Need for Speed: Hot Pursuit 2

Need for Speed: Hot Pursuit 2

Det som Petter saknar allra mest på svensk television är biljakter. Nu får han istället "avbryta" Rapport och spela lite PS2. Det är nästan som på riktigt.

Alla som gillar biljakter räcker upp en hand. Nu räcker säkert alla fullt friska människor räcker genast upp båda händerna och börjar frenetiskt prata om allt från flyktbil till förare och tillhörande polis. Jag älskar biljakter, kanske till och mer än rally, eller basket. Nä, nu överdrev jag. Glöm det sista. Rally och basket är mitt gebit liksom, men biljakter, aaaah. Jag drömmer mig bort, vem hänger med? Då Steve får jagis nedför San Fransiscos hissnande backar i Bullit, sittandes i sin egen Mustang Shelby GT. Jagad av en av världshistoriens manligaste och mest självklart coola fordon, nämligen Dodge Charger, då fnittrar jag okontrollerat. Vilken biljakt! Alla som sett den håller med, ni som inte... spriiing! French Connection, The Italian Job, Vanishing Point, Smokie and the Bandit, Dukes of Hazard, Ronin, The Rock -alla innehåller de biljakter värda att dö för. Men, ja. Nog snackat om filmjakter nu, jag har spelat Hot Pursuit 2 och som du säkert redan förstått handlar det om en enda lång, trivsam biljakt där du är skurken, fartsyndaren. Den där killen med mustasch som inte är rädd för snuten.

Upplägget är detsamma som i föregångaren. Vi snackar en stiligt presenterad arkadräcer där allt kretsar kring biljakter mellan poliser och brottslingar. Spelet är proppfyllt av läckra detaljer och urvalet bilar är precis det häftigaste man kan hitta i en alldels för dyr bilhall. Pojken i mig myser när jag kränger Ferarris Maranello eller Lamborghinis Murcielago kring EA's härliga landsvägar, detta är ett simpelt spel, fyllt med självklara saker men det underhåller mig på helt rätt premisser.

Spelkontrollen är precis som upplägget lika självklart som att Mäki luktar illa. Bilarna överstyr ganska kraftigt och väggreppet är givetvis oerhört överdrivet. Fartkänslan är precis som i tidigare spel underbar och vissa gånger suger det till sådär härligt i magen då man svischar förbi ännu en poliskontroll. Att bli jagad av polisen är roligt och väldigt välgjort i Hot Pursuit 2. Biljakten börjar alltid med att man kör förbi en fartkontroll eller en parkerad polisbil varpå man jagas av honom den första halvan av banan. Ofta är en polisbil ingen större utmaning och är ganska enkel att bränna ifrån. Värre blir det dock allt eftersom då polisen bakom kallar in polishelikoptrar, vägspärrar och massor av vilt patrullerande kollegor. Poliserna håller hela tiden kontakten med varandra via polisradio vilket man själv givetvis har full tillgång till. Det är faktiskt bland det bästa i hela spelet då man knycklar snutarna mot vägkanten och vräker om den i andra filen varpå de skriker högt åt varandra.

Grafiken håller inte samma höga klass som upplägget och spelbarheten även om den är ganska bra. Need For Speed: Hot Pursuit 2 ser lite väl mycket ut som sin föregångare fast med fler grafiska effekter och trots välgjorda bilmodeller och halvsnygga miljöer förblir jag skeptisk. EA som den sista tiden bland annat släppt Shox tycks ha full koll på maskinen som sådan och borde definitivt ha kunnat klämma ur mer. Rök, dimma och ljus är allt sparsamt fördelat och explosionerna är ganska fula. Jag hade velat se lite snyggt dis på vägen vid gryning, några virvlande höstlöv längs bergvägarna och snyggare miljöer.

Need For Speed: Hot Pursuit 2 är ett spel som i all sin enkelhet lyckas med något som många, många andra bilspel aldrig gör, nämligen roa på helt egna premisser. Detta är på alla sätt en lyckad titel för alla som drömt om att blåsa snuten i en knallgul Lamborghini.

Need for Speed: Hot Pursuit 2Need for Speed: Hot Pursuit 2Need for Speed: Hot Pursuit 2Need for Speed: Hot Pursuit 2
7 / 10
+