Svenska
Gamereactor
recensioner
World of Warcraft: Shadowlands

World of Warcraft: Shadowlands

16 år efter premiären är Blizzards hyperpopulära onlinerollspel fortfarande relevant. Gamereactor har delat ut betyg till den senaste expansionen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Shadowlands kan vara en av de mest relevanta delarna ur World of Warcraft-historien, eftersom den delar många likheter med Cataclysm, en expansion som förändrade Azeroth och spelet i allmänhet - för alltid. Precis som Cataclysm är några av Shadowlands mer relevanta nya funktioner och förändringar inte ens knutna till själva expansionen, som level-reduceringen, den nya initiala zonen och omformuleringen av hela level-strukturen som gör att man som spelare själv kan välja hur man vill spela och utforska äventyret.

World of Warcraft: Shadowlands
Rent tekniskt syns det ju såklart tydligt att detta är ett lastgammalt spel, men estetiken är bättre än någonsin.

Detta är tillgängligt för alla spelare - med mycket gratis för alla med prenumeration - och innebär att det aldrig har varit en bättre tid för spelare att försöka eller återvända till World of Warcraft. Med detta sagt bör det komma ihåg att Shadowlands bara är början, eftersom mycket innehåll kommer att komma under de följande månaderna och till och med åren. Shadowlands följer en mycket linjär väg, mer så än tidigare expansioner, eftersom de nya områdena (det finns fem) måste låsas upp i en specifik ordning genom huvudkampanjen. World of Warcraft presenterar vanligtvis sina kartor som en stor öppen värld, men Shadowlands fungerar annorlunda och presenterar ett centralt område - Oribos - med portaler till de andra områdena - Bastion, Maldraxxus, Ardenweald, Revendreth och Maw. Områdena själva är stora, med mycket att göra och olika teman. Bastion ser ut som paradis, Maldraxxus är en ödelagd zon med odöda och monster, Ardenweald är tillägnad naturen, Revendreth är i grunden en vampyrzon och Maw är en dyster och öde mardröm.

De fyra huvudzonerna, Bastion, Maldraxxus, Ardenweald och Revendreth, inkluderar sitt eget förbund med karaktärer och berättelser som spelaren kan följa. Efter att ha nått nivå 60 (den nya "gamla" max-nivån) och efter att ha slutfört huvudberättelserna för varje förbund, måste spelaren välja ett, och låsa upp uppdrag, färdigheter, platser och belöningar, specifikt för det valda förbundet. Det finns mycket att göra efter att ha nått nivå 60, med nya uppgraderingssystem för karaktären, specifika mål. En stor funktion i Shadowlands är Torghast: Tower of the Damned, ett torn inspirerat av rogue-lite-genren. Tornet består av flera våningar, med olika varelser och fällor, och till slut måste du möta en boss för att gå vidare till nästa våning. Om du dör måste du börja om med en ny slumpmässigt genererad struktur och layout.

World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
Det finns gott om nyheter här och ett omgjort levelling-system.

Sedan har vi det mer traditionella innehållet i form av fängelsehålor. Varje område har en specifik dungeon som varar mellan 20 och 30 minuter och har bossar med några intressanta idéer. Castle Nathria kommer att vara den första raiden, som kommer den 8:e december, vilket innebär att vi inte har provat det ännu. Det betyder att, även om det redan finns mycket innehåll tillgängligt, kommer det fortfarande mycket Shadowlands-material i framtiden, och det har konsekvenser för själva berättelsen såklart. Även om det var trevligt att följa berättelserna från varje område och förbund kände jag under min genomspelning att huvudberättelsen, som involverade Sylvanas, The Jailer och de andra centrala karaktärerna i World of Warcraft, kunde ha utvecklats lite mer. Varit lite djupare. Mer innehållsrik. Det finns några överraskningar, men interaktionen med dessa karaktärer, särskilt skurkarna, är relativt svag.

Blizzards art-avdelning är en av de bästa i branschen, och här har de gjort sitt yttersta. Från de majestätiska slätterna i Bastion till de gotiska palatsen i Revendreth briljerar Shadowlands med en fantastisk estetik. Det är omöjligt att dölja att World of Warcraft är ett 16-årigt spel, vilket naturligtvis begränsar vad som är möjligt att göra, men inom dessa tekniska begränsningar har World of Warcraft en spektakulär visuell kvalitet. När det gäller ljudspåret kan jag enklast beskriva det som episkt, varierat och minnesvärt.

World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands
Att Blizzard lyckats hålla ett 16 år gammalt onlinespel vid liv på det sätt som de gjort, måste applåderas.

Shadowlands introducerar mycket bra innehåll för spelare att uppleva. Jag saknar större nya funktioner som i nya spelmekaniker, klasser och raser, men med tanke på det arbete som Blizzard var tvungen att göra för att stuva om level-upplevelsen och dess grundläggande struktur, är det förståeligt att de väljer att spela det säkra kortet just nu, just här. Shadowlands revolutionerar inte World of Warcraft, men det är mer än tillräckligt för att ett 16 år gammalt onlinerollspel ska kännas lika relevant som det gjorde 2004.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Underbar design, det finns en del väldigt minnesvärda berättelser inbakade här, grymt fin level-upplevelse, inte en bugg så långt ögat når
-
Inga nya raser, inga nya karaktärsklasser, gammalt rent tekniskt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy