Need for Speed Carbon: Own the City

Need for Speed Carbon: Own the City

Är det bärbara Need for Speed lika bra som de stationära varianterna? Mikael har pimpat sin Subaru Impreza och rejsat genom natten

Vi har redan recenserat Need for Speed: Carbon, här, men EA vore inte EA om de inte släppte varje spel till alla tänkbara format. Så hur kan PSP-versionen mäta sig med sina större syskon?

Upplägget är detsamma. Genom att utföra race mot tämligen anonyma motståndare på mörka stadsgator ska man erövra staden, stadsdel för stadsdel. Det finns fjorton områden med sju uppdrag vardera plus en boss, så på pappret verkar det finnas mycket att göra. I praktiken är det dock väldigt liten skillnad på de olika uppdragen och det handlar bara om att komma först till varje pris.

Med sig har man oftast en eller två medhjälpare som kan hjälpa till att vinna rejset genom mer eller mindre konkret fuskande. Resultatet är väl ungefär samma som när man plockar upp bonusförmågor i Wipeout genom att åka över lysande pilar, men det ger faktiskt en rätt trevlig känsla när man kallar fram sin rotekamrat för att preja framförvarande bil av vägen.

Och man behöver sina medhjälpare, främst för att tackla den extremt slumpmässiga spelbarheten. Need for Speed tillämpar strikt gummibandsfilosofi på hur datorbilarna rör sig och det spelar ingen större roll om du kör som en gud och hamnar ett halvt varv framför, man kan lik förbaskat räkna med att de hinner ifatt strax innan mållinjen ändå. Och omvänt går det ofta bra att köra ikapp även om du klantat dig och hamnat på sidled in i staketen och tappat tio sekunder.

Det stora problemet är väl att spelet inte kräver någon som helst skicklighet. Som Petter nämnde i sin recension av konsolversionen kan man i praktiken hålla in gasknappen och studsa mellan väggarna tills man hamnar rätt. Förutsatt att det finns några väggar alltså, för ofta kör man längs motorvägar breda som fotbollsplaner (only in America baby!). Å andra sidan tillåter inte kontrollen så mycket till finlir, då analogplattan känns allmänt sladdrig.

Om man vill överleva att spela spelet längre än en halvtimme (förutsatt att man inte är stor fan av ultrastandardiserad lättviktshiphop, vilket jag tyvärr inte är) bör man stänga av ljudet, för EA har som vanligt slängt in ett antal EA Trax av sedvanligt hemskt kvalitet. Ett tag trodde jag att det fanns en räddning då spelet låter mig redigera musiklistan och stoppa in MP3-låtar från minneskortet - en utmärkt idé. Men ack, dessa går bara att lyssna på i spelets menyer och i garaget, och på gatan är det bara samma skit igen.

Man kan å andra sidan ägna ganska mycket tid i garaget. Både din egen bil och dina två medhjälpares kan bytas ut, lackas om, trimmas och justeras. I urvalet finns alla klassiska sportbilar man kan önska sig, och trots att jag inte direkt är en bilfantast är jag glad att se några av mina favoriter som Chevrolet Corvette C06, Mazda RX-8, Subaru Impreza WRX och Ford GT. Men räkna inte med att få glida runt i en topptrimmad Ford GT direkt. Nej, som vanligt måste man först klara av stora delar av spelet innan man ens får chansen att köpa de bästa bilarna.

Need for Speed: Carbon är i bärbart format ett okej hantverk men jag ser ingen som helst anledning att fortsätta spela någon längre tid. Grafiken är helt okej och fartkänslan är riktigt bra, särskilt när man ligger bakom en kollega som drar en förbi motståndarna, men bristen på variation och den intetsägande bilfysiken gör att betyget hamnar på sexan.

Need for Speed Carbon: Own the City
Need for Speed Carbon: Own the City
Need for Speed Carbon: Own the City