.

War of the Monsters
War of the Monsters
War of the Monsters