Svenska
Gamereactor
recensioner
Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise

Hör och häpna: Olof har boxats framför tvn! Ger denna ovärdiga träningsform lön för mödan? Läs hans recension, så ska du få höra...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag vet, det börjar bli rätt tröttsamt att skriva om hur Corona förändrar och omvärderar vårt sätt att leva och spela. I spelkritikens fall tog det väl fart på allvar med Animal Crossing i våras, och diskussionen handlade om hur "i tiden" den sortens verklighetsflykt och eskapism låg, och visst låg det någon sanning i det. Det fortsatte sen med Last of Us 2 där somliga valde att dra överdrivna paralleller till hur samhället kunde se efter ett pandemiutbrott. Vissa liknelser är helt enkelt snyggare än andra.

Men inte heller jag är oskyldig. Jag drog till exempel stora växlar i min recension av Hades, och även om jag förstår att det börjar nå någon form av bristningsgräns för hur intressant det är att läsa om hur vår verklighetsuppfattning och syn på spelande förändrats, så tycker jag att det är viktigt att placera varje spel i sitt tidsmässiga sammanhang. I fallet Fitness Boxing 2: Rhythm and Exercise kan jag inte heller undgå fällan; det är åtminstone på pappret oerhört relevant med ett träningsspel när jag får upprepade mail från mitt gym angående nya restriktioner samtidigt som årets första, skånska snö blåser mig i ansiktet på vägen hem från matbutiken.

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise
Fortnite Boxing 2

Likt Wii Fit, som får anses vara det spel som förde in träningsspelen i rampljuset på riktigt, är premissen i Fitness Boxing 2 träning enligt kalenderschema om 30-60 minuter per dag. När jag för första gången trär på de plastiga tillhyggena med säkerhetsrem till mina Joy Cons, så är det också med tanken att hålla en tight träningsrutin. Varannan dag, säger jag till mig själv. Det får vara lagom. Tur då att jag fick spelet så långt i förväg inför recensionen, för jag drabbades av en så fruktansvärd träningsvärk efter första passet att jag fick vänta i en halvvecka innan jag kunde återuppta träningen.

Hur som helst: jag börjar med att starta upp ett träningspass. En lättklädd kvinna liknande något från Fortnite, precis som all slapp karaktärsdesign tydligen ska se ut idag, instruerar mig att stretcha. De lågupplösta texturerna börjar skarva mot varandra och axeln ser ut att skära in i armen på henne; jag bara gapar, och det beror inte på den malplacerade klädseln. Instruktören utgör det enda uppritade, grafiska elementet på hela skärmen, och inte ens det kunde utvecklarna sett till att fixa. Såväl design som grafisk teknik är verkligen, verkligen undermålig.

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise
Jag hade hellre boxats till War Pigs eller Enter Sandman

Efter två minuter fantasilös stretchning tar i alla fall själva huvudmomentet vid, boxningen. Det ser ungefär ut som Guitar Hero, med ikoner som kommer flygandes nedifrån och upp i två spalter, en för höger och en för vänster hand, och i takt med musiken ska jag pricka in rätt slag för att få högre poäng. Hela tiden står den lättklädda kvinnan i centrum mellan spalterna och ger mig helt värdelös, statisk feedback som inte har ett dugg att göra med hur jag boxas. Trots att jag sätter perfekta slag får jag höra att jag inte hänger med med högerarmen, att jag ska "follow through", "keep up my posture" och så vidare. När jag missar kan jag istället få höra "keep it up" och "looking good". Det är mil ifrån känslan av en riktig, dynamisk träningsinstruktör; det känns istället som en dåligt programmerad hög med pixlar. Precis vad det är, alltså.

När jag av misstag förväxlar ikonen för en högerkrok och istället råkar göra en uppercut, och ändå får poäng, börjar jag experimentera med hur väl spelet känner igen mina rörelser. Inte alls, ska det visa sig. Det finns bara två kriterier istället för de utlovade tre: slåss med rätt hand och i rätt tid, trots att spelet växelvis också byter vilka slag du ska utföra. Det är jämförbart med om Guitar Hero skulle ha accepterat ditt spelande bara du tryckte ner en knapp - vilken som helst - när en ikon dök upp på skärmen, och därmed fungerar inte Fitness Boxing 2s huvudmoment överhuvudtaget. Så var det avklarat.

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise
Träna till ingens favoritlåtar någonsin!

Som ovan boxare - jag kan med viss stolthet säga att jag aldrig varit med i någon form av slagsmål, arrangerad eller inte, överhuvudtaget - hade jag förstås uppskattat om spelet faktiskt kunnat avläsa mina slag och ge mig feedback, och på så sätt kunnat utgöra grunden för lite riktig träning. Det hade faktiskt kunnat bli riktigt spännande att förbättra mina tekniker och se en utvecklingskurva. Nu blir det istället ett slags hafsigt dansspel där jag visserligen jobbar upp en del svettningar, men det finns det betydligt roligare sätt att göra på, om du förstår vad jag menar - jag joggar hellre. Att man efterhand låser upp nya slag och variationer spelar ingen roll när jag inte vet om jag gör rätt eller inte, och spelet inte gör någon sak av att inte bry sig om det.

Om jag då omformulerar Fitness Boxing 2 från ett träningsspel till ett rytm- och dansspel, eftersom det ändå får anses vara den mest fungerande aspekten, då måste ju musiken vara på sin plats. Det finns ett trettiotal coverlåtar på kända hits i stil med Katy Perrys Hot N Cold, vilka alla har gemensamt att dom är om möjligt än mer själlösa än sina originalversioner, och därtill helt omöjliga att känna igen. Det finns inte heller möjlighet att lägga in sin egen musik; det är dom här, verkligt demotiverande låtarna du dras med i 30-60 minuter åt gången.

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise
Klä ut småflickor? Smakfullt!

Varje boxningspass avslutas sedan med stretching, precis lika fantasilös som den inledande, och det slår mig: varför behöver träning vara så sexualiserat? Gym har ju rent generellt dragits med detta problem genom åren, det är ett faktum få kan bestrida. Många minns eller har kanske hört talas om hur i grunden oskyldiga träningsformer, som den Susanne Lanefelt praktiserade med sitt program Gymping i mitten på 80-talet, kom att bli sexuellt präglade. Nu ska alltså även boxning osa könshormoner, och Fitness Boxing 2 låter dig ta med denna tveksamma aspekt in i ditt eget vardagsrum. Förutom nya slag och träningspass kan jag nämligen låsa upp små, små bikinis till min barnsligt designade tränare. Jag byter då instruktör till en något mognare - men inte bättre designad - muskulös man med kilometerbred bringa och korsettsmal midja. Karaktärsdesignen är nog det enda som speglar någon form av fantasifullhet hos utvecklarna, vars kollektiva psykes innersta begär jag inte vill ha någon som helst insyn i.

Slutsatsen blir att jag rekommenderar vilka som helst träningsformer utom Fitness Boxing 2: Rhythm and Exercise, Corona eller inte. Det fungerar inte alls som träningsspel, det är otroligt tråkigt som rytmspel, och ingen vill ha ett ytterligare, förtäckt sexualiserat spel överhuvudtaget. Plocka fram din gamla Wii Fit-bräda, köp Ring Fit eller en yoga matta, pälsa i värsta fall på dig med dubbla lager kläder och ge dig ut i snöstörmen. Vad som helst egentligen, utom just det här.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Jag blir faktiskt rätt svettig
-
Avsaknad av teknisk feedback, kass igenkänning av slag, design och grafik, musiken, sunkigt avklätt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy