Everspace 2

Vi har spänt fast säkerhetsbältet, plockat på hjälmen och begett oss ut i rymden för att betygsätta Rockfish Games efterlängtade uppföljare till Everspace

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Att dö eller inte dö är det som är den stora frågan. Everspace spelen har gått igenom samma förvandling som Dawn of War 2 gjorde. Istället för att spela som en "rogue light" med fokus på omspelningsvärde är uppföljaren designad annorlunda. I Everspace 2 får vi istället ett rymdactionspel med inslag av rollspel och en öppen spelvärld. Detta spel är mindre linjärt än sin föregångare och har lagt mer krut på att berätta en historia i en spelmotor som målar upp vansinnigt läcker grafik.

Everspace 2
Storslagna miljöer väntar dig.

I uppföljaren får vi åter inta rollen som Adam Roslin en klon som i detta spel inte kan återuppstå igen i en ny kropp. Det innebär att när du dör så är det "game over" och du får ladda en sparfil. För en del som uppskattade föregångarens fokus på omspelning kan den nya riktningen verka frånstötande. Min upplevelse med Early Access-portionen är att detta är spelet de egentligen ville skapa men inte hade resurser för. Det är också imponerande vad en liten studio på runt 20 personer kan åstadkomma.

Visuellt är spelet fantastiskt. Föregångaren var ett av det mest tekniskt vackra spelet från en mindre utvecklare 2016. Uppföljaren är inget undantag allt från asteroidbälten, planeter och rymdstationer är alla detaljerade med fantastisk ljussättning. Om du exempelvis går in i fotoläget och zoomar in på en obetydlig del av motorn är de små klisterlapparna fullt läsbara. Även när du susar i snabba hastigheter i denna arkadtitel och spränger rymdskepp så kan de nästan tävla med stortitlar med en upp till 100 gånger högre budget. Everspace 2 låter också bra, allt från gröna laserstrålar till blixtar av elektricitet är trovärdiga och låter krispigt.

Everspace 2
Darth Sidious hade varit stolt.

I Early Access fick jag tillgång till att flyga ett antal klasser av rymdskepp. Jag hade möjlighet att prova Sentinel, Scout, Striker, Interceptor, och Gunship som alla har sina egna styrkor och svagheter. Varje klass har förutom ett visst antal platser för vapen, en ultimat förmåga, föremål du kan använda i strid och förmågor du kan köpa eller hitta i världen. Du har också möjlighet att uppgradera rymdskeppens statistik inte olikt ett rollspel. Din karaktär har också egna unika perk-poäng som du kan välja mellan när du går upp i level.

Varje klass är distinkt, du börjar spelet i en Sentinel - ett rymdskepp som är bra på allt men inte specialiserad på något. Detta rymdskepp delar Darth Sidious kärlek för blixtar. När du aktiverar dess ultimata förmåga omgärdar sig skeppet i blåa blixtrar som de sedan kan skjuta rakt fram och sopa bort allt motstånd. Scout är en annan typ av skepp som namnet antyder är skört men snabbt. Min strategi blev att använda långdistansvapen och dess hastighet för att slå ut mål. Det gör mer skada på avstånd och med sin ultimata får det osynlighet och 300% extra skada med det första skottet. Interceptor klassen är mer specialiserad på medelavstånd och dess specialförmåga ökar skadan under en kortare period på sina vapen. Dessa klasser går att jämföra med klasser i ett traditionellt rollspel.

Everspace 2
Laservapen som dessa att slå ut baser och fiender med kommer i olika färger.

Striker-klassen är mer av en närstridskämpe och har en förmåga som du kastar på en vald motståndare. Fiender som närmar sig smittas också av detta och alla skepp som har detta tar samma skada du utsätter det första målet för. Dess roll är att flyga nära fienden och dela ut hög skada. Då finns det vapen som samspelar väl med klassen som en motsvarighet till en hagelbrakare man kan utrusta rymdskeppen med. Gunship-klassen har mest hälsa och pansar men lite färre sköldar. Tanken bakom denna klass är att som en mobil fästning ha så mycket vapen du kan avlossa vid någon enskild tidpunkt att du inte behöver sköldar. Den har möjlighet att ha fyra vapen att byta mellan medan Sentinel-klassen enbart huserar två vapen.

Den klassen jag har haft mest roligt med är antingen Interceptor eller Scout då jag gillar lite högre hastighet och lite mer avstånd på striderna. Men alla klasser ter sig såklart olika och det finns en inlärningskurva hos varje enskild klass. Everspace 2 är följsamt, det är smidigt och du lär dig snabbt när du ska använda olika föremål. Det går också fort att lära sig vilka, när och hur du ska använda dina andra förmågor och utrustning. I min mening är det nog ett av de bästa rymdactionspelet i det avseendet - just nu. Everspace 2 är en Early Access-titel, vilket naturligtvis kan innebära att man som spelare stöter på problem med det tekniska. Under mina timmar med spelet så stötte jag på en del visuella buggar. Det finns ett par uppdrag där du har en pilot med dig och de kunde fastna i miljön ibland.

Everspace 2 känns i mångt och mycket mer som ett action-arkad-spel än vad jag hade förväntat mig. Det finns ingen direkt tid som krävs att stanna in eller byta riktning. Utan mycket av striderna är du riktad mot fienden och rör dig samtidigt som du skjuter För de som gillar att flyga efter och jaga fienden i spel som Star Wars: Squadrons, Star Citizen eller Elite: Dangerous ni kommer att potentiellt bli lite besvikna. Med det sagt är detta bra, spelet påminner rätt mycket om de gamla Freelancer-titlarna och spel som Rogue Galaxy.

Everspace 2
Effekter och ljus är något utvecklaren satsat på.

Everspace 2 handlar inte enbart om att skjuta och spränga fiender utan också om resan mellan actionpartierna. Du har klassiska rymdstationer, landningsplatser, ställen att bryta mineraler och hemligheter att hitta. Uppdrag går att plocka upp både på rymdstationer och ute i rymden. De fungerar precis som du förväntar dig. På dessa stationer kan du ta generiska jobb, sälja, handla och eller anpassa ditt rymdskepp. Spelet är byggt så att varje planetsystem är indelat i zoner. I dessa zoner finns sedan områden du kan flyga till. När du väl är framme laddas du in i en nivå. Du kan inte skjuta och annat när du flyger mellan områden men du kan upptäcka nya områden den vägen.

Det finns också signaler i rymden du kan utforska som öppnar ett område med en okänd situation. Min misstanke är att de är automatiskt genererade för lite extra innehåll. I dagsläget anser jag att det är lite för ointressanta med lite för klen variation. Detta liknar väldigt mycket systemet som finns i Elite Dangerous där du kan stanna av och undersöka signaler men utan samma risk och spänning. Det är snarare i det handgjorda områdena utspridda i de två spelbara solsystemen som spelet verkligen levererar.

Everspace 2
Det är svårt att inte uppskatta sceneriet som både är varierat och vackert.

Den största nyheten mot sin föregångare är att vi får besöka planeter. Stora biomer att flyga runt i och oftast in i. De är vackra och varierade. Everspace 2 påminner i vissa avseenden om Descent från 1995. I många miljöer ska du flyga in i små utrymmen som ibland har drag av labyrinter. Även på planeterna kan du flyga ner i gruvschakt och in i kraschlandade vrak av stora rymdskepp. I dessa miljöer kommer pusslen in i bilden. I Everspace 2 kan du skjuta sönder sköra väggar och lösa problem som öppnar låsta dörrar. Det innebär oftast att flytta energiklot eller batterier med hjälp av ditt rymdskepp. Jag hoppas innerligt att de introducerar fler varianter på pusslen i den färdiga versionen.

Everspace 2
Planeterna är inte så många i Early Acess men de är ett bra inslag.

Everspace 2 har också en berättelse som i denna version är ofärdig, under ett antal uppdrag följer vi protagonisten från det förra spelet Adam Roslin som jobbar för ett gruvföretag. Han agerar som säkerhet för gruvarbetarna och eskorterar dessa till olika asteroider. Något går fel och vår protagonist och en av hans vänner hamnar i fångenskap. Du lyckas rymma när en fiende från det första spelet attackerar banditerna för att komma åt dig. I kaoset lyckas du din skadade vän och en annan fånge vid namn Dax rymma. Så börjar spelet och väl i säkerhet i en övergiven rymdstation börjar äventyret på allvar. Berättelsen är en väldigt klassisk rymdaffär. Du försöker överleva men dras in i något mycket större. Karaktärerna är välskrivna, röstskådespelarna låter övertygande, för genren men det är för tidigt att veta var berättelsen slutar. Utvecklarna har pratat om 20-25 timmar innehåll. Det tog mig runt fyra timmar att spela igenom huvuduppdragen utan att stressa. Det finns däremot andra sidouppdrag, slumpartade uppdrag och många områden att besöka.

Everspace 2Everspace 2
Här kan du se vad du har utrustat och den högra bilden visar kartan.

Det som drev min upplevelse och glädje att spela vidare var framförallt den enastående grafiken och striderna. Spelet är som bäst när du får strida i varierade och vackra miljöer. Det är mindre bra när du letar batterier och försöker hitta uppgraderingspoäng till ditt rymdskepp. Precis som med en del "föremålssprutande skjutare" krockar en del av speldesignen. Att konstant bli påmind om att du inte har rätt nivå på din utrustning är tröttsamt.

En del kommer uppskatta detta och det fungerar helt ok i det arkadliknande upplägget spelet har. Utan något att pyssla med och göra tror jag att många spelare kommer att tröttna på upplägget. Det som skapar en behållning i systemet är att alla vapen är unika och intressanta. Oavsett om du har en kulspruta, minor, fokuserad dödslaser eller en form av vapensystem som träffar fler fiender än en och fungerar som gamla luftvärn. Skulle du inte uppskatta rollspelsinslagen går det också att ignorera på enklare svårighetsgrader. Min upplevelse med systemet är att det landar lite i samma fällor som i Ubisofts senaste spel, det saknar lite tyngd, betydelse och jag tappar lite intresse.

Everspace 2Everspace 2Everspace 2Everspace 2
Det är de fantastiska vyerna som stjäl min uppmärksamhet i spelet.

Jag är nöjd med grafiken, ljudet och den tighta spelmekaniken. Everspace 2 har har absolut potential att bli ett av de bästa spelen i sin genre. Förvisso kan jag ibland sakna simuleringsinslag som ett mer robust och djupt fraktionssystem och ett djupare system för handel. Hela spelet bottnar i att kriga mot rymdskepp i olika miljöer. Jag kan dock sakna större strider med allierade och motståndare. Det kommer att bli otroligt intressant att följa utvecklingen av detta spel och återvända när det är färdigt. I dag är Everspace 2 bra. Varken mer eller mindre.

Everspace 2
Everspace 2
Everspace 2