Let's Sing 2021

Olof och frugan har sjungit karaoke för kung och fosterland i vardagsrummet. Läs hans recension...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Plastgitarrer, trumreplikor, Guitar Hero och Rockband i all ära, enligt mig går dock inget upp mot klassisk karaoke. Det ligger mångt och mycket i enkelheten och spontaniteten; det behövs inga dyra tillbehör och ingen som helst förkunskap för att kunna vara med. Ofta kan ju inte ens världskända artister sjunga ordentligt, så varför skulle inte gemene man kunna ta plats åtminstone på vardagsrumsgolvets scen?

2004 gick startskottet för konsolbaserad karaoke när Singstar gjorde storstilad entrée. Det skulle sedan komma att mer eller mindre definiera och märka 00-talets Playstation-era som en familje- och partyvänlig konsol tillsammans med spel som Guitar Hero och Buzz the Music Quiz. Men i takt med ett förändrat spelklimat där Singstar försökte pånyttfinna sig själv med gimmickartade move-kontroller och en free to play-version, så drogs pluggen slutgiltigt ut i januari i år.

Sen 2016 har istället de franska utvecklarna på Voxler tagit över stafettpinnen för att leverera karaoke i tvspels-tappning, och det har sen dess pumpats ut ett minst ett nytt Let's Sing om året, därtill ett med Queenlåtar och ett med countryhits. Ni hör kanske vart det barkar, men låt mig först beskriva spelandet i sig.

Let's Sing 2021
Let's Sings representativa publik

Jag och frugan hade i förväg bullat upp med biff, potatis, sås och dryck för att ta oss an spelet på bästa möjliga humör. Karaoke är ju inget man gör på egen hand, lika lite som att jag spelar frågesport eller schack mot datorn. Let's Sing 2021 erbjuder visserligen ett enspelarläge men det har jag inte ens bemödat mig med att testa.

Tillsammans märkte vi snart att till skillnad från exempelvis Singstar behövs här inga mikrofoner, vilket måste ses som ett nästan revolutionerande drag för karaokespel. Upp till fyra personer kan vara med på en gång, och vi synkar bara våra telefoner via Let's Sing-appen och använder dem som ljudingång. Det visar sig funka hur bra som helst och vi upplever inga som helst brister i synkning och koppling.

Vi drar ner gardinerna och tar plats framför soffbordet, därefter ska vi välja bland spelets 30 låtar. Först av allt måste jag säga: 30 låtar? Jag kan inte ge upp tanken på att det känns lite väl snålt. Guitar Hero brukade bjuda på närmare 50 stycken, och utan att ha någon som helst insyn i hur spelutveckling går till så tycker jag ändå att jämförelsen faller ut till Let's Sings nackdel.

Let's Sing 2021
Billie Elish - monotonins ansikte

Men det har givetvis ingen som helst betydelse om de fåtal låtarna är bra och roliga att sjunga. Förstnämnda är förstås väldigt svårt att orda om. Jag kan inte med rätta sitta här och klaga på att jag inte ger ett "rött korvöre" för topplistemusik och inte skulle ta i majoriteten av dessa 30 låtar med tång; låtarna kan ju, som sagt, fortfarande vara väldigt roliga att sjunga. Det är allt som faktiskt spelar roll.

Problemet är att dom inte är det. Det är inte ett dugg roligt att upprepat sjunga med till Justin Biebers monotona låt Yummy, Lumineers folkpoppigt trista Ho Hey, eller Imagine Dragons robotiska Thunder. Jag upplever precis samma sak som med Guitar Hero 3, där Neversoft helt saknade den tidigare utvecklaren Harmonix fingertoppskänsla för vad som var roligt att spela. Neversofts låtar var kanske bättre, men ingen med hjärtat på rätt sida kan säga att When You Were Young med The Killers har en spännande gitarrslinga. Voxler har med Let's Sing 2021 helt enkelt gjort precis samma misstag och börjat i fel ände. De har valt ut låtar enbart utifrån vad publiken kan tänkas gilla att lyssna på, inte vad som är roligt att sjunga.

Som botemedel vänder jag mig till in-game-butiken, vilket jag föreställer mig att det är fler som kommer göra, och till min häpnad finns där i skrivande stund runt 35 låtar att köpa i paket om fem för 49 kronor styck. Det är inget annat än en prismodell av guds nåde som jag inte har det minsta övers för, och då ska man minnas att bas-spelet går för cirka 400 kronor. Det värsta är att det bland låtpaketen finns verkliga klassiker som Total Eclipse of the Heart, vilket är en uppenbart fantastisk låt att sjunga i duett, uppblandat med fyra andra låtar jag inte vill ha att göra med. Jag köper hur som helst loss paketet där nämnda låt ingår, och en med the Cures Boys Don't Cry. Sen fortsätter vi att sjunga i delvis förnyad glädje, något smolkat av att dessa låtar såklart skulle ha ingått från början.

Let's Sing 2021
Hela listan på grundspelets "odödliga klassiker"

Mellan låtarna går vi upp i nivå och låser upp möjligheten att göra egna så kallade Mix Tapes, det vill säga spellistor, och olika karaktärsikoner. Spellistorna tillåter dock inte mer än fem låtar vardera, och alla karaktärer ser ut som något från Fortnite. Att dom inte utökade förstnämnda och helt skippade sistnämnda är bortom mitt förstånd. Förresten skulle dom ha skippat hela nivåsystemet överhuvudtaget. Det finns några olika spellägen också, men vem bryr sig om det när låtarna inte är på plats. Det är många prioriteringar som inte är på sin plats vad gäller Let's Sing 2021.

Hela spelet får mig att tänka på skivor som Absolute Hits 2015. I en tid när Spotify och streaming omvärderat vårt sätt att ta del av musik sen ett decennium tillbaka, så känns hela konceptet med ett fåtal utvalda låtar till överpris otroligt daterat. Karaoken som sådan fungerar ju underbart bra. Frugan vinner i nio fall av tio (Boys Don't Cry tog givetvis jag hem) eftersom hon är den bättre sångaren, och spelet är överlag helt smärtfritt vad gäller själva sången. De övriga omständigheterna jobbar dock inte till spelets fördel, och jag har därför rätt svårt att rekommendera denna medelmåtta till spel, oavsett hur stor karaokefantast du kallar dig. Let's Sing 2021 definierar vår tid lika mycket som nämnda samlingsalbum. Det vill säga inte alls.

5 / 10
+
Problemfri synk via telefon, sångmomentet fungerar fantastiskt