Yoshi's Island DS

Yoshi's Island DS

Yoshi är tillbaka i ett eget spel. Denna gång har han inte bara en grinande Mario att ta hand om, utan fyra skrikande ungar...

Efter att en av Nintendos mest meriterade doldisar, Takashi Tezuka, var klar med det nästan löjligt bra Super Mario World, tyckte Nintendo sig vara färdiga med plattformsspel i två dimensioner. Eller nästan i alla fall. Några år senare kom nämligen en helt fristående uppföljare kallad Super Mario World 2: Yoshi's Island som hade ett totalt annorlunda spelsätt, helt annan grafikstil och dessutom saknade Mario i huvudrollen.

Den hade istället tagits över av evige partnern Yoshi, och Mario var inte mer än ett gnälligt knyte som behövdes barnvaktas in absurdum. Spelet föll inte alla på läppen på grund av sitt annorlunda koncept, men helt klart hade det sina kvaliteter och bland dem som inte skaffade en Playstation eller Saturn tidigt fick det enormt hög status.

Sedan dess har det dock varit ganska tyst. Visst gjordes ett spel enkom åt fansen i och med Nintendo 64-spelet Yoshi's Story och visst kom det riktigt finurliga arkadliknande Yoshi Touch & Go relativt nyligen, men det är ändå inte alls samma sak. Tills nu. Kanske har Nintendo fått blodad tand efter de smått obegripligt stora - och välförtjänta - framgångarna med New Super Mario Bros?

För att inte bara göra en renodlad uppföljare har Nintendo sett till att göra livet extra jävligt för Yoshi genom att han inte bara behöver ansvara för en skrikig unge utan fem. Nu finns bebisvarianter Mario, Donkey Kong, Peach och självaste Bowser. Likt i Mega Man-spelen får Yoshi olika förmågor beroende på vilket grinande knyte han släpar omkring på, vilket gör att man hela tiden måste växla mellan dem för att kunna tillgodogöra sig allt på banorna.

Baby-Mario gör att Yoshi kan tjurrusa och får speciella M-block att synas medan Peach och hennes pimpinetta paraply gör att Yoshi kan flyga uppåt i luftströmmar. Min personlige favorit Bowser är som vanligt roligast och så länge Yoshi släpar på den lille elakingen kan man attackera med hederliga eldkvastar.

Annars är det mesta sig likt från föregångaren. Man äter fiender för att få ägg att knocka andra fiender med, blir man träffar tappar man sin bäbis som snabbt måste räddas och banorna är lika sinnrikt designade som sist. De båda skärmarna fyller ingen annan funktion än att man ser mer av världen (sånär som på en bossfight) och den tryckkänsliga skärmen används inte alls. Sistnämnda är jag mest glad över eftersom det inte hade tillfört ett jota.

Även om spelet mestadels är riktigt underhållande när jag dansar fram med Yoshi genom de extremkulörta landskapen, kan jag ändå inte låta bli att kännas att något saknas. Dels känns hela babybytargrejen lite småkrystad och som en nödlösning för att ge spelet mer variation. Men jag upplever också spelet som lite för enkelt och fullständigt bombarderas med extraliv. Det förtar lite av tjusningen och gör att man inte alls behöver ha samma fokus.

Nej, jag förmodar att min tvekan är ett kvitto i sig på att Yoshi's Island DS inte riktigt lever upp till sin föregångare. Det är ett habilt hantverk, men saknar den där extra lilla magiska gnistan som får Nintendo-spel att kännas sådär speciella som nästan bara Nintendo-spel kan göra. Trots det så är det ett genommysigt och varierat spel som passar för alla åldrar. Äventyret är visserligen i kortaste laget men kan med fördel spelas om flera gånger eftersom man kan nå helt nya ställen genom att använda andra Nintendo-ungar.

Det resulterar i betyget sju och jag kan verkligen rekommendera den som älskar föregångaren att skaffa även detta. För er andra är det ett mycket trevligt äventyr som är som gjort för kortare spelsessioner, men räkna inte med samma längd, innehåll och underhållningsgrad som New Super Mario Bros. Stabilt, som Sveriges sannolikt mest kände sjungande tandläkare skulle säga.

Yoshi's Island DSYoshi's Island DSYoshi's Island DSYoshi's Island DS
7 / 10
+