Svenska
recensioner
Yakuza: Like a Dragon

Yakuza: Like a Dragon

Så har det äntligen blivit dags att få leva rövare som yakuza-gangster igen, denna gång med ett helt nytt fightingsystem...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det säger något om hur bisarrt upplägget faktiskt är, när Yakuza-fans trodde Sega drev med dem då Yakuza: Like a Dragon utannonserades. Tänk själv, hur skulle du reagera om Bethesda utannonserade att nästa Doom blir ett rollspel? Det är ganska precis vad Sega gjorde, då de tog spelvärldens kanske bästa fightingsystem i äventyr med öppna spelvärldar och ersatte detta med vad som bara kan beskrivas som ett mycket traditionellt japanskt rollspel.

Nu är det alltså dags för Yakuza: Like a Dragon att släppas även i Europa i en uppdaterad version, och jag har spenderat otaliga timmar med detta mycket märkliga spel, som faktiskt även fungerar som en mjuk reboot av hela serien. Har du inte lirat Yakuza förr, är detta alltså en ypperlig titel att börja med. Här väntar nämligen en helt ny huvudperson i en helt ny stad och dessutom bitvis riktigt snygg grafik.

Yakuza: Like a Dragon
Protagonisten Ichiban Kasuga påminner mer om Naruto i sättet än sin föregångare Kazuma Kiryu.

Men innan jag ger mig in på något av detta, vill jag återvända till det faktum att det här alltså är ett japanskt rollspel förklätt till Yakuza-äventyr. Och då menar jag japanskt rollspel av riktigt klassiskt snitt. Det som vänta dig är alltså turbaserade strider där du kontrollerar grupper om upp till fyra personer som du aldrig egentligen styr på annat sätt än genom menyer. Under striderna kan du sedan välja på attacker, specialare som kostar magipoäng, äta saker för att återfå liv, drabbas av statusförändringar och utföra en slags Summons.

Efter striderna så vankas en skärm som sammanställer allt du fick (kanske hade den arga kapitalisten du just klubbade ner fickorna fulla med sushi?) samt att erfarenhetspoäng delas ut, som kan låsa upp nya förmågor. Och om du dessutom går upp i level återställs din HP och MP. Ja, och så kan du byta yrke för att få nya färdigheter. Allvarligt talat påminner det om äldre Final Fantasy-spel, om jag bara kisar lite. Och det ska direkt sägas är något jag faktiskt uppskattar.

Yakuza: Like a Dragon
Storyn är som vanligt rejält uppskruvad, men även välskriven.

Ett så radikalt ingrepp i spelet, förändrar såklart Yakuza från grunden. Själv hade jag börjat tröttna lite på serien, så för mig är det ett välkommet tillskott, och jag uppskattar faktiskt hur gammaldags det på flera sätt känns. Det knyts dessutom snyggt till den nya huvudpersonen Ichiban Kasuga, som älskar TV-spel och betraktar japanska rollspelet Dragon Quest som något slags svar på livets gåtor och kommenterar saker på ett sätt som är snubblande nära att få den fjärde väggen att raseras.

Ichiban Kasuga har temperamentsmässigt betydligt mer gemensamt med Naruto än de tidigare sex ordinarie delarnas protagonist Kazuma Kiryu. Det betyder i praktiken att han överreagerar på allt, är lättläst som en bok samt kan stoltsera med ett hjärta av guld - även om hjärnan inte alltid kan beskrivas på samma sätt.

Yakuza: Like a Dragon
Nya stadsdelen Isezaki Ijincho är en fröjd att utforska.

Kasuga kommer från enkla förhållanden och är född och uppvuxen på ett Soapland (en slags japansk light-bordell), och har genom hårt arbete och lojalitet hankat sig fram inom den japanska maffian. Men när något händer, ställs hans lojalitet på prov. Kasuga hamnar i fängelset för ett mord han inte begått efter att ha tagit på sig dådet, men drömmer och frigivningen närmare två decennier senare då han väntar sig ett fint mottagande.

Utan att spoila för mycket, kan jag säga att det inte direkt blir som Kasuga tänkt sig och han hamnar snart i Yokohama i fiktiva stadsdelen Isezaki Ijincho. Och det är här spelet på allvar kommer igång. Stan är betydligt större än i tidigare Yakuza-spel och det finns väldigt mycket att upptäcka och göra. Tack vare modern teknik ser det också mer imponerande ut än tidigare och Isezaki Ijincho lever på ett annat sätt än jag upplever att föregångarnas huvudort Kamurocho gjorde.

Yakuza: Like a Dragon
Striderna fungerar exakt som i klassiska japanska rollspel, vilket bryter av mot det i övrigt actionfokuserade upplägget.

Den som kan sin Yakuza kommer få allt man kan vänta sig såsom karaoke, arkadhallar med riktiga spel, barer, små affärer, kasinon och så vidare. Det verkligen dräller av saker att göra och runt var och varannan knut står rötägg och bara tigger om stryk. Till detta hittar vi nya minispel som skräpsamlande, kartracing och rent av driva företag. Det är även kul att samla på sig nya personer att ta med på äventyr, vilka såklart också inverkar på storyn.

Men tyvärr finns några minus med spelet också, vilka kommer från det faktum att det dels har gamla rester i sig och dels har så mycket nytt att Ryu Ga Gotoku Studio inte riktigt kunnat optimera allt. Ett exempel på det förstnämnda är det vansinnigt japanska berättandet som i princip uteslutande sker via mellansekvenser. Allt gameplay är just gameplay, medan narrativet drivs framåt av video. Eftersom det finns rätt mycket story, är vissa klipp så vansinnigt långa att skärmen ibland tonas ner på grund av inaktivitet. Ett moderniserat berättande hade varit trevligt, nu är denna bit i princip oförändrad sedan det första spelet i serien kom till Playstation 2. Dessutom är inte all dialog talad, utan en del är menybaserad, något jag upplever känns oharmoniskt.

Yakuza: Like a Dragon
Även om det i huvudsak är ett humoristiskt spel, så finns ett underliggande allvar, som dock endast framkommer i mellansekvenser.

När det kommer till de nyare problemen, hittar vi det faktum att Ryu Ga Gotoku Studio velat mer än de hunnit realisera. Yrkessystemet är klart underarbetat och tillför alltför lite, och eftersom spelet nu är ett rollspel, kan du inte längre rusa igenom det på samma sätt som tidigare. Eftersom jag initialt bara ville komma framåt i storyn, märkte jag hur vissa fighter kunde bli skoningslöst svåra. Du måste helt enkelt göra åtminstone en del sidouppdrag för att ha nog med level att ta dig an fiender.

Det känns ändå som petitesser att bråka om och faktum är att jag suttit som klistrad vid Yakuza: Like a Dragon. Storyn är spännande, dess gameplay varierat och de mycket omtalade striderna är helt i min smak. Dessutom trängs här ett ljuvligt persongalleri och några riktigt fina twister i historien som gör att intresset bibehålls. Det finns även en del fanservice för de som spelat föregångarna, utan att den som är ny ska känna att något missas.

Yakuza: Like a Dragon
Persongalleriet är ofta helt ljuvligt.

Grafiken är mestadels riktigt genomarbetad och skarp (jag har testat Xbox One-versionen), och omgivningarna är så övertygade att jag påminns om hur det är att strosa runt på regndränkta, japanska bakgator med neonljus och kulört reklam överallt. Det är en "äkta" japansk känsla jag inte upplevt lika stark i ett spel sedan jag lirade Shenmue för första gången. En del animationer känns dock som kvarlevor från tidigare delar och texturarbetet har vissa missar, men sammantaget får både teknik och design högt betyg från mig.

Mina förväntningar på Yakuza: Like a Dragon, var på förhand ganska ljumma. Dels hade Sega som sagt stuvat om mycket och dels var jag lite mätt på serien. Lyckligtvis är denna mjuka reboot precis vad Yakuza behövde och det retrodoftande stridssystemet är något jag verkligen älskar. Jag är tacksam över att Sega tog klivet och vågade sig på något nytt om detta är den grund Yakuza-serien kommer bygga på framledes - så går alla fans av japansk maffia en ljus framtid till mötes.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Bra stridssystem, suverän huvudperson, intressant värld, god variation, välskriven story, mycket att upptäcka
-
Jobbsystemet är underarbetat, gameplay och narrativ hålls isär
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Yakuza: Like a DragonScore

Yakuza: Like a Dragon

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags att få leva rövare som yakuza-gangster igen, denna gång med ett helt nytt fightingsystem...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy