Tony Hawk's Downhill Jam

Tony Hawk's Downhill Jam

Petter har störtat nedför backen tillsammans med Tony Hawk i hans Wii-premiär

Mina skateboardfärdigheter har aldrig varit något att skryta om. Jag, som många andra, levde på rullbrädan under stora delar av åttiotalet (jag vet, jag är gammal) men kom egentligen aldrig längre än "Kolla grabbar vicken vurpa jag slänger på nurå!!" *rakt in i en garagevägg*. Lite Jackass över det hela med andra ord... fast Östersund-stylee, med (hemsk) hockeyfrilla och (ännu hemskare) jeansväst.

Skateboardspel är väl kanske heller inget jag favoriserar, eller någonsin varit särskilt bra på - men trots allt spelat en hel del. Förutom att jag recenserat en hel drös Tony Hawk's Pro Skater-spel genom åren har jag även satt tänderna i diverse andra skateboardspel såsom MTV Sports: Skateboarding, Trasher och Disney Sports Skateboarding.

Och efter att ha spenderat ett tiotal timmar tillsammans med Tony Hawk's Project 8 till både Xbox och Xbox 360 har jag under de senaste tre dagarna levt mitt liv i en nedförsbacke, tillsammans med en betydligt mer pålitlig och ilsnabb skateboard.

Tony Hawk's Downhill Jam är precis vad det låter, ett downhill-spel som fungerar som ett ganska traditionellt racinglir, fast ombord på en rullbräda. Det mest anmärkningsvärda med spelet, förutom den höga farten och ett flertal ogenomtänkta detaljer, är fartkänslan och hur spelkontrollen utformats. Svänger gör man nämligen inte på traditionellt vis genom att klicka på styrkrysset - utan istället genom att luta Wii-fjärren till vänster eller höger.

Styrkrysset används istället för att sparka och slå (japp, men sparkas faktiskt i det här spelet) och knapp 1 och 2 till att utföra diverse trick. Med i spelet är givetvis Tony Hawk himself men förutom honom finns här inte en enda licenserad åkare från verkligheten. Istället har Activision proppat Tony Hawk's Downhill Jam med en hel drös urfåniga stereotyper.

Upplägget kretsar kring fart... och fart (nämnde jag fart?). det handlar om att åka fort, som attans, och för att kunna åka så fort som det bara går gäller det att samla turbokraft, eller "zone bone-power" som det så coolt heter. När man åkt tillräckligt snabbt utan att köra in i någonting en stund samt utfört en rad coola trick kan man aktivera "Zone Bone-mätaren" genom att skaka Wii-fjärren. Man uppmuntras även att ska afjärren om man råkar trilla av brädan, då för att ruska av sig smärtan (förmodligen).

Det största peoblemet med spelkontrollen är inte att man måste luta fjärren för att svänga, det fungerar faktist riktigt bra. Det största problemet är att man måste hålla i kontrollen med båda händerna för att kunna slåss och göra trick samtidigt som man lutar den. Detta innebär att man oftast måste luta hela överkroppen, speciellt i toktvära kurvor, vilket skapar en ihärdig frustration. jag kan njuta betydligt mer av Tony Hawk's Downhill Jam och det grymma fartkänsla som spelet erbjuder om jag släpper den ena handen och bara koncentrerar mig på att åka snyggt och luta mig i rätt ögonblick hela tiden.

En annan svaghet i Tony Hawk's Downhill Jam är bandesignen, helt klart. Banorna är oftast ganska krångligt gjorda och innehåller massor av genvägar och hemliga passager. Detta resulterar ofta att det sköna flyt som racingen annars innehåller avbryts av att man fastnar i något avlägset parkeringshus eller hamnar åt fel håll då man försöker tyda alla de röda pilarna som pekar ut färdriktningen åt en. Tillsammans med ful grafik och mycket primitivt ljud skapar detta en spelupplevelse som känns gimmick-artad och smårolig till en början med efter ett tag känns irriterande.

Trots detta är dock Tony Hawk's Downhill Jam värt betyget godkänt. Om inte annat så för god fartkänsla och ett bra tricksystem.

Tony Hawk's Downhill JamTony Hawk's Downhill JamTony Hawk's Downhill JamTony Hawk's Downhill Jam
5 / 10