Call of Duty: Black Ops Cold War

Call of Duty: Black Ops Cold War

Även om storyn överraskar på det bra sättet, råder det ingen tvekan om att multiplayer hade kunnat poleras mer, men vi är ändå nöjda med årets Call of Duty...

Låt oss bara vara ärliga. De flesta av oss som gillar Call of Duty-spel behöver inte läsa några recensioner eller andras åsikter för att avgöra om årets upplaga ska köpas eller ej. Hatarna kommer fortsätta hata, medan vi som gillar ser fram emot en actionpackad story innan det vankas förstklassig multiplayer i några veckor eller månader, varpå dedikerade spelare blir så bra att det inte är roligt längre. Du vet ganska exakt av vad du får med ett modernt Call of Duty-spel, trots att Black Ops-serien är känd för att erbjuda några intressanta vändningar. Detta är också åtminstone delvis fallet med Call of Duty: Black Ops Cold War - för här överraskar storyn på ett bra sätt.

Call of Duty: Black Ops Cold WarCall of Duty: Black Ops Cold War
Det vankas gott om råröj, men även flera lugnare sekvenser.

Du serveras nämligen vad jag tycker är en av de bästa historierna som serien någonsin har haft. Om inte den allra bästa. Naturligtvis bör du inte förvänta dig en tårdrypande historia som aspirerar på några priser för berättande, men undertecknad blev ändå så gripen av den här resan att jag inte tog en paus förrän eftertexterna rullade över skärmen. Redan då ville jag börja om. En av anledningarna till detta är att vi äntligen blir en riktig del av denna fascinerande värld. Här kastas du in i en slags blandning av psykologisk thriller och action där valfrihet är i fokus. I sann rollspelsanda kan både människor och handlingen påverkas av vad du bestämmer i karaktärsskaparen, vilka val du gör i dialoger, vilka sidouppdrag du slutför och vad du bestämmer dig för i olika situationer. Vi pratar inte om ett system lika djupt som i till exempel Mass Effect- eller Telltale-spelen, men med tre komplett olika slut och ett antal mindre variationer är det mer än tillräckligt att jag vill spela en tredje gång för att få uppleva allt. Speciellt eftersom spelet också är förstklassigt.

Maken till variation och spännande detaljer har jag aldrig sett i Call of Duty förut. Jag har smugit mig genom djungeln i Vietnam medan jag använde båge för att tyst döda fiender, flugit helikoptrar och sprängt allt i min väg samt dödat ett dussin fiender på några sekunder i klassiska maskingevärssekvenser, utforskat KGB:s högkvarter och valt från en mängd olika sätt att lösa uppdraget utan att skapa misstankar, varit på några galna resor i människors psyke i klassisk Black Ops-stil plus ett antal andra saker som jag inte kommer att spoila för er. Ovanpå allt finns dessutom två sidouppdrag som du har större chans att lyckas med genom att hitta samlarobjekt, slutföra valfria sysslor och utöva lite hjärngympa. Det känns nästan som att Treyarch gjort storyläget specifikt för mig. Det skadar heller inte att vapnen både känns och låter extremt bra, vilket naturligtvis även gäller i andra spellägen.

Storyn kan ta olika riktningar beroende på dina val.

Historien är trots allt en väldigt underskattad och onödigt utskälld del av Call of Duty-spelen, och jag har nog redan skrivit för mycket om denna aspekt för några av er. Men majoriteten av köparna öppnar plånboken nästan uteslutande för seriens förstklassiga multiplayer, och det här är också den främsta anledningen till att berättelsen får så mycket utrymme i min recension. Multiplayer är exakt som förväntat. Varken mer eller mindre. Det är lite snabbare än i Modern Warfare med lite mer arkadliknande animationer, och hälsomätarna över andra spelare ger en extra taktisk dimension.

Men som jag skrev i min förtitt för två månader sedan, så varierar kvaliteten ganska mycket i multiplayer. Underhållningsvärdet för VIP Escort beror helt på vilken bana du befinner dig på. De stora kan snabbt bli irriterande och tråkiga eftersom du sällan får öka din hjärtfrekvens innan ett skott från ingenstans dödar dig eller spelaren du eskorterar, medan de mer tätt packade banorna är mer engagerande då något kan lura runt varje hörn. Men samarbetslägen i Call of Dutys multiplayer är inte riktigt min stil, så VIP Escort lär jag inte spela mycket oavsett. Då är den större skalan i Combined Arms och Fireteam, med 24 respektive 40 spelare bättre, eftersom de två öppnar för vilken spelstil du vill ha i både välkända och nya lägen. Med både bra bandesign och användning av fordon tror jag att dessa lägen är en typ av hybrid av Battlefield och Call of Duty som kan förena de två spelarbaserna.

Call of Duty: Black Ops Cold War
Det finns flera riktigt bra multiplayer-banor, men tyvärr fler än vanligt som inte håller måttet med.

När det gäller banorna kan jag förstå varför Treyarch valde ut just de dessa till betan, för de är utan tvekan höjdpunkterna för mig även i det färdiga spelet. Armada är fortfarande den tydliga favoriten med sina vackra omgivningar och en bra blandning av korridorer och öppna ytor. Å andra sidan har vi till exempel Crossroads, som jag tycker är för öppen och tom för att passa mer än ett par spelstilar, liksom Nato-basen Garrison, som uppenbarligen lär bli camparens våta dröm. Kanske är jag bara gammal och långsam, men jag kan ju alltid hoppa in i Zombies-läget.

Just den delen är svår att recensera då bara en liten del av Zombies-hemligheterna har implementerats i veckan. Således har jag inte fått en indikation på hur välgjorda och utmanande "gåtorna" är, men jag har ändå fått smak för att vilja spela mer. De hemska varelserna du stöter på här kommer inte bara att kunna lämna power-ups när du dödar dem, utan även vapen och annan utrustning. Det är en underbar känsla att vara på väg att dö, bara för att se en fiende lämna ett sällsynt hagelgevär och granat. Nästan bättre än Nuke och Insta-Kill. Välj en favoritbana, använd din vapen-loadout från multiplayer, nyttja intressanta uppdateringar av klassiska perks (som du kan ha så många du vill av) och använd möjligheten att göra ett flyktförsök om kampen börjar bli för utmanande... och du kommer snabbt se storheten i detta. Det är iallafall tydligt att jag kommer att spendera mycket tid på att knacka zombieskalle framöver. Åtminstone efter en uppdatering eller två...

Call of Duty: Black Ops Cold War
Ronald "The Gipper" Reagan är med på ett hörn, vilket kanske inte är så konstigt då han ofta tillskrivs äran för att ha avslutat kalla kriget.

Jag är lite besviken på bristen av betydande förändringar i multiplayer och Zombies, men det är inte det enda som stör mig. Det är tyvärr uppenbart att Treyarch inte var tänkta att ha ett nytt spel klart förrän nästa år. Detta tåg går in på plattformen i full hastighet när det gäller teknik, så att säga. Du vet att något är allvarligt fel när din karaktär plötsligt hoppar några sekunder tillbaka i tiden. Även om bilduppdateringen fortfarande är underbara 60 bilder per sekund, kämpar några av filmsekvenserna desto mer. Ibland sjunker de till runt 15 eller 20 bilder per sekund under en längre tidsperiod. Och den ofta imponerande belysningen går ibland helt bärsärk och får skuggor och ljus att blinka så mycket att spelet borde ha fått en epilepsivarning, och jag har även drabbats av tre fall av oändliga laddningstider till Playstation 4 Pro som jag recenserat till. Förhoppningsvis kommer den numera obligatoriska 'day-1 patch' att fixa något av detta - men om det blir så och isåfall vad vet jag faktiskt inte.

Jag hoppas att jag inte verkar för negativ här, för det är främst bara besvikelsen att det mesta utom kampanjen känns som en förlängning av Black Ops 4 samt att det tekniska avslöjar att Treyarch var tänkta att ha till nästa jul på sig. Call of Duty: Black Ops Cold War är trots allt ett mycket bra spel, i synnerhet kampanjen som alltså är gripande samtidigt som det levereras fräna uppdrag och spännande valmöjligheter. Allt detta är sedan förpackat i det läckra gameplay och den ljuva ljudmixen som serien är känd för samt även en handfull utmärkta multiplayer-banor, en lovande Zombies-del samt löften om mycket mer gratis innehåll i framtiden. Det råder ingen tvekan om att Call av Duty-fans med gott samvete kan köpa årets upplaga. Du får dock vara beredd att förbise opolerad teknik, fler tråkiga multiplayer-banor än vanligt samt en brist på innovation.

8 / 10
+
Underbar kampanj, vapnen känns klockrena, suverän ljudbild, välbekant gameplay, 60 bilder per sekund, Zombies lovar gott